Lista de inspectori școlari generali și inspectori școlari generali adjuncți pe județe pentru anul școlar 2025-2026 a fost solicitată și obținută de Edupedu.ro de la Ministerul Educației și Cercetării. Toți profesorii din listele de mai jos sunt „detașați în interesul învățământului” pentru anul școlar în curs, adică numiți din pix de ministrul Educației și Cercetării Daniel David.
Numirile sunt făcute în fiecare an netrasparent de ministru, indiferent cine este acesta. Criteriile de numire nu există, nu sunt publicate nicăieri. Asta deși ministrul David a anunțat în mai 2025 că ar fi introdus „pentru prima dată” în alegerea inspectorilor generali și adjuncți „o analiză a competenței și un program de management care să fie congruent cu programul de guvernare”. Majoritatea celor numiți sunt oameni politici, membri de partid cu funcții de conducere în filialele locale, chiar consilieri locali sau județeni. Niciunul nu a susținut concurs în ultimii 5 ani, cel puțin, de când Ministerul Educației refuză să îl organizeze.
În Raportul privind starea învățământului 2023-2024 al Ministerului Educației și Cercetării apare clar scris: „Sub aspectul modalității de ocupare a funcțiilor de conducere, îndrumare și control din inspectoratele școlare, în anul școlar 2023-2024, toate funcțiile de inspector școlar general, inspector școlar general adjunct și inspector școlar din inspectoratele școlare au fost ocupate prin detașare în interesul învățământului, în condițiile legii, având în vedere faptul că începând cu 2025 acestea urmează să fie reorganizate conform Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare”.
Între timp, desființarea inspectoratelor școlare și reorganizarea lor în direcții județene de învățământ a fost întârziată până la începutul anului școlar 2026-2027 prin OUG „trenuleț” 156/2024, a Guvernului Ciolacu.
Dar în Raportul QX al ministrului Daniel David, transformarea inspectoratelor în direcții este clar respinsă de acesta: „Cred că atât modelul actual, cât și modelul de organizare a inspectoratelor școlare propus în legea 198/2023 sunt ineficiente” și „trebuie asumate numirile politice ale inspectorilor/directorilor generali (1) și adjuncți (cu număr redus la 1-2), pentru a fi actorii locali/regionali de implementare a programului de guvernare”.
Inspectori școlari generali pe județe la 1 septembrie 2025
| Județ | Nume și Prenume |
|---|---|
| Alba | Sandu Cornel-Stelian |
| Arad | Gőndőr Marius Sorin |
| Argeș | Tudosoiu Dumitru |
| Bacău | Egarmin Ana-Maria |
| Bihor | Ștefănuț Alin-Serafim |
| Bistrița-Năsăud | Șteopoaie Vasile |
| Botoșani | Suruciuc Bogdan Gheorghe |
| Brașov | Tripşa Ovidiu-Florin |
| Brăila | Bolovan Cici-Mihaela |
| București | Lixandru Ionel-Florian |
| Buzău | Palcău Daniela |
| Caraș-Severin | Miclău Ion-Lucian |
| Călărași | Tănase Alina Laura |
| Cluj | Marc Marinela |
| Constanța | Mihai Sorin |
| Covasna | Kiss Imre |
| Dâmbovița | Stancu Valentin-Irinel |
| Dolj | Ion Daniel-Alexandru |
| Galați | Brînzan Gina |
| Giurgiu | Meclea Alina |
| Gorj | Staicu Marian |
| Harghita | Demeter Levente |
| Hunedoara | Ştefănie Maria |
| Ialomița | (încă nu a fost numit sau nu a fost precizat) |
| Iași | Leontieș Rodica |
| Ilfov | Stoica Adriana |
| Maramureș | Pop Mihai Cosmin |
| Mehedinți | Harcău Cristian Florin |
