Mihaela Popa, fost secretar de stat în Educație: Două treimi dintre problemele de la Evaluarea Națională sunt pe sistem grilă. La BAC nu există subiecte de tip grilă. Propun Ministerului Educației ca doar o treime dintre problemele de la Evaluare să fie tip grilă, pentru a putea vedea clar cunoștințele și competențele acumulate de elevi

Mihaela Popa / Foto: Agerpres Foto

„Două treimi dintre problemele de la Evaluarea Națională au răspunsuri în sistem grilă”, în condițiile în care la Bacalaureat nu există nicio întrebare de tip grilă, spune fostul secretar de stat din Educație Mihaela Popa. Profesoară de Matematică, Mihaela Popa povestește că a făcut la clasă următorul experiment: „am dat același tip de subiecte în două moduri”.

Rezultatul: „Media clasei a crescut cu peste un punct în cazul subiectelor fără grilă și am putut face diferența între un elev care nu știe rezolvarea și unul care greșește din neatenție chiar la final, ceea ce grila nu se poate face”.

Propun Ministerului Educației ca doar o treime dintre problemele propuse să fie cu rezolvate tip grilă, pentru a putea vedea clar cunoștințele și competențele acumulate de elevi”, transmite fostul secretar de stat din Minister.

La Bacalaureat nu este grilă, iar la cei mici, acolo unde trebuie să vedem cât au reușit să asimileze în 8 ani, nu vedem nimic din rezolvare în două treimi din examinare, în afară de albă sau neagră“, susține Mihaela Popa.

Propunerea este lansată în contextul în care anul acesta, în premieră, lucrările absolvenților de clasa a VIII-a sunt „corectate” digitizat la nivel național. Platforma Ministerului Educației în care sunt urcate lucrările scanate ale elevilor și prin care profesorii evaluatori din examen acordă apoi notele are însă o problemă sesizată încă de acum doi ani, când corectarea digitizată a lucrărilor a fost pilotată de fostul ministru Sorin Cîmpeanu: platforma permite înregistrarea de punctaje diferite date de către cei doi profesori la același subiect de tip grilă. Un profesor poate spune că elevul a răspuns greșit, celălalt că elevul a răspuns corect. Anul acesta, sub conducerea Ligiei Deca și a acelorași secretari de stat ca în urmă cu doi ani, platforma funcționează cu același „bug”. Platforma acceptă o diferență de 1 punct în notarea celor doi profesori corectori la toate subiectele, indiferent că sunt grilă sau nu, și în cazul în care elevul primește punctaje diferite la subiectele grilă de la cei doi corectori, platforma informatică face media celor două punctaje.

Amintim că în iunie 2022 a avut loc pilotarea corectării digitalizate pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat, care s-a făcut în județele Călărași și Dâmbovița. Autoritățile aveau în plan generalizarea acestei măsuri din iunie 2023, dar lipsa de formare a profesorilor și greva generală din învățământ au fost printre motivele care au menținut evaluarea digitalizată în aceleași două județe ca în anul precedent (Sursa și detalii).

Mihaela Popa, profesoară de matematică la Colegiul „Vasile Alecsandri” din Iaşi, a explicat pentru Edupedu.ro încă de acum o lună că este inacceptabil ca platforma de corectare digitalizată folosită în premieră pentru notarea lucrărilor elevilor și care va fi utilizată și la examenul propriu-zis de Evaluare Națională din vară să permită înregistrarea a câte două punctaje diferite acordate de către cei doi profesori corectori la același subiect grilă și apoi să facă automat o medie a notelor celor doi evaluatori, așa cum s-a întâmplat la corectarea lucrărilor de la simulare.

„Este o nedreptate pentru elev să primească o notă diferită de cea pentru care îl punctează baremul. Fiecare grilă este notată cu 0,5 puncte. Deci este foarte important, în economia întregii teze, ca grilele să fie corectate cu aceeași seriozitate ca problemele deschise. Platforma trebuie să aibă un filtru la grilă, care să nu permită trecerea peste o greșeală umană. În total, acum teza poate avea o abatere de maximum 1 punct diferență între cei doi corectori, aceasta fiind diferența acceptată de platformă la toate subiectele, indiferent că sunt grilă sau nu. Propunerea mea este să nu mai existe nicio diferență acceptată de platforma digitalizată la subiectele grilă“, declara atunci Mihaela Popa, pentru Edupedu.ro.

Edupedu.ro a transmis Ministerului Educației următoarea solicitare, la care așteaptă răspuns și la momentul publicării acestei știri:

Citește și:
Ambele companii care au pus la dispoziție servicii „gratuite” pentru evaluare școlară în mandatul lui Sorin Cîmpeanu au obținut contracte cu Ministerul Educației în mandatul Ligiei Deca
Secretar de stat în Ministerul Educației: Putem îmbunătăți platforma de evaluare la Evaluarea Națională și Bacalaureat, dar varianta optimă e sa formăm profesorii / Evaluatorii vor fi învățați cum să corecteze chiar pe baremul de la examen, în amiaza examenului
ULTIMA ORĂ Greșeală descoperită de un profesor în corectura digitalizată a grilelor de la simularea Evaluării Naționale 2024: Elevi cu punctaje diferite acordate de cei doi evaluatori la același item și acceptate de platformă, care a făcut media notelor / Mihaela Popa: Platforma trebuie să aibă un filtru la grilă, care să nu permită trecerea peste o greșeală umană
Calculul mediei de admitere la liceu 2024. Pentru al doilea an consecutiv, media claselor V-VIII nu are nicio pondere pentru admiterea la liceu, ci devine primul criteriu de departajare
DOCUMENTE Fișa de înscriere la liceu 2024, trimisă de Ministerul Educației către inspectoratele școlare / Calendar admitere liceu 2024 și perioada în care se susțin probele de aptitudini și de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă
OFICIAL Calendarul complet pentru admiterea la liceu – 2024. Primul criteriu de departajare va fi, anul viitor, media de gimnaziu
Repartizarea la liceu 2024, exemplul dat de Inspectoratul Școlar Județean Iași: Dacă vei nota în fişa de înscriere un număr mic de opţiuni, există pericolul să nu fii repartizat
Record negativ la simulare – Evaluarea Națională 2024: Cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani, la Matematică / La Română, aproape trei sferturi dintre elevii de clasa a VIII-a au luat note egale sau mai mari ca 5
Exit mobile version