Cel mai mai mic procent de absolvenți de clasa a VIII-a cu note sub 5 la Matematică, din ultimii 11 ani: peste 22%, potrivit rezultatelor finale de la Evaluarea Națională 2022

1.639 de vizualizări
Foto: © Mangpor2004 | Dreamstime.com
11 din 50 de absolvenți de clasa a VIII-a care au susținut proba la Matematică din cadrul Evaluării Naționale 2022 au luat note sub 5, fiind cel mai mic procent din ultimii 11 ani, potrivit datelor Ministerul Educației. Concret, numărul elevilor cu note între 1 și 4.99 este 33.376. Amintim că astăzi au fost publicate rezultatele finale de la Evaluarea Națională 2022.
  • Mai amintim că peste 17 mii de elevi care figurau înscriși în clasa a VIII-a în luna aprilie, în perioada simulării Evaluării Naționale, nu au mai ajuns să fie înscriși la examenul de Evaluarea Națională 2022, potrivit calculelor făcute de Edupedu.ro pe baza datelor comunicate oficial de Ministerul Educației. Mai multe detalii aici.

În perioada 2011-2022, procentul cel mai mare de absolvenți de clasa a VIII-a care au luat note sub 5 la matematică a fost înregistrat în 2012. Atunci, peste 50% dintre elevi au obținut note cuprinse între 1 și 4.99, conform sursei menționate anterior.

Pe de altă parte, procentul elevilor cu note mai mici ca 5 a fost sub 30% în următorii ani: 2022 (peste 22%), 2015 (peste 26%), 2014 (27.05%), 2011 (27.57%), 2013 (28.36%), 2020 (29.83%). 

Foto: Captură – Dosar Evaluare Națională 2022

Ministrul Cîmpeanu a anunțat că numărul notelor de 10 a crezut după contestații cu 72: „La Matematică, 115.223 de elevi, reprezentând 77,5%, au primit note mai mari sau egale cu 5. Iar dintre aceștia 3.038 au obținut nota 10, +72 în raport cu prima evaluare.” – detalii aici

În privința distribuției notelor pe mediu și sex, se observă că cele mai mari diferențe sunt înregistrate la categoria notelor sub 5. Astfel, în mediul urban, aproape 14% dintre elevii care au dat proba la matematică au note între 1 și 4.99. În mediul rural, situația este diferită, deoarece puțin peste 36% dintre absolvenții de clasa a VIII-a au obținut note mai mici decât 5. Acest lucră înseamnă că diferența dintre rural și urban este de peste 22%.

Foto: Captură Dosar Evaluare Națională 2022

Amintim că ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat săptămâna trecută despre diferențele dintre urban și rural că „parcă ar fi două țări diferite”: „Atunci când ai de trei ori mai multe medii sub cinci în mediul rural decât în mediul urban, în condițiile în care 40% dintre elevi sunt în mediul rural, asta este într-adevăr mai mult decât îngrijorător”. – detalii aici

De remarcat este că, în legătură cu notele între 1 și 4.99, diferența dintre rezultatele fetelor și rezultatele băieților este de peste 2%. Potrivit datelor Ministerului Educației, peste 21% dintre fete au obținut note sub 5, iar băieții – peste 23%.

Săptămâna trecută, Sorin Cîmpeanu a vorbit despre rezultatele mai bune de la Evaluarea Națională 2022. Acesta a spus că „anul acesta nu au fost întreruperi ale școlii” și că „s-au eliminat conținuturile care s-au predat în momentul când școlile au fost închise în perioada pandemiei”: „În programa de examen, materia prevăzută a fost adaptată situației, după cum bine știți competențele fiind evaluate prin intermediul unor conținuturi mai restrânse. S-au eliminat conținuturile care s-au predat în momentul când școlile au fost închise în perioada pandemiei, așa cum am promis.” – detalii aici

Conform datelor Ministerului Educației, după contestații, județele cu cele mai multe creșteri ale notelor la matematică sunt următoarele: Argeș (167 de note crescute), București (965), Brașov (110), Cluj (234), Constanța (152), Dâmbovița (125), Dolj (187), Galați (152), Iași (144), Mureș (143), Prahova (212), Suceava (121) și Vâlcea (102).

