ANALIZĂ Devalorizarea notelor la Evaluarea Națională: Poziția în ierarhia de la Evaluarea Națională, în București, s-a schimbat anul acesta cu peste 1.200 de locuri față de anul trecut pentru un elev cu media 9, de exemplu / La media 7, diferența e de aproape 3.000 de locuri

51.185 de vizualizări
începerea școlii, predare bilingvă
Foto: Pixabay.com
Ierarhia mediilor obținute de toți absolvenții claselor a VIII-a care au susținut Evaluarea Națională 2022, ierarhie pe baza baza căreia se face repartizarea computerizată a elevilor pentru Admiterea la liceu 2022, va fi anunțată pe data de 1 iulie, potrivit calendarului oficial al Ministerului Educației. Media de la Evaluarea Națională are o pondere în media finală de admitere de 80%, așa că această medie obținută la examen de elevi are rolul de predictor pentru ierarhizarea rezultatelor premergătoare etapei repartizării computerizate la liceu. O analiză a datelor de anul trecut și a celor de anul acesta, realizată de Edupedu.ro pe baza rezultatelor de la examene, arată că numărul suplimentar de elevi din generația actuală (o generație de elevi mai mare decât cea anterioară cu 30% în București și 18,5% la nivel național), față de cea care a susținut Evaluarea Națională anul trecut, plus mediile mai mari obținute anul acesta, față de cele de anul trecut, duc la o ierarhizare semnificativ diferită; practic, note mari vor ocupa locuri inferioare în ierarhie, ceea ce va face ca elevi cu medii peste 9 să nu poată intra la prima opțiune, dacă se ghidează după ultima medie de anul trecut.

Am luat ca exemplu Bucureștiul, pentru că doar în Capitală mediile au fost defalcate în raportul publicat de Ministerul Educației, document detaliat pe tranșe de medii, la nivelul unui oraș. În rest, defalcarea a fost realizată la nivelul județelor. Fenomenul rezultat poate fi ilustrativ și pentru celelalte comunități, în special pentru orașele mari.

DOCUMENT Raportul oficial al Ministerului Educației cu defalcarea rezultatelor pe medii, înainte de contestații la Evaluarea Națională 2022:

DOCUMENT Raportul integral remis de Ministerul Educației cu rezultatele de la Evaluarea Națională 2022, înainte de contestații, document în format .pdf, poate fi descărcat de mai jos:

În tabelul de mai jos se poate observa că în București numărul de candidați la Evaluarea Națională 2022 este cu 3.623 mai mare decât cel de anul trecut, procentual fiind vorba despre o creștere cu 30 de puncte.

Am împărțit mediile în 4 intervale – sub 5, între 5 și 7, între 7 și 9, între 9 și 10. Se poate observa că doar intervalul de medii sub 5 a pierdut componenți, fiind cu 152 mai mic față de cel din 2021 (diferență de 10,5%). Toate celelalte intervale au avut creșterile următoare:

  • Intervalul 5-6,99: +24%
  • Intervalul 7-8,99: +34,7%
  • Intervalul 9-10: +53,8%

Ierarhia după Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în București

Anul20212022Diferențe 2022-2021
Candidați înscriși12006156293623
Candidați cu medii11801154283627
Medii între 1 și 4,9914441292-152
Medii între 5 și 6,9930363775739
Poziția în ierarhia EN candidat cu 5 10384141363752 locuri
Poziția în ierarhie Admitere candidat cu 5 10647Aflăm pe 1 iulieAflăm pe 1 iulie
Medii între 7 și 8,99473063741644
Poziția în ierarhia EN candidat cu 77380103612981 locuri
Poziția în ierarhia Admitere candidat cu 77816Aflăm pe 1 iulieAflăm pe 1 iulie
Medii între 9 și 10259139871396
Poziția în ierarhia EN candidat cu 9273839871249 locuri
Poziția în ierarhia Admitere candidat cu 93119Aflăm pe 1 iulieAflăm pe 1 iulie

Aceste creșteri de volum pentru tranșele de medii respective înseamnă, pentru elevi, irelevanța mediei de intrare de anul trecut, la o anumită clasă a unui anumit liceu. Concret, acest lucru se va vedea pe 1 iulie 2022, în momentul publicării ierarhiei care include și media de admitere (formată din 20% media claselor V-VIII și 80% media Evaluării Naționale). Până atunci se poate constata, deocamdată, pe baza rezultatelor de la Evaluarea Națională că ultimul candidat cu media 9,00 din 2021, care era atunci pe poziția 2.738 în clasamentul EN, în 2022 a „coborât” 1.249 de locuri, până la poziția pe care anul trecut era un candidat cu media 8,55.

