Ministerul Educației: Matematică este percepută, în general, de elevi ca aridă, neprietenoasă și fără utilitate practică – recunoaște instituția pentru prima dată într-un document oficial

FOTO: Freepik.com

Matematica este percepută, în general, de elevi ca fiind aridă, neprietenoasă și fără utilitate publică, potrivit unui document al Ministerului Educației publicat în Monitorul Oficial. Informația apare în nota de prezentare a disciplinei opționale „Matematica în natură și artă”, făcându-se referire la situația actuală. Este pentru prima dată când instituția recunoaște acest lucru într-un document oficial.

În predarea matematicii se pierde, de obicei, din vedere componenta ludică a activității didactice și a conținuturilor, disciplina fiind percepută, în general, de elevi ca aridă, neprietenoasă și fără utilitate practică”, se arată în documentul citat anterior.

Miercuri, 21 iunie, absolvenții clasei a VIII-a au susținut proba scrisă la Matematică din cadrul Evaluării Naționale 2023. Doar două exerciții dintre cele 18 primite de elevi au fost mai puțin abstractizate și au avut elemente care să amintească de aplicabilitatea matematicii în viața reală, după cum a scris Eduepdu.ro.

În documentul Ministerului Educației apare faptul că orele alocate pentru corelarea conținuturilor matematice cu alte discipline tind să scadă:

La matematică, fiind disciplină de examen, numărul orelor alocate pentru corelarea conținuturilor matematice cu alte discipline tinde să devină din ce în ce mai mic, iar elevii percep matematica drept obiect de studiu de sine stătător, fără aplicabilitate practică, cu atât mai puțin corelând-o cu artele sau natura. De asemenea, disciplinele biologie și educație plastică se sprijină pe aparatul matematic pe care elevii îl au însușit deja, dar fără a se puncta neapărat rolul pe care matematica l-a jucat în obținerea rezultatelor specifice disciplinelor pe care ei le studiază (de exemplu, asemănarea la perspectivă, probabilități la genetică)”, conform sursei de mai sus.

Programa disciplinei opționale „Matematică în natură și arte”:

Informații de context

Conform unui raport al ISJ Iași, la Matematică, la simularea organizată de Ministerul Educației, decalajul dintre urban și rural se menține constant, cu o diferență de aproape 40%.

Foto: ISJ Iași

11 din 50 de absolvenți de clasa a VIII-a care au susținut proba la Matematică din cadrul Evaluării Naționale 2022 au luat note sub 5, fiind cel mai mic procent din ultimii 11 ani, potrivit datelor Ministerul Educației.

În perioada 2011-2022, procentul cel mai mare de absolvenți de clasa a VIII-a care au luat note sub 5 la matematică a fost înregistrat în 2012. Atunci, peste 50% dintre elevi au obținut note cuprinse între 1 și 4.99, conform sursei menționate anterior.

Edupedu.ro a scris că peste 18.000 de elevi buni la Matematică în clasa a IV-a, în 2015, au intrat în „declin” în gimnaziu și au luat sub 5 la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a, în 2019, conform unui raport oficial. Este vorba despre raportulul privind Rezultatele Evaluării Naționale de la clasa a VI-a pentru Matematică și Științe, publicat de Centrul Național de Evaluare și Examinare din subordinea Ministerului Educației.

Pentru elevii care la probele de la Evaluarea Națională de clasa a IV-a din 2015 au rezolvat corect peste 50% dintre itemi, dar la Evaluarea Națională de clasa a VIII-a din 2019 au obținut o medie sub 5 (în această situație au fost 18731 elevi dintre cei 105495 elevi pentru care există înregistrate rezultatele în ambele baze de date), declinul s-a produs între clasele a IV-a și a VI-a și nu a mai fost recuperat până la finalul clasei a VIII-a.” – potrivit raportului.

Citește și:
Programele disciplinelor opționale „Sisteme de scriere și codificare”, „Sisteme de numerație” și „Matematica în natură și arte”, publicate în Monitorul Oficial. Exemple de probleme rezolvate pentru elevii de gimnaziu
Subiectele la Matematică de la Evaluarea Națională 2023. La geometrie, elevii au avut două cuburi, iar aproape toate problemele date au fost abstracte, fără nicio legătură cu situații din viața reală
5 iulie 2022 – Evaluările naționale – singura măsură-cheie aplicată de România pentru a reduce numărul de elevi cu rezultate slabe la Matematică și Științe, dar și aceasta e folosită fără efect / Experiența europeană arată că optim ar fi să combine cel puțin două dintr-un total trei măsuri-cheie de politică educațională – raport Eurydice
februarie 2020 – Raport oficial care arată că școala își ratează rolul: Peste 18.000 de elevi buni la Matematică în clasa a IV-a, în 2015, au intrat în „declin” în gimnaziu și au luat sub 5 la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a, în 2019
Exit mobile version