| Mureș | Dărăban Paula Maria |
| Neamț | Ciocoiu Ionuț-Liviu |
| Olt | Bărbulete Ion Adrian |
| Prahova | Rizea Ilona Cornelia |
| Satu Mare | Chivulescu Ruxandra Monica |
| Sălaj | Bancea Gheorghe |
| Sibiu | Novac Emilian-Marius |
| Suceava | Anton Nicolae Ciprian |
| Teleorman | Ilie Sorin Gabriel |
| Timiș | Danielescu Aura Codruţa |
| Tulcea | Pavel Viorica |
| Vaslui | Botan Ana-Cristiana |
| Vâlcea | Andreianu Mihaela |
| Vrancea | Marcu Livia Silvia |
Inspectorii școlari generali adjuncți la 1 septembrie 2025
| Județ | Nume și Prenume |
|---|---|
| Alba | Gheorghiţă Delia Angela, Cherecheș Ioan Dan |
| Arad | Coraş Janina, Tocoian Daniel Vasile, Barbocz Isabella |
| Argeș | Dumitrașcu Maria Cătălina, Crețu Constantin Cristinel |
| Bacău | Vlad Ida, Misăilă Lavinia |
| Bihor | Avram Nicolae-Ioan, Kéry Hajnal |
| Bistrița- Năsăud | Deák Zoltán |
| Botoșani | Manolache Ciprian, Bălăucă Maria-Cristina |
| Brașov | Savin Neculai, Molnar Stefánia Mária |
| Brăila | Gagu Violeta, Gheorghiță Dan-Mihai |
| București | Stoenescu Amalia, Postescu Gabriela, Mălăelea Daniel, Regalia Ruxandra Eugenia |
| Buzău | Manea Gina, Popescu Vasile Dan, Lăptoiu Daniela Nicoleta |
| Caraș-Severin | Belciu Petru, Pristavu Lavinia Carina |
| Călărași | Nicuşor Călin |
| Cluj | Hodorogea Anca Cristina, Kerekes Adelhaida, Potoră Cristian Simion |
| Constanța | Stan Daniela, Manolache Loredana |
| Covasna | Bobeş Elena Luminiţa |
| Dâmbovița | Tică Dan Alexandru, Mitru Alexandru |
| Dolj | Broscaru Irina-Ştefana, Ionescu Virginia Aida |
| Galați | Andronic Florin Petrişor, Bulgaru Iolanda-Narcisa |
| Giurgiu | Găină Florentina, Neagu Ionel |
| Gorj | Alexandrescu Grigore |
| Harghita | Glodeanu Cristinel-Fănel, Hîrlav Costin |
| Hunedoara | Almășan Adriana, Szász Barra Zsófia |
| Ialomița | Coteş Manuela Nicoleta, Baboi Marian Iulian (cu atribuții de inspector școlar general) |
| Iași | Ciobotaru Florentin Traian, Nedelcu Gabriela, Enea Sergiu Constantin |
| Ilfov | Petre-Ghiță Cristina, Dogaru Ion |
| Maramureș | Muntean Ioan, Filip Dan Andrei, Hitter Annamaria |
| Mehedinți | Ivănel Danuț Constantin, Danciu Dorina |
| Mureș | Niţă Fănică, Antal Levente-Mihály |
| Neamț | Păiuş Dana Lăcrămioara, Socea Ana |
| Olt | Gheorghe Mariana, Pirnă Mihaela-Mioara |
| Prahova | Urleţeanu Lorelli-Elena, Georgescu Magdalena-Maria |
| Satu Mare | Lucaci Denes, Sălăgean Mariana Geta |
| Sălaj | Kovács Irina-Elisabeta, Forţ Corina-Emilia |
| Sibiu | Munteanu Monica-Adriana, Țălnariu Rodica |
| Suceava | Crăciun Petru, Matei Gabriel |
| Teleorman | Măgureanu Marian Tony, Vasile Răzvan-Delcea |
| Timiș | Halasz Francisc, Hogea Nicolae Cosmin, Bejan Simona-Ecaterina |
| Tulcea | Ranciu Mioara, Coca Constantin |
| Vaslui | Ilie Radu, Huiban Andrei Teodor |
| Vâlcea | Ciocan Vetuţa, Miu Teodor Lucian |
| Vrancea | Ailincuţei Lauriana |
Regulile pentru concursul de inspectori ar fi trebuit să apară până pe 30 iunie 2025
Regulile pentru concursul pentru viitorii inspectori școlari din direcțiile de învățământ preuniversitar (DJIP/ DMBIP), adică actualele inspectorate școlare, au fost amânate până cel târziu 30 iunie 2025, prin ordinul OME 3.069 din 2024 cu noile termene pentru aprobarea legislației subsecvente a legilor educației Deca-Iohannis. Iar de la acel moment nu se mai știe nimic despre aceste reguli.