Această „devalorizare” a mediilor elevilor din acest an se poate vedea și în cazul candidatului cu media 7,00, care a „pierdut” 2.981 de locuri față de candidatul cu media 7,00 din 2021. Practic, pe rezultatele actuale, un candidat cu 7 la EN ocupă poziția 10.361 în clasament, pe care anul trecut era un elev cu media 4,85.

Având în vedere că locurile la admiterea la liceu 2022 sunt similare ca număr și distribuție în școli cu cele de anul trecut, elevi cu medii mari, de peste 9, vor ajunge pe locuri pe care anul trecut erau liceeni cu medii mult mai mici. De remarcat că anul acesta importantă în alegerea de către elevi a claselor de liceu pe care le vor consemna în fișele de înscriere la admitere va fi poziția în ierarhia județeană pe care fiecare tânăr o are, în detrimentul ultimei medii cu care s-a intrat anul trecut la clasele dorite.

Lista locurilor din clasele a IX-a pe fiecare liceu, specializare, în București – Admitere 2022:

Citește și:
EXCLUSIV Mircea Miclea: Rezultatele de la Evaluarea Națională reflectă o funcționare cosmetizată a sistemului, oglindesc efortul părinților de a asigura meditații și ocolesc deficitele din ultimii 2 ani. Ce nu au putut cosmetiza este diferența mult prea mare dintre mediul rural și mediul urban. Copiii din rural au obținut de 3 ori mai multe medii sub 5 decât cei din urban
Admiterea la liceu 2022. Cum se face repartizarea computerizată a elevilor în clasa a IX-a și cine are prioritate – media sau opțiunea?
ANALIZĂ Procentul mediilor peste 5 la Evaluarea Națională 2022 a ajuns pentru prima dată peste nivelul dinaintea introducerii camerelor de luat vederi în sălile de examen / Cîmpeanu: Subiectele au fost extrem de bine formulate
Explicațiile ministrului Cîmpeanu pentru rezultatele mai bune la Evaluarea Națională 2022: Nu au fost întreruperi ale școlii, conținuturile au fost mai restrânse, fără teme predate când școlile au fost închise, ore remediale “mai eficiente”
World Vision România: Aproape unu din trei copii din mediul rural a luat sub 5 la examen, față de unul din 10 în urban / De zece ori mai multe medii de 10 la oraș, comparativ cu elevii de la sate
Județul Cluj are cele mai bune rezultate la Evaluarea Națională 2022 cu 92% medii peste 5 / Capitala e pe locul doi
Harta mediilor de 10 la Evaluarea Națională 2022. De două ori mai multe medii de zece în toată țara / București urcă de pe locul doi în 2021, pe primul loc, având cele mai multe medii de 10 în 2022
BREAKING Rezultate Evaluarea Națională 2022. Cîmpeanu: Peste 82% dintre elevi au luat peste 5 / La matematică avem 10 % peste media de anul trecut în cazul celor care au luat peste nota cinci


12 comments
  1. Si inca un sfat util: ar trebui ca brosurile de prezentare sa contina si singura informatie cu adevarat relevanta: POZITIA ULTIMUL INTRAT la acea sectie.

    Nu nota conteaza, ci pozitia. In felul asta, copiii si parintii ar fi vazut rapid inca din faza de completare unde pot ajunge, comparand pozitia lor de pe lista cu pozitiile din anii trecuti.

    Ca altfel, cand apar ani cu subiecte mult prea lejere, media din acel an nu mai are nicio legatura cu media de anul trecut. Vezi 2020 sau 2022.

  2. Subiectele scad de la an la an in dificultate. Ma refer, de exemplu, la subiectul III dat la Evaluarea Nationala pentru matematica. Mediile sunt impinse enorm de mult in sus, iar departajarea incepe sa devina o chestie si de noroc si de concentrare, nu doar de competenta.

    Situatia similara si la examenul de bacalaureat. Acum 15 ani, un liceu bun avea media notelor de la Bac in jurul notei de 8. Acum au decolat mai toate, se ajunge des la 9,50 media generala a tuturor absolventilor.

    Ar trebui marit gradul de dificultate treptat, astfel incat sa se poata face o departajare reala intre candidati. E absurd sa ai, ca azi, in Bucuresti, 15 specializari in plaja de 9:40-9:50. Sunt fix 5 specializari cu exact aceiasi media de admitere, adica 9,47. Pare aberant sa “pierzi” 9 specializari intre 9,49 si 9,47.

    Treceti la subiecte mai dificile si se va face rapid o diferentiere reala.