În schimb, județele cu cele mai multe note micșorate la matematică, după contestații, sunt următoarele: Argeș (70 de note micșorate), București (562), Bacău (87), Brăila (58), Brașov (84), Buzău (53), Cluj (47), Constanța (179), Dolj (133), Gorj (53), Galați (73), Ilfov (84), Iași (106), Maramureș (53), Mureș (48), Neamț (45), Prahova (71), Sibiu (54), Suceava (78), Timiș (96) și Vrancea (45).

Anul acesta a fost depus cel mai mare număr de contestații din ultimii 4 ani, 21.856 de contestații. Peste 13.300 de contestații au fost depuse la Limba română după aflarea rezultatelor inițiale de la Evaluarea Națională 2022, potrivit datelor obținute de Edupedu.ro de la Ministerul Educației. La Matematică, absolvenții de clasa a VIII-a au depus peste 8.260 de contestații, iar la Limba maternă – 265, conform sursei citate. La Limba maternă au fost centralizate 265 de contestații în acest an.

Cum se calculează media de admitere la liceu

Media de admitere pe baza căreia se realizează înscrierea în clasa a IX-a de liceu se calculează ca medie ponderată între Media Generală la Evaluarea Națională (care are o pondere de 80%) și Media Generală de absolvire a claselor V-VIII (care are o pondere de 20%). 

Calculul mediei de admitere la liceu se face astfel:

MA = 0,2 x ABS + 0,8 x EN

unde

MA = media de admitere

ABS = media generală de absolvire a claselor V-VIII

EN = media generală obținută la Evaluarea Națională

* Candidații care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă și au susținut evaluarea națională la limba și literatura maternă respectivă pot opta pentru stabilirea mediei la evaluarea națională fără a lua în calcul rezultatul la proba de limbă și literatură maternă. În acest sens, părinții sau reprezentanții legali ai acestor candidați completează o declarație, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5 la ordin, semnată de părinte sau reprezentat legal și de candidat, care însoțește fișa de înscriere în vederea repartizării computerizate și se depune la secretariatul unității de învățământ de proveniență în perioada prevăzută de calendar. Acești candidați, care au optat pentru stabilirea mediei la evaluarea națională fără a lua în calcul rezultatul la proba de limbă și literatură maternă, nu pot fi repartizați computerizat în învățământul liceal sau profesional în clase cu predare în limbile minorităților naționale.

II. Calculul mediei finale de admitere utilizate pentru admiterea în învățământul liceal vocațional, profilurile artistic, sportiv și teologic, pentru anul școlar 2020-2021

1. Pentru profilul artistic, pentru profilul sportiv și pentru specializarea filologie de la liceul Waldorf, media finală de admitere se calculează astfel:

(3 APT + MA)/4 = MFA,
unde:

APT = nota finală la probele de aptitudini;
MA = media de admitere (calculată conform Punctului I);
MFA = media finală de admitere.

2. Pentru profilul teologic, media finală de admitere se calculează astfel:

(APT + MA)/2 = MFA,
unde:

APT = nota finală la probele de aptitudini;
MA = media de admitere (calculată conform Punctului I);
MFA = media finală de admitere.

Ce se întâmplă dacă mediile de admitere sunt egale?

În cazul în care doi candidaţi au medii de admitere egale, aceştia vor fi departajaţi folosind, în ordine, următoarele criterii:

  1. media obţinută la Evaluarea Naţională din clasa a VIII-a
  2. media generală de absolvire a claselor a V-a – a VIII-a
  3. nota obţinută la proba de limba şi literatura română la Evaluarea Naţională
  4. nota obţinută la proba de matematică la Evaluarea Naţională
  5. nota obţinută la proba de limbă maternă la Evaluarea Naţională, respectiv nota de la proba de verificare a cunoştinţelor de limbă maternă în cazul candidaţilor care solicită înscrierea la unităţi de învăţământ cu predare în limba minorităţilor naţionale.

