Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a publicat pe site-ul Centrului Național de Curriculum și Evaluare (CNCE, fostul CNPEE) componența Grupului de lucru curricular (GLC) pentru disciplina Limba și literatura română, care va elabora noile programe școlare pentru liceu, cu aplicare din anul școlar 2026-2027. Publicarea listelor vine la două zile după solicitarea Edupedu.ro adresată ministerului de a face publice comisiile aprobate încă din august.
Potrivit documentului oficial, coordonarea științifică este asigurată de Oana Anca Dubălaru, decana Facultății de Litere a Universității din București. Responsabil din partea MEC este consilierul Daniel Georgescu, iar responsabil din partea Centrului Național de Curriculum și Evaluare (CNCE) este Constantin Ciprian Nistor.
Din echipa extinsă fac parte cadre universitare, cercetători ai Academiei Române și profesori din colegii naționale din București, Cluj-Napoca, Iași, Constanța, Bistrița, Arad, Craiova și alte centre educaționale și inspector școlari.
GLC 1 – Limba și literatura română (învățământ liceal, toate filierele, TC și CS)
- Georgescu Daniel – Ministerul Educației și Cercetării – Responsabil MEC
- Nistor Constantin Ciprian – Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare – Responsabil CNCE
- Dubălaru Oana Anca – Universitatea din București – Coordonator Științific
SGLC Trunchi Comun
- Georgescu Irina Roxana – Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare – Membru
- Ciobanu Roxana Ștefania – Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare – Membru
- Martin Mircea – Academia Română – Membru
- Zafiu Rodica – Academia Română – Membru
- Nicolae Alexandru Cosmin – Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan – Alexandru Rosetti” – Membru
- Răduță Doina Magda – Universitatea din București – Membru
- Ilie Emanuela – Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Iași – Membru
- Pamfil Alina – Universitatea „Babeș–Bolyai”, Cluj-Napoca – Membru
- Tămaian Gioconda Ioana – Universitatea „Babeș–Bolyai”, Cluj-Napoca – Membru
- Anisie Monica Cristina – Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu”, București – Membru
- Bentz Teodora – Colegiul Național „I. L. Caragiale”, București – Membru
- Chelariu Silvia Ofelia – Colegiul Național „Al. I. Cuza”, Focșani – Membru
- Ciobotaru Anamaria – Colegiul Național Pedagogic „Constantin Brătescu”, Constanța – Membru
- Corcheș Horia Ciprian – Colegiul Național „George Barițiu”, Cluj-Napoca – Membru
- Covaci Ariana Oana – Colegiul Național „C. D. Loga”, Caransebeș – Membru
- Doboș Mihaela – Colegiul Național „C. Negruzzi”, Iași – Membru
- Dudaș-Vasilfe Adriana – Colegiul Național „Traian Lalescu”, Reșița – Membru
- Gâlea Gabriela Anamaria – Colegiul Național „Titu Maiorescu”, Aiud – Membru
- Halaszi Monica – Colegiul Național „Liviu Rebreanu”, Bistrița – Membru
- Marian-Ionescu Maria Cristina – Colegiul Național „I. L. Caragiale”, Ploiești – Membru
- Maxim Andreia Nicoleta – Colegiul Național „Moise Nicoară”, Arad – Membru
- Morar Mihai Gheorghe – Colegiul Național „Mihai Viteazul”, Ploiești – Membru
- Negrilă Mihaela Cornelia – Școala Gimnazială nr. 6 „Iacob Mureșianu”, Brașov – Membru
- Nistor Georgiana Andreea – Colegiul Național „Sfântul Sava”, București – Membru
- Orban Laura Henrieta – Colegiul Național de Informatică, Arad – Membru
- Petrache Anca Denisa – Colegiul Național „Iulia Hașdeu”, București – Membru
- Popescu Ileana Ruxandra – Colegiul Național „Vlaicu Vodă”, Curtea de Argeș – Membru
- Pricină Anca – Colegiul Național „Carol I”, Craiova – Membru
- Rațiu Bogdan Petru – Liceul UMFST „George Emil Palade”, Târgu Mureș – Membru
- Vintilă Isabel Giorgiana – Școala Gimnazială Nr. 3, Suceava – Membru.
Componența la disciplina din Curriculum de Specialitate (CS) „Discursuri multiple – Literatură și științe”:
- Pamfil Alina – Universitatea „Babeș–Bolyai”, Cluj-Napoca – Membru
- Tămaian Gioconda Ioana – Universitatea „Babeș–Bolyai”, Cluj-Napoca – Membru
- Brăescu Raluca – Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan–Alexandru Rosetti” – Membru
- Georgescu Irina Roxana – Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare – Membru
- Ciobanu Roxana Ștefania – Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare – Membru
- Doboș Mihaela – Colegiul Național „C. Negruzzi”, Iași – Membru
- Dudaș-Vasile Adriana – Colegiul Național „Traian Lalescu”, Reșița – Membru
- Orban Laura Henrieta – Colegiul Național de Informatică, Arad – Membru
- Popescu Ileana Ruxandra – Colegiul Național „Vlaicu Vodă”, Curtea de Argeș – Membru
- Pricină Anca – Colegiul Național „Carol I”, Craiova – Membru
- Rațiu Bogdan Petru – Liceul UMFST „George Emil Palade”, Târgu Mureș – Membru
- Avădani Ioana – Centrul pentru Jurnalism Independent – Membru
Componența pentru Limba latină:
Componența la Literatură universală:
Context: Reforma programelor școlare pentru liceu
Pe 3 septembrie 2025, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat că lucrările comisiilor de specialitate au început, după constituirea echipelor de lucru. „(…) Sunt 1.500 de specialiști și am încercat să construim echipele cu oameni din mediul preuniversitar, învățământ superior și din cercetare. (…) Sper ca la finalul anului să avem o variantă pe care să o putem prezenta public”, a declarat oficialul la Euronews România, în emisiunea România lui Vitalie.
Publicarea listelor de către MEC vine după ce, pe 26 iunie 2025, au fost publicate în Monitorul Oficial noile planuri-cadru pentru liceu, prima schimbare structurală a curriculumului liceal din ultimii 20 de ani. Acestea stabilesc disciplinele și numărul de ore alocat fiecărei materii. Următorul pas este tocmai elaborarea programelor școlare, ce vor trebui finalizate până în noiembrie 2025, pentru ca la final de an să fie lansată licitația pentru manuale.
De ce este importantă reforma curriculară
Prima generație de elevi care va începe liceul după noile programe este cea care intră la liceu în septembrie 2026, urmând să susțină Bacalaureatul în 2030 după o nouă structură curriculară. Reforma are ca scop sincronizarea curriculumului liceal cu cel gimnazial, reformat în 2016, și reducerea decalajelor semnalate constant de profesori și organizațiile educaționale.
„Pariul meu este reducerea analfabetismului funcțional și creșterea participării la Bacalaureat. Dacă facem această schimbare curriculară și o implementăm din 2026, peste 4-5 ani ar trebui să vedem o modificare semnificativă”, declara ministrul Daniel David în iunie.