Inițial, toate posturile din actualele inspectorate școlare urmau să fie scoase la concurs în anul 2024, unul electoral cu 4 rânduri de alegeri politice, prevedea proiectul de calendar pentru legislația subsecventă din august 2023. Regulile pentru recrutarea șefilor de direcții județene și a inspectorilor trebuiau stabilite până în februarie 2024.
- Un raport Code for Romania publicat în septembrie 2023 arăta că “managementul educațional al școlilor din România este puternic afectat de politizarea funcțiilor de conducere de la nivelul sistemului de învățământ, cât și de cadrul legal inconsistent în ceea ce privește descentralizarea, relațiile și atribuțiile dintre multitudinea de actori implicați în proces”.
Noile inspectorate școlare – ce prevede legea 198/2023 despre ele
„Articolul 116 – (1) Se înființează direcțiile județene de învățământ preuniversitar/Direcția Municipiului București de Învățământ Preuniversitar, ca servicii publice deconcentrate ale Ministerului Educației, cu personalitate juridică, prin reorganizarea inspectoratelor școlare județene/Inspectoratului Școlar al Municipiului București, finanțate din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Educației.
(2) Structura organizatorică a DJIP/DMBIP este aprobată prin ordin al ministrului educației. Posturile sunt prevăzute, în condițiile legii, pentru personal de conducere, îndrumare și control, personal didactic auxiliar și personal administrativ.
(3) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi se face încadrarea întregului personal în numărul maxim de posturi aprobat și în noua structură organizatorică, cu respectarea condițiilor prevăzute de legislația în vigoare pentru fiecare categorie de personal.
(4) Personalul de conducere, personalul de îndrumare și control, personalul didactic, didactic auxiliar și administrativ al inspectoratelor școlare județene/Inspectoratului Școlar al Municipiului București este preluat la DJIP/DMBIP, în conformitate cu dispozițiile regulamentelor de organizare și funcționare a acestora, aprobate prin ordin al ministrului educației.
(5) DJIP/DMBIP exercită următoarele atribuții:
a) aplică politicile și strategiile Ministerului Educației, precum și politicile naționale la nivel județean și la nivelul municipiului București;
b) monitorizează aplicarea legislației la nivelul unităților de învățământ;
c) controlează, monitorizează și evaluează calitatea managementului unităților de învățământ;
d) sprijină Ministerul Educației în activitatea de coordonare a CJRAE/CMBRAE;
e) coordonează și controlează activitățile unităților de educație extrașcolară ale Ministerului Educației din aria județului/municipiului București;
f) monitorizează modul în care autoritățile administrației publice locale își îndeplinesc atribuțiile privind asigurarea finanțării unităților de învățământ preuniversitar;
g) colaborează cu instituția prefectului în vederea asigurării implementării la nivel local a politicilor guvernamentale din domeniu;
h) coordonează admiterea în licee, evaluările naționale, examenele de certificare a calificărilor profesionale și concursurile școlare la nivelul unităților de învățământ din județ și din municipiul București;
i) înaintează Ministerului Educației rețeaua școlară a unităților de învățământ preuniversitar organizată de către autoritățile administrației publice locale din raza lor teritorială, în vederea avizării și publicării;
j) asigură, împreună cu autoritățile administrației publice locale, școlarizarea preșcolarilor și elevilor și monitorizează participarea la actul educațional a acestora pe durata învățământului obligatoriu;
k) monitorizează situația abandonului școlar și a părăsirii timpurii a sistemului de învățământ la nivelul fiecărei unități de învățământ preuniversitar din raza sa teritorială;
l) colaborează cu centrele școlare pentru educație incluzivă, în vederea asigurării serviciilor educaționale specializate, coordonează, monitorizează și evaluează servicii specializate de mediere școlară;
m) monitorizează respectarea prevederilor legale privind prevenirea segregării școlare, în toate unitățile de învățământ din raza teritorială, în vederea identificării și combaterii fenomenelor de segregare școlară, și susține participarea personalului didactic la cursuri de formare profesională pentru dobândirea de competențe în educație incluzivă;
n) comunică Ministerului Educației, până în prima zi lucrătoare a lunii aprilie a fiecărui an, un raport privind măsurile de combatere a segregării, la nivel județean/al municipiului București;
o) monitorizează implementarea programelor naționale inițiate de Ministerul Educației, precum și a proiectelor derulate de unitățile de învățământ în cadrul programelor UE în domeniul educației;
p) sprijină unitățile de învățământ în accesarea și implementarea de proiecte din fonduri naționale și europene;
q) mediază conflictele și litigiile survenite între autoritățile administrației publice locale și unitățile de învățământ, la solicitarea motivată a oricăreia dintre părți;
