Mentoratul cadrelor didactice – prezentat insistent ca instrument esențial pentru școală, în raportul-diagnostic al OCDE / Propuneri: Profil de competențe și criterii pentru selecția mentorilor, care să beneficieze de formare continuă și de finanțare

Foto: © Auremar | Dreamstime.com

„Mentoratul este considerat un instrument esențial pentru modernizarea procesului de predare”, arată raportul-diagnostic al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) referitor la învățământul preuniversitar din România, analiză publicată săptămâna aceasta. Documentul revine insistent asupra chestiunilor legate de mentorat și propune o serie de măsuri care să susțină reformele promise pe baza noii legislații din educație.

Acestea sunt prezentate drept cheie „pentru a transforma treptat practicile didactice din întreaga țară”, în condițiile în care eforturile de până acum în privința mentoratului didactic „au eșuat întrucât mentorii nu au beneficiat de suficientă formare și sprijin”. Analiza recomandă ca reformele propuse în domeniu să fie introduse etapizat, iar prioritatea să fie acordată școlilor și profesorilor care au cea mai mare nevoie.

Astfel, Recomandarea 14 vizează „Consolidarea și extinderea sistemului național de mentorat al cadrelor didactice”, necesare pentru transformarea practicii didactice. Aici sunt incluse patru măsuri recomandate de experții OCDE autorităților române.

Ele descriu în bună măsură și situația la zi și lipsurile majore care fac simțite în acest domeniu, de la lipsa unui profil de competențe la lista unor metode de formare continuă a mentorilor și la prioritizarea școlilor și profesorilor care au cea mai mare nevoie.

Cele 4 măsuri incluse la această Recomandare: 

Măsura 1. Să definească un profil de competențe și criterii de selecție pentru mentori.

Măsura 2. Să stabilească și să impună formarea continuă a mentorilor.

Măsura 3. Să direcționeze mentoratul către școlile și profesorii prioritari.

Măsura 4. Să asigure în mod deliberat asocierea mentorilor cu cadrele didactice stagiare.

Totodată, mentoratul este menționat și la Recomandarea referitoare la protocoale de sprijin pentru școlile și elevii care au cea mai mare nevoie (Recomandarea 9). 

Aici, OSCE recomandă măsuri care să asigure finanțare și pentru mentorat, ca parte a demersurilor de atragere a cadrelor didactice spre medii dezavantajate, rurale, izolate:

Iar tema este atinsă, din nou, și la Recomandarea 10, care vizează standardele de competență profesională a profesorilor, unde OCDE propune „oficializarea rolului de mentor”.

Tabloul sumar al mentoratului în școlile românești, azi

Analiza OCDE realizează și un tablou al problemelor referitoare la mentorat și la obiectivele în domeniu pe care le propune noua legislație din educație.

Probleme identificate în raport, inclusiv lipsa formării și resurselor de sprijin pentru sistemul de mentorat didactic:

Analiza consemnează intenția guvernului de a forma un Corp de mentorat și un Corp de formatori în domeniu, iar analiza are comentarii pe marginea planurilor și intențiilor de reformă în domeniu:

Citește și:
Gradația de merit trebuie regândită, creșterile salariale automate ar trebui limitate, iar salariile pentru diversele grade didactice să fie revizuite – măsuri propuse de OCDE pentru corelarea salariilor cu performanța profesorilor
DOCUMENT Salariile profesorilor din România să fie legate de performanța acestora, reformele în certificarea și evaluarea lor să fie revizuite, să fie luate măsuri care să evite suprapuneri și conflicte de interese în evaluările școlilor – printre cele 18 recomandări-cadru ale OCDE pentru Ministerul Educației

Foto: © Auremar | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version