Dosarul cu datele după contestații

Citește și:
Peste 19.000 de note greșite la Evaluarea Națională 2022: 9 din 10 contestații au dus la modificarea notei, în 70% dintre cazuri pe plus. Rata enormă de schimbare a notelor – o tendință existentă de mulți ani
Sorin Cîmpeanu, despre diferențele urban-rural de la Evaluarea Națională 2022: O spun cu mare tristețe, parcă ar fi două țări diferite
Numărul notelor de 10 la Evaluarea Națională 2022 a crescut cu 14 la Limba Română și cu 72 la matematică, după contestații – Sorin Cîmpeanu
ANALIZĂ Devalorizarea notelor la Evaluarea Națională: Poziția în ierarhia de la Evaluarea Națională, în București, s-a schimbat anul acesta cu peste 1.200 de locuri față de anul trecut pentru un elev cu media 9, de exemplu / La media 7, diferența e de aproape 3.000 de locuri
Explicațiile ministrului Cîmpeanu pentru rezultatele mai bune la Evaluarea Națională 2022: Nu au fost întreruperi ale școlii, conținuturile au fost mai restrânse, fără teme predate când școlile au fost închise, ore remediale “mai eficiente”
EXCLUSIV Mircea Miclea: Rezultatele de la Evaluarea Națională reflectă o funcționare cosmetizată a sistemului, oglindesc efortul părinților de a asigura meditații și ocolesc deficitele din ultimii 2 ani. Ce nu au putut cosmetiza este diferența mult prea mare dintre mediul rural și mediul urban. Copiii din rural au obținut de 3 ori mai multe medii sub 5 decât cei din urban
Profesoara Florentina Pavăl, despre subiectele de la Evaluarea Națională 2022, la Matematică: S-a pus accentul pe abilități de calcul, pe creativitate, imaginație, probleme cu soluții multiple

Foto: © Mangpor2004 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


2 comentarii
  1. Nu știu cum stă treaba cu matematica, dar văd că stă treaba cu româna. Să testezi abilitățile de recunoaștere a textului la primă vedere cu niște paragrafe vechi de 100 de ani – și cu dicționar atașat! – e ceva! Eventual tragi și concluzia că elevii suferă de analfabetism funcțional. Un text la primă vedere n-ar trebui să depășească 10-20 de ani, pentru că altfel dăm texte din Cantemir și ne mirăm că nu sunt înțelese.
    Nu mă miră însă nici la matematică, din moment ce un elev de-al nostru primește laude în alt sistem de învățământ, dar rămâne aproape repetent în sistemul autohton.
    Dezastrul nu e cu elevii, e cu programa. Acolo e buba.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

AmCham România face apel la Guvern “să asigure continuitatea procesului de educație”, să relaxeze curriculumul școlar aferent ultimelor 2 luni și să decaleze examenele de finalizare a studiilor

Camera de Comerț Americană în România (AmCham Romania) face apel la Guvern “să asigure continuitatea procesului de educație chiar și într-un astfel de context”, cum este criza COVID-19. “AmCham Romania susține…
Vezi articolul

Cazul elevului cu CES, din București, singurul eliminat din examen la proba de Limba română, pentru că uitase să predea telefonul. Manea, președintele comisiei de Evaluare Națională: Dacă familia elevului va solicita, vom analiza posibilitatea ca elevul să poată susține sesiunea specială a acestui examen

Comisia Națională de organizare a Evaluării Naționale 2021 va analiza posibilitatea ca elevul cu CES eliminat din examen marți, la proba de Limba și Literatura Română, pe motiv că avea…
Vezi articolul

DOCUMENT Numărul centrelor de examen a scăzut cu 84 în doar două zile, iar cel al elevilor înscriși a crescut după încheierea înscrierilor la Evaluarea Națională 2020

La Evaluarea Națională 2020 cifrele oficiale cu numărul înscrișilor și cele cu numărul școlilor care sunt centre de examen, raportate de Ministerul Educației, diferă față de cele raportate de același…
Vezi articolul