Mădălin Bunoiu, profesor de fizică și președinte ARACIS: Tinerii nu mai au curiozitatea să cerceteze pentru că n-au avut posibilitatea să încerce vreodată. Numărul de laboratoare de chimie, de fizică, de biologie din școlile primare, gimnaziale și licee este incredibil de mic

Foto: UVT

Președintele Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS), Mădălin Bunoiu, remarcă numărul de laboratoare de chimie, fizică sau biologie, din școli, “incredibil de mic”, în special la sate. El a fost întrebat în cadrul unei emisiuni difuzate la Radio România Cultural dacă studenții au curaj să facă cercetare. “Tinerii nu încearcă pentru că n-au avut posibilitatea să încerce vreodată. Dacă ne uităm la numărul de laboratoare de chimie, de fizică, de biologie care se regăsesc acum în școlile primare, gimnaziale și în liceu este incredibil de mic. Este o chestiune ce ține de o minimă decență ca orice școală, oricât de mică ar fi, în orice sat, să aibă un laborator”, spune Mădălin Bunoiu.  

Profesor la Facultatea de Fizică, Mădălin Bunoiu este prorector la Universitatea de Vest Timișoara și președinte ARACIS – Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior. Acesta a explicat că din cauza numărului de laboratoare „incredibil de mic“, de chimie, fizică sau biologie, din școli, în special la sate, tinerii nu sunt curioși să încerce și să experimenteze știința, acest lucru afectând evident cercetarea.

“Din păcate, tinerii, educabilii nu au o curiozitate foarte mare în a încerca, dar aici vreau să spun și de ce pentru că dezavuez genul acela de interlocutor care spune întotdeauna „nu e bine, nu se poate“, fără a oferi o soluție sau măcar un argument. Nu încearcă pentru că n-au avut posibilitatea să încerce vreodată, de fapt. Dacă ne uităm la numărul de laboratoare de chimie, de fizică, de biologie care se regăsesc acum în școlile primare, gimnaziale și în liceu este incredibil de mic. Este, aș spune, o chestiune ce ține de o minimă decență ca orice școală, oricât de mică ar fi, în orice sat la care nu poți ajunge decât mergând pe jos – trebuie să aibă un laborator. Acolo unde, într-adevăr, numărul de elevi este mai mic sau resursele sunt mai reduse, să fie unul integrat de științe, iar pe măsură ce nivelul de educație crește, pentru fiecare din aceste discipline pe care le-am menționat, și poate sunt și altele, trebuie să existe un laborator. Acolo tu începi să înveți, acolo îți vine curiozitatea de a încerca”, a spus Bunoiu. 

Potrivit Institutului Național de Statistică, între 2010 și 2021 au dispărut din școli 1.540 de laboratoare. Nu se știe însă câte dintre cele existente sunt și funcționale în acest moment.

2010201920202021
Numărul laboratoarelor școlare16.94615.90015.79615.406
Sursa datelor: INS / Labotatoare din scoli primare, gimnaziale, licee și învățământ profesional

Potrivit apelurilor lansate prin PNRR de către Ministerul Educației, peste 10.000 de laboratoare de științe ar urma să fie dotate cu bani europeni în acest an.

Citește și:
Laboratoarele de știință din școli: spațiile, laboranții, substanțele necesare – printre problemele care complică situația, “dacă ele vor fi reînființate” cu ajutorul PNRR, atrage atenția profesoara de chimie Daniela Bogdan
INTERVIU Daniela Bogdan, profesoara cu 31 de liceeni cu 10 la BAC 2021, la Chimie: S-au blocat posturile de laboranți. Vă imaginați că la Colegiul “Sfântul Sava” nu putem organiza un concurs pentru postul de laborant de chimie, școala neprimind aprobare pentru organizarea concursului? Trebuie actualizată și legislația privind regimul substanțelor
Exit mobile version