Marian Preda, rectorul Universității din București, despre contrastele create de universitățile românești în clasamentul global QS: Ce nu merge bine în sistemul universitar românesc este finanțarea. Calitate reală în educație înseamnă finanțare mai bună – formațiuni mai mici, infrastructură, diversitate mai mare

Marian Preda / Foto: Facebook.com/Universitatea din Bucuresti

Marian Preda / Foto: Facebook.com/Universitatea din Bucuresti

„Universitățile mari nu sunt susținute de sistemul din România, de Ministerul Educației în general, de celelalte instituții, cum ar fi UEFISCDI, prin care se face finanțarea cercetării”, iar chestiunile legate de finanțare afectează și alte zone, de la formațiunile de studiu la infrastructură și diversitate, apreciază, pentru Edupedu.ro, rectorul Universității din București, Marian Preda. El a comentat, astfel, rezultatele instituțiilor românești de învățământ superior în clasamentul global al universităților QS 2026, publicat joi, 19 iunie.

Edupedu.ro l-a contactat pe rectorul UB, Marian Preda, pentru o perspectivă asupra acestei situații, la o zi după ce a făcut apel, într-un interviu, la o reformă fundamentală în educație, care să înceapă cu Ministerul de resort și cu finanțarea.

El a reluat argumentele asupra cărora universitățile comprehensive insistă de mai multă vreme – lipsa unei consolidări care să apropie zona medicală și cea tehnică de universitățile clasice. Dar reprezentantul Universității din București a insistat pe problema finanțării, care, spune el, nu este singura cauză a problemelor reflectate de rankinguri, dar influențează foarte multe zone, de la formațiunile de lucru din facultăți la infrastructură și diversitate. „Universitățile mari nu sunt susținute de sistemul din România”, spune el.

Marian Preda, rectorul UB:

Potrivit reprezentantului UB, „noi nu avem un program pentru marile universități ale țării. Dacă am avea asta și dacă ar fi facilitate eventuale forme de fuziune și de dezvoltare a domeniilor lipsă, sau de fuziune între universitățile dintr-un mare oraș pentru a constitui o universitate metropolitană, dacă s-ar face lucrul acesta, universitățile românești ar urca mult în în topuri”.

El a arătat că, „față de anul trecut, Universitatea din București are un loc mai bun la nivel global, deci e un progres evident, care arată că eforturile pe care le-am făcut, strategiile noastre privind cercetarea, privind educația, privind contribuția socială, impactul social al universității se văd”. În același timp, el crede „foarte mult în clasamentele pe domenii, pentru că noi, în general universitățile comprehensive din România, universitățile tradiționale și noi, Universitatea din București, în mod special, pe clasamentele generale oricum plătim un tribut problemelor structurale. Oricum plătim un tribut problemelor structurale, faptului că domenii mari care punctează foarte mult. În sensul că toată lumea produce, sunt multe citări și impactul domeniilor acestora – medicină, unele inginerii – este mult mai mare decât al științelor socio-umane și mai ales decât al științelor naționale, adică toată zestrea noastră”. 

„Când vezi rezultatele bune la anumite domenii de studiu (în clasamentele după domenii de studiu – n.red.), îți dai seama că lucrurile merg bine în context național, în comparație cu alții”, a continuat el.

Întrebat în legătură cu problemele semnalate în analiza QS, care merg dincolo de susținerea cercetării și subliniază neajunsuri considerabile în ceea ce privește încrederea în rândul angajatorilor, internaționalizarea sau sustenabilitatea, Marian Preda a apreciat: 

CItește și:
Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și Universitatea din București – la egalitate în top 1000, QS World University Rankings 2026 / România, ca medie a rezultatelor, este cel mai slab sistem din Europa, deși trei universități românești avansează în clasamentul internațional și niciuna nu coboară – Analiză QS pentru România
EXCLUSIV Rectorul Marian Preda cere o reformă fundamentală în educație, care să înceapă cu Ministerul și cu finanțarea: Dacă nu acționăm acum, România va fi preluată de radicalii care vor schimba cu toporul, cu furcile, prin revoltă / Pe Daniel David îl susțin cu solidaritate în viitorul guvern unde premier sper să fie Bolojan
ANALIZĂ Cele mai multe instituții care acum 14 ani erau identificate, independent, ca universități de educație se declară acum universități de educație și cercetare sau de cercetare avansată, deși numărul absolvenților de masterat, doctorat și studii postuniversitare s-a prăbușit
Daniel David: Ne întrebăm de ce marile universități istorice din țară – București, Babeș-Bolyai din Cluj, Cuza – de ce nu sunt în top 500, în top 600? Unde sunt? Nu sunt performante? / România are rezultate de top, dar nu prin universități, ci prin mediul academic, trebuie să încurajăm concentrările academice
Noile legi pentru învățământul superior au făcut „prea puțin!” / Pentru ca România să revină în topuri de tip Shanghai, e nevoie de „resurse majore pentru concentrări academice” și universități „cu adevărat comprehensive”, iar asta „nu apare ca angajament explicit” – Rectorul UBB, Daniel David, despre absența României din Shanghai Ranking pentru al doilea an consecutiv
Daniel David, rectorul Universității Babeș-Bolyai, despre reprezentarea în rankingul Shanghai: Dacă universitățile din Cluj, București, Iași reușesc o formulă de colaborare strânsă cu universitățile de medicină, toate intră în top 1000, unele dintre ele chiar în top 500
Exit mobile version