r) menține, în baza principiului subsidiarității, legătura cu organizațiile reprezentative ale elevilor, profesorilor și părinților și asigură participarea acestora în procesul de elaborare și implementare a unor politici educaționale la nivel județean și la procesul de luare a deciziilor care vizează comunitatea școlară;
s) sprijină unitățile de învățământ și verifică acuratețea datelor raportate de către acestea în vederea sprijinirii elaborării de politici publice bazate pe date;
ș) prezintă public un raport anual privind starea învățământului la nivelul județului sau al municipiului București;
t) acordă consiliere și asistență unităților de învățământ în gestionarea resurselor umane;
ț) monitorizează activitățile de constituire și de vacantare a posturilor didactice/catedrelor din unitățile de învățământ preuniversitar de stat și particular, organizează concursul național de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din învățământul preuniversitar de stat, monitorizează concursurile de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate organizate de unitățile de învățământ preuniversitar particular și examenul național de licențiere în cariera didactică;
u) elaborează și gestionează baza de date privind personalul angajat în unitățile de învățământ, în limitele competențelor ce îi revin;
v) realizează auditul periodic al resursei umane din învățământul preuniversitar;
w) colaborează cu CCD pentru asigurarea cursurilor specifice de formare, pe baza recomandărilor de formare continuă, asociate fiecărei inspecții de specialitate;x) asigură recunoașterea și echivalarea studiilor efectuate în străinătate de către elevii români;
y) susține dezvoltarea și administrarea resurselor educaționale deschise și a platformelor strategice din educație.
(6) DJIP/DMBIP are un consiliu de administrație și un consiliu consultativ. Funcționarea acestora se realizează în baza unui regulament propriu, elaborat și aprobat de consiliul de administrație, conform regulamentului-cadru aprobat prin ordin al ministrului educației. Reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar și un reprezentant al elevilor care face parte din consiliul județean al elevilor/Consiliul Municipal al Elevilor București, un reprezentant județean al structurilor asociative reprezentative ale părinților cu activitate relevantă la nivel național participă, cu statut de observatori, la lucrările consiliului de administrație al DJIP/DMBIP.
(7) În structura DJIP/DMBIP din județele cu învățământ și în limbile minorităților naționale sunt cuprinși și inspectori pentru acest tip de învățământ, conform art. 60 alin. (8). În județele/municipiul București unde se organizează formațiuni de studiu sau grupe pentru studiul limbii minorității naționale se normează, suplimentar, un post de inspector. Inspectorii pentru aceste tipuri de învățământ sunt numiți respectând prevederile prezentei legi, cu consultarea grupului parlamentar al minorităților naționale.
(8) În structura DJIP/DMBIP sunt cuprinși și inspectori pentru problemele antepreșcolarilor/preșcolarilor și elevilor proveniți din medii socioeconomice dezavantajate și/sau din grupuri marginalizate din punct de vedere social – romi. Inspectorii școlari pentru copiii și tinerii proveniți din grupuri marginalizate din punct de vedere social – romi sunt numiți respectând procedurile legale în vigoare, cu consultarea grupului parlamentar al minorităților naționale.
(9) DJIP/DMBIP este condusă de un director general și directori generali adjuncți numiți prin ordin al ministrului educației, în urma susținerii unui concurs organizat de Ministerul Educației, pe baza metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației
(10) Reprezentanții federațiilor sindicale reprezentative la nivel de negociere colectivă învățământ preuniversitar, ai Consiliului Național al Elevilor și ai structurilor asociative reprezentative ale părinților cu activitate relevantă la nivel național participă, cu statut de observatori, la concursul de ocupare a funcțiilor de conducere, îndrumare și control din cadrul DJIP/DMBIP.
Notă
Conform literei b) a alineatului (1), Articolul XXVI, Capitolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 115 din 14 decembrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1139 din 15 decembrie 2023 începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, aplicabilitatea articolului 116 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 613 din 5 iulie 2023, cu modificările ulterioare, se prorogă până la începutul anului școlar 2025-2026.
Notă
Conform lit. c) a alin. (1) al art. LI din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 156 din 30 decembrie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1334 din 31 decembrie 2024, prevederile art. 116-119 se prorogă până la începutul anului școlar 2026-2027”.
Foto: © Rawpixelimages | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