  3. Va fi interesantă transformarea bacalaureatului. De ce se mai creează privirea sau uman dacă bacul, în noua formulă, nu mai ține cont de profil, ci de materiile din trunchiul comun? Eu vedeam utilă această formă de evaluare la finalul cls a 8 a, în niciun caz la bac.

  4. Un ministru preocupat doar de rezultatele mediocre (asa cum este si domnia sa!)
    singurul lucreu pe care l intereseaza este sa creasca procentul celor cu medii peste 5….
    Nu vorbeste nimeni despre calitatea invatamantului romanesc,despre faptul ca elevii cu dorinta si potential vor fi inclusi in marea galeata a anonimatului.
    Un elev cu nota 9 va intra la un liceu fara pretentii,fara sansa de a evolua.Mediul in care se va dezvlota un adolescent va fi definitoriu atat pentru el ca individ cat si pentru societate,Atat de mult clamata clasa de mijloc(singura care conteaza in tarile civilizate) va fi inexistenta,discrepantele dintre cei modesti si elite se vor acutiza…

  5. Anul acesta au fost cu 3.628 de elevi în plus. Este normal sa fie mai multe note peste 9 sau peste 7 fata de anul trecut. Daca mai pui subiectele mai ușoare și obișnuirea elevilor cu noua structura, atunci se vad rezultatele.

  6. Numărul de locuri disponibile este puternic afectat su de scaderea numărului de elevi în clasa prin legea 185 din 2021, astfel, numărul de elevi intr-o clasa a scăzut la 26 in 2022 fata de 28 în 2020.
    Inspectoratul municipiului București nu a suplimentat numărul de clase în liceele teoretice și colegiile naționale pentru aceasta promoție de peste 15 mii de elevi.
    De ce sa facem admiterea la liceu în clase de 26 de elevi când acești copii au trecut 9 ani prin sistemul de învățământ fiind 35 în clasa?

  7. Asta inseamna ca un numar mai mare de elevi candideaza pe acelasi numar de locuri la liceele teoretice ca si anul trecut, deci multi din cei care anul trecut ar fi intrat la un liceu teoretic, acum vor trebui sa se multumeasca doar cu un liceu tehnologic. Asta pentru ca Inspectoratele judetene nu s-au obosit sa adapteze numarul de clase la numarul mai mare de elevi.

  8. Evaluarea Nationala a fost supusa inflatiei. ministrul a considerat ca odata cu marirea generala preturilor e normal sa se mareasca si notele, dar marfa sa fie aceeasi. drept urmare, la cunostinte egale sau mai putine s-au obtinut note mai mari. Asa a facut cresterea salariilor Dragnea, cand a adus toate impozitele in brut, dar netul a ramas acelasi. Am ajuns. in invatamant, la salarii bune pe hartie dar de rasu-plansu in mana! Ca sa fie bine, sa nu fie rau, notele au crescut! S-a taiat din materie, s-au simplificat subiectele, ca sa iasa bine productia la hectar, ca domnul ministru stie despre asta…
    Despre relevanta Evaluarii Nationale cand invatamantul in multe locuri are o calitate indoielnica este alta discutie. Cum poti sa evaluezi niste copii pe care din start i-ai pus pe locuri diferite la linia de start, unii cu handicapuri de invatamant general de calitate indoielnica, altii avantajati de familii care fac eforturi sa le ofere sanse in viata! Politicientii insa stiu de ce! Oamenii slab pregatiti voteaza politicieni slabi si mincinosi, asa ca e bine, nu e rau…

  9. Evaluarea Națională NU este examen!!! Este EVALUARE. Nu examen. În orice sistem de educație, rostul unei evaluări e să seteze o MEDIE generală, să se asigure că o sumă de indivizi au abilități generale, necesare societății. Evaluarea nu e examen de admitere. În mod normal – și la noi modul normal a dispărut de multă vreme – evaluarea te poate repartiza la orice unitate de învățământ fără să-ți pese. În Finlanda, evaluarea nu stresează pe nimeni, pentru că ei nu împart liceele în bune și mai puțin bune. Finlandezii au același standard educațional peste tot, după cum și noi avem, cel puțin oficial. Asta înseamnă că: a) orice evaluare trebuie gândită pe MEDIE, pentru că se adresează nu vârfurilor, ci maselor largi; b) n-ar trebui să existe capcane sau piruete super-intelectuale, din moment ce scopul acestei probe e să asigure o medie și să detecteze anumite preferințe și abilități pe care elevul le are. În niciun caz n-ar trebui să fie un concurs, cum e la noi. E total aiurea! Meditații peste meditații, elevi care memorează pe de rost comentarii pe care le uită imediat ce au ieșit din școală.

    1. Atat timp cat nota obtinuta e utilizata pentