Gradația de merit trebuie regândită, creșterile salariale automate ar trebui limitate, iar salariile pentru diversele grade didactice să fie revizuite – măsuri propuse de OCDE pentru corelarea salariilor cu performanța profesorilor

29.159 de vizualizări
Foto: © Andrii Zastrozhnov | Dreamstime.com
„România va trebui să stabilească o legătură mai strânsă între promovare, salarizare și performanță”, dacă își dorește ca regulile pentru evoluția în carieră a cadrelor didactice și creșterile salariale planificate pentru aceștia să ducă la îmbunătățirea actului didactic și la dezvoltarea profesorilor. Aceasta este una dintre recomandările-cheie ale raportului-diagnostic realizat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) cu privire la sistemul de învățământ preuniversitar din țară, publicat marți. Analiza propune, totodată, să fie regândită gradația de merit, deoarece, în formula actuală, contravine standardelor de competență profesională propuse de reforma din educație.
  • Una dintre cele 18 recomandări-cadru ale OCDE în analiza referitoare la învățământul românesc prevede raportarea salarizării la performanța profesorilor. În acest sens, sunt propuse două-măsuri: una referitoare la limitarea creșterilor salariale automate și revizuirea salariilor diferitelor grade didactice, respectiv una de „regândire a gradațiilor de merit.

Raportul arată că, în formula actuală, salariile profesorilor „reflectă mai mult vechimea decât competența profesională”, iar creșterile salariale fără condiții pot „limita dorința cadrelor didactice de a se dezvolta profesional și de a promova în carieră”. Totodată, experții OCDE apreciază că „această practică absoarbe resurse care ar putea fi investite strategic, de exemplu, în creșterea salariilor pentru funcțiile de conducere””.

  • Și este dat și exemplul Austriei, țară unde, ca în România, „salarizarea cadrelor didactice are o creștere lentă”, dar care „a raționalizat grila salarială și a pus capăt creșterilor automate, deblocând astfel resurse pentru a oferi salarii mai atractive pentru profesorii debutanți”.

În ceea ce privește gradația de merit, OCDE arată că aceasta contravine dorinței de schimbare în privința standardelor profesionale în rândul cadrelor didactice: „gradația de merit stimulează practici care subminează anumite aspecte ale noilor standarde de competență profesională, cum ar fi accentul pus pe predarea centrată pe elev. De asemenea, împiedică o mai bună colaborare între profesori și reduce atractivitatea recompenselor salariale pentru funcții esențiale, cum ar fi cea de mentor”.

  • Fondurile pentru gradația de merit, spune OCDE, ar putea fi folosite mai echitabil în „creșteri salariale în etapele superioare ale carierei și pentru cadrele didactice care îndeplinesc funcții esențiale”. 

Numărul sporurilor pentru profesori trebuie, de asemenea, revizuit, apreciază raportul citat.

Prima măsură propusă de OCDE cu privire la salarizarea profesorilor:
  • [România] Să ia în considerare limitarea creșterilor salariale automate, precum și revizuirea salariilor diferitelor grade didactice, odată ce salariile profesorilor sunt aliniate cu media națională. Deși nu există o soluție universală pentru elaborarea unor grile salariale eficiente, un principiu de bază este corelarea creșterilor salariale cu sporirea responsabilității și performanței unui cadru didactic.
  • În prezent, în România, salariile reflectă mai mult vechimea decât competența profesională. Trecerea la un sistem de salarizare bazat pe performanță și pe diferite roluri va necesita modificarea mai multor politici salariale. Mai întâi, există practica de a oferi creșteri salariale anuale fără limită superioară și fără condiții, ceea ce poate limita dorința cadrelor didactice de a se dezvolta profesional și de a promova în carieră.
  • Această practică absoarbe resurse care ar putea fi investite strategic, de exemplu, în creșterea salariilor pentru funcțiile de conducere. Austria, unde, ca și în România, salarizarea cadrelor didactice are o creștere lentă, a raționalizat grila salarială și a pus capăt creșterilor automate, deblocând astfel resurse pentru a oferi salarii mai atractive pentru profesorii debutanți (a se vedea Anexa. Exemple din diferite țări) (…).
  • Apoi, deși prioritatea României a fost creșterea salariului de bază, cele mai mari creșteri salariale fiind acordate profesorilor debutanți, în viitor, guvernul ar putea introduce diferențe mai mari de salarizare între gradele didactice pentru a reflecta responsabilități și competențe crescute la aceste etape ale carierei.”
A doua măsură propusă de OCDE pe această temă:
  • „[România] Să regândească gradația de merit și să reducă complexitatea altor politici salariale. Gradația de merit stimulează practici care subminează anumite aspecte ale noilor standarde de competență profesională, cum ar fi accentul pus pe predarea centrată pe elev.
  • De asemenea, împiedică o mai bună colaborare între profesori și reduce atractivitatea recompenselor salariale pentru funcții esențiale, cum ar fi cea de mentor. În prezent, se folosesc fonduri publice semnificative pentru gradația de merit. Alocarea acestor fonduri pentru creșteri salariale în etapele superioare ale carierei și pentru cadrele didactice care îndeplinesc funcții esențiale ar contribui la un sistem de remunerare mai echitabil, mai transparent și mai eficient.
  • De asemenea, trebuie revizuit numărul sporurilor care pot fi acordate cadrelor didactice. Deși orice sistem de salarizare trebuie să fie flexibil, complexitatea celui din România creează ineficiențe și multiple posibilități de încălcare a integrității.
  • Titlul suplimentar de profesor emerit și bonusul financiar asociat acestuia ar trebui integrate în structura oficială a carierei, fie ca încă un grad didactic, fie ca parte a redefinirii cerințelor pentru gradul didactic I.” 
Context: Apelul premierului Ciolacu pentru corelarea salariilor cu performanța în educație

Tema corelării salariilor cu performanța în învățământ a revenit, cel mai recent, în discuție publică după publicarea rezultatelor PISA 2022, când premierul Marcel Ciolacu i-a cerut ministrei Educației, Ligia Deca, „să vină cu soluții privind criteriile de performanță în Învățământ”. El spunea atunci, în contextul discuțiilor pe tema creșterii salariilor profesorilor, că „orice cheltuială trebuie însoțită și de o reformă și să aibă rezultat performanța. Nu ne putem aștepta că doar mărind salariile să se întâmple o minune, pentru că nu se va întâmpla nici de această dată nimic”.

În urmă cu un an, în februarie 2023, Ligia Deca manifesta reținere cu privire la posibilitatea introducerii unor criterii de performanță pentru salarizarea profesorilor: „este foarte greu, câtă vreme evaluările de la clasă nu sunt bine standardizate, să condiționezi salarizarea cadrelor didactice de performanțele elevilor, adică este foarte variabilă această performanță (…)”, spunea ea atunci.

Mai recent, în ianuarie 2024, Ligia Deca făcea trimitere la așteptata analiză OCDE, publicată săptămâna aceasta, arătând că aceasta este cheia pentru criteriile de salarizare pe bază de performanță”. Ulterior, în februarie, ea a arătat că experții OCDE au făcut trimitere la bonusuri saalriale condiționate de performanță, iar oficialul român a indicat, atunci, existența în România a gradației de merit – cea care este contestată, în formula ei actuală, în raportul organizației internaționale.

Citește și:
DOCUMENT Salariile profesorilor din România să fie legate de performanța acestora, reformele în certificarea și evaluarea lor să fie revizuite, să fie luate măsuri care să evite suprapuneri și conflicte de interese în evaluările școlilor – printre cele 18 recomandări-cadru ale OCDE pentru Ministerul Educației

Foto: © Andrii Zastrozhnov | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


42 comments
  1. Da’ pe minunățiile lor, miniștrii noștri iubiți, îi controlează OCDE -ul ăsta, să vadă performanțele lor? De ce nu ne dați afară pe toți, că oricum copiii nu mai au nevoie de profesori. Și să stea ei frumușel să facă acasă școală, că ORICUM părinții lor știu mai multe decât ORICE profesor, că îl pot lua la rost pentru notele date copilului lor.
    Deci, părinții și copiii au drepturi, guvernanții ne “ajută” la greu cu reforma de peste 30 de ani, ARACIP, Inspectorate Școlare,OCDE… există ca să ne pună la punct… și ne comparăm cu salariile din Austria??? Pe bune???????
    Lăsați -ne, fraților, cu mintea liniștită, să nu intrăm la clase plini de energie negativă… că se ia, știți…Sau trebuie să avem o nație ușor de manipulat pentru care, LOGIC, cine e de vină???
    răspuns: PROFESORII, EVIDENT!

  2. OCDE vorbește prostii, neînțelegând sistemul de învățământ românesc! N-ar trebui băgați în seama oameni care sunt străini de ethosul românesc, oricât de “experti” s-ar da. După în anul 2006 am început munca în invatamant cu un salariu în mână de 750 RON, în anul 2016 obținând gradul didactic I, am constatat ca în luna august primeam în mână 1150 RON. S-au scurs 10 ani din viata cu examene peste examene, studiu, lecturi, vacante de vară stand în casa pentru a ma pregăti pentru examene. De ce toate acestea? Pentru ca știam ca doar asa pot sa am un salariu decent lucrând în acest domeniu. Gradele didactice și vechimea în muncă sunt cele care pot contribui la perfecționarea dascălilor și la creșterea la un nivel decent al salariului. Și vin acum cei de la OECD sa spună ca nu mai trebuie compensati acei 10 ani cu salariu mic printr-un spor de vechime și ca gradele didactice nu ar mai trebui plătite, ci doar “rezultatele”. Dacă oficialii români vor accepta politicile acestea tâmpite vor descuraja profesorii sa-si mai dorească sa susțină gradele didactice, deci șansele de a creste performanțele la elevi se vor diminua. Poate chiar acesta e și scopul, dincolo de declarații. OECD tratează sistemul de învățământ ca pe o afacere.

  3. DAȚI SPOR DE TARA, SPOR PT CEI CARE LUCREAZA CU CES, CARE AU COPII LA OLIMPIADA, CARE FAC TREABA LA CLASA. ÎNTREBAȚI ELEVII SI PARINTII, IN MOD ANONIM, VA VETI CRUCI CE FAC UNII CU GRADATII LA ORE. SI MAI APOI, VEDETI DE CE SE MERGE LA MEDITATIE, SAU DE CE LA BAC NU SE DAU/SE ALEG ANUMITE DISCIPLINE, DAR PROF AU GRADATII.

  4. RENUNȚARE TOTALA ȘI IMEDIATĂ LA GRADAȚIE. E PERFECT. S-A ÎNCURAJAT ȘPAGA, PLAGIATUL, ERASMUS FARA SA SE MAI FACA ORE, PIERDERE DE VREME LA CATEDRĂ…NE MAI MIRAM DE CE REZULTATE AVEM CU ELEVII. AȚI DAT BANII NUMAI NULITĂȚILOR CARE NE NENOROCESC COPIII.

  5. Tot se vorbeste de matamatica zile astea. In invatamant sa fie undeva la 290 mii de angajati. Gradatii de merit se da doar pentru 16% din angajati aproximativ 46000. In inspectorate sunt 30-40 de inspectori, maxim, deci la nivelul tarii sa fie vreo 1600 de inspectori, ceea ce reprezinta 3,7% din numarul de 46 mii. Sa zicem ca mai trag ei pentru unul 2 care ii ajuta in activitate sau sunt metodisti si ajungem ca 10% din aceste gradatii se iau asa. Daca restul ajung la cadrele didactice atunci chiar este bine. Ca sa zici ca ar trebui regandite e una, dar sa le elimini e alta. Atunci chiar nu mai poti incuraja profesorii cu rezultate deosebite la clasa sa aiba o motivatie suplimentara sa dea totul pentru elevi. Sincer. Prin 204-2005 era al 13-lea salar. Nu eram in UE si era al 13-lea salar. Din 2009 a disparut si asa a ramas. In UE exista si al 13-lea si al 14-lea salar, inclusiv la pensie. Sa o lasam mai moale cu reganditul, ca la noi scopul este intotdeauna cum sa faca statul o alta economie, nu conteaza ca inchide un spital, o clinica, o scoala etc. Cat despre sporul de doctorat, ei acolo sunt multe de discutat, ca doctor a ajuns printre cei putini cu merit de 10 ori mai mult fara merit. Lucrarile nu au nicio treaba cu noutatea si evolutia in domeniu. Cred ca ar trebui remunerate doar daca in activitatea cu elevul/ii isi poate pune aprenta si in cuantum de maxim 25-30%. 50% este prea mult.

    1. Care rezultate deosebite??? Stiu oameni care nici orele nu le fac, olimpiade zero….au 9000 lei in mana, cu gradatie. Despere ce performante vorbiti??

    2. IN DOCTORAT S-A ABORDAT O TEMATICA EXTREM DE RESTÂNSĂ, APROFUNDARE A UNEI TEME. CUM POATE CONTRIBUI, LUNA DE LUNA, ACEA TEMA IN ACTUL DE PREDARE-EVALUARE? CONCRET, CINEVA CU DOCTORAT, CARE SA NE SPUNA SI TEMA LUCRARII SALE, CU EXEMPLU! REALIATATEA E CA OAMENII ĂȘTIA AU MUNCIT, UNII DINTRE EI, PE BUNE. DAR NU VAD CUM POATE CONTRIBUI LUNAR , IN PLUS IN ACTUL EDUCATIONAL, MAI MULT DECÂT UN PROF FARA DOCTORAT, SPRE DEOSEBIRE DE GRADATIE, CARE E O MIZERIE.

  6. Definiți întâi performanta. În plus, la materiile reale nu prea mai sunt profesori, dacă îi faceți și pe aceia care sunt sa plece (sa se pensioneze) ce performanță credeți că obțineți?

    1. Exact, ce este performantă? Ce este acum, adică hârtie multă, fără acoperire și stat “pe telefon” în timpul orelor, postând poze cu lecția elevilor?? Verificați pe teren. Ascultați vocea profesorului adevărat, devotat, care face orele în credință si nu cere gradație. Știm cu toții cum se dă. In puține cazuri ea chiar e meritată.

  7. Așa este, clar! Să se…orice care să mai scadă din venituri. Despre ce sporuri o fi vorba? Cel de dirigenție? Nici nu știu de ce se numește spor, e o muncă în plus pe care o fac unii profesori, trebuie plătită. În privința gradației de merit, indiferent care vor fi criteriile de acordare, o vor lua tot cei care sunt plasați la distanța corectă față de director, isj-uri, etc. Cât despre salarizarea în funcție de performanțe, încă aștept lista criteriilor obiective care să poată stabili cine este plătit cu 4000 de lei, cine cu 5000, etc. Și, cel mai important, cine stabilește ce salariu ia un profesor. Atunci vor mai rămâne în învățământ doar cei capabili să le pupe mâinile șefilor, oricare ar fi ei.
    Sau hai să ne calmăm! Câinii latră/OCDE vorbește, ursul merge/noi facem ce știm noi, la fel de prost ca până acum.

  8. experti OCDE : daca nu creste scade , in cazul in care nu sta pe loc. adica zero barat. atunci cand in invatamant sunt venituri la nivel de magistrati, pensionari la varsta magistratilor poti vb de bani. pana atunci ai putea vorbi de implementarea sistemului pisa, asta e educatia centrata pe elev.

  9. Când vom lucra toți cu elevi care au același coeficient de inteligenta și care provin toți din același mediu care sa încurajeze și prioritizeze
    învățarea, atunci și doar atunci vom putea fi remunerați în funcție de performanță! Pana atunci, acest lucru este o utopie!

  10. este o desegregare… cu gradatia de merit si cu doctoratul. gradatii pe documente false … ce face in plus cel cu doctorat fata de alti prof. scoateti aceste drepturile banesti date .

    1. ce e obsesia cu doctoratul?! așa hai sa ne gândim ce face in plus ăla cu masterat….cu gradul I…sa i eliminam pe toți care fac ceva in plus…sa stam drepți, imbecili,ușor de condus,la mana tuturor derbedeilor

    2. Nimic. Dar , macar au muncit sa si.l lucreze. Pe cand, la gradatie, totul e o mare mizerie. Nu numai ca nu fac nimic la clasă, unii, dar mai fac si scoala de ras, dar iau gradatie.

      1. cu gradația,da,așa e …știm dosare care pleacă din școală sub punctaj și pe liste apar cu cât trebuie…Vine vreun control pe gradații? NU. Nu vor verifica niciodată pentru că ar schimba veniturile celor “aleși”, cei cu pedigree:))
        in rest, sa i ferească Dzeu sa umble la salarii că vor curge procesele…macar profii s au deșteptat și dau individual in judecată școlile, fara sa mai stea la mila sindicatului…

  11. Discriminare există și în rândul profesorilor. Profesorii de română și matematică se pot cosidera discriminați. Se poate vorbi despre performanță doar atunci când evaluarea se va face la TOATE MATERIILE!!! Această evaluare va pune o și mai mare POVARĂ pe spatele elevilor. Hai să încercăm să modelam sistemul după elevi și nu invers.

  12. Daca la profesori trebuie revizuit numarul de sporuri, adica de la 1 adus 0. La ceilalti bugetari ce vor face?
    Sindicatele dorm?

  13. Hai, poate, încet încet scăpăm de mizeria asta!
    Inspectorii sunt primii pe listă, apoi lingăii lor, clar. Îi veți regăsi în lista de priteni de pe fb, dându-le “inimi”, “gif-uri” cu inimi și trandafiri. Toți lingăii i-au însoțit în escapade în exteriorul țării, mascate sub denumirea “simpizion internațional”, “curs” etc.
    Desființată!

  14. Te intrebi de ce oare aspectele elementare, semnalate de nu stiu ce experti OECD, nu sunt deja incluse in reforma dulapului si a doamnei doctor de la santierul naval?!

    Si te intrebi mai departe, daca aceste aspecte de bun simt, elementare, pe care le stie orice generalist resurse umane mediocru, vor fi luate acum in considerare de cei care pana acum le-au dat cu flit.

  15. nu le ar fi rușine să ne compare cu Austria….mai umblați mult la salarii conform recomandărilor acestor neaveniți și chiar vom scoate analfabeți pe banda…

    1. Cum adică „chiar vom scoate”?

      Deja scoateți, o spun simulările la EN si BAC, o spun și testele PISA.

  16. Atâta prostie n am văzut în viata mea …Dacă profesorii după zeci de ani la catedra au salarii ok, atunci ce sa mai spunem despre medici sau parlamentari…? O asistenta cu liceu, are salariul mai mare decât al unui profesor cu studii superioare, gradele didactice si vreo 30 de ani vechime…Iar, gradația de merit este o mizerie…Nu se acorda decât oamenilor , prieteni cu directorul scolii, mulți foarte slab pregătiți…Dar, care fac rost de hârtii fictive în cele mai multe cazuri…Domnul Ciolacu, asta, ca să și ia salariul lunar, are cumva vreo performanta notabilă? De are pretenții numai la profesori? Performanta sa se ceara în tot sistemul bugetar la fel…Sa li se mărească salariile tuturor în funcție de performanta: parlamentari, medici, polițiști, militari, etc…Altfel , e discriminare crasă împotriva profesorilor…👎👎👎👎👎👎

    1. Pe langa salarii uriase mai au si alte beneficii: bani de chirie, sporuri, pensii speciale, etc.
      Greva nu trebuia oprita!

      1. Greva a fost oprita atat de la centru, cât și la presiunile multor sefi de sindicate din școli care au avut diverse interese personale. Seful de sindicat din scoala sotiei mele a oprit greva ca să poată da BAC-ul fiii unor ștabi PSD, ștabi care în săptămânile următoare l-au aranjat cu panouri solare pe casă. Sefa mea de sindicat a oprit greva ca să poată intra în BAC fiii și fiicele altor ștabi locali cu care făcea pregătiri în particular. Șeful de sindicat de-al unui alt coleg de catedră a stopat greva iar acum candidează la CL din partea PSD. Un altul candidează de la PNL după ce a oprit greva pentru că nu mai avea clientelă la magazinul pe care îl deține lângă școală. Cam așa au stat lucrurile în toată țara. Am avut și încă avem foarte mulți lideri de sindicat corupți.

    2. Cât concediu/an are o asistentă cu liceu comparativ cu un profesor cu studii superioare?

      Întreb pentru un prieten.

      1. Răspund pentru un frustrat: o asistentă medicală te înțeapă în fund și atât (asta când nu plimbă doar hârtii), deci zero stres, așa că nevoile ei de concediu sunt minimale.

        1. Am înțeles. În cazul ăsta, profesorul să aibă 21 de zile de concediu pe an că oricum are normă de predare de 18 ore/săptămână (să nu mai zicem de profesorul consilier școlar care are 2 ore) și muncitorul de șantier să aibă 3 luni, asta e normalitatea dacă ne raportăm la nevoile de concediu.

          1. nu,drăguță,consilierul școlar are două ore de predare,restul de 16 sunt muncă la cabinet: depresie, bullying,stres,integrare,etc! nu mai vorbi daca n ai habar!

      2. Spune-i prietenului să învețe cât învață un profesor si apoi să isi ia concediul cat are un prof. Te asigur ca va vrea de 3 ori mai mult, adica va pleca acasa.

        1. I-am zis, are studii de master şi lucrează în IT, dăcât 28 de zile are concediu. Face el ceva greşit probabil.

        2. Nu vă mai victimizați atâta, că deja ați început să ne plictisiți maxim și sunteți penibili, că și asistentele studiază, căci și medicina avansează, nu mai voi nu vreți ca învățământul să avanseze și să intrați în era digitală.

          1. Tanti Oana, “numai” scriem aici intr un cuvânt….(cum fu și “la jelit”,fara cratima)…:))

    3. Mai bine să se revină la salariile din 2008 să vedem cum ne transformăm copiii în ANALFABEȚI din toate punctele de vedere! Să predea și să facă evaluarea I.A. și gata!

    4. …aș vrea să întreb și eu pe doamna “căpitan de vapor”…pe ea cine o evaluează? dl Neptun?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

INFOGRAFIC Abandonul școlar are „cea mai ridicată contribuție în ceea ce privește natalitatea în rândul minorelor”, mai mult decât sărăcia – studiu Salvați Copiii / Una din trei mame sau gravide minore, participante la cercetare, a rămas însărcinată în jurul vârstei de 15 ani

Una din trei fete care sunt, în prezent, mame sau gravide minore, din rândul unui grup considerabil care a luat parte la un studiu Salvați Copiii, a rămas însărcinată pentru…
Vezi articolul

Cursuri de limba română și servicii de tip afterschool pentru copii – printre principalele nevoi invocate, la doi ani de la declanșarea războiului, de refugiații ucraineni participanți la un sondaj Salvați Copiii

Cursurile de limba română și serviciile de tip afterschool pentru copii se numără, alături de accesul la servicii medicale și sprijin pentru găsirea unui loc de muncă, printre principalele nevoi…
Vezi articolul

Problema salarizării profesorilor, cauza unor proteste masive în plină reformă a educației – exemplu pentru „democrația ca formă fără fond” din România, într-un raport privind starea democrației în 2023 / Alte teme criticate la capitolul Educație: lipsa de transparență, datele cu caracter personal

Greva de anul trecut a profesorilor, chiar în perioada adoptării noilor legi ale educației, este dată drept dovadă a „democrației ca formă fără fond” în România, sub actuala guvernare, într-un…
Vezi articolul

Digitalizarea în educație și formare: „România Educată” e scos în prim plan, într-un profil de țară ce notează lipsa strategiilor pentru competențe digitale și performanțe nesemnificative la nivel european, în pofida resurselor tehnice solide – raport românesc pentru Comisia Europeană

Proiectul „România Educată” este scos în prim plan, ca strategie globală ce include „digitalizarea” în educație, într-un raport european elaborat de specialiști din România, cu privire la situația competențelor digitale…
Vezi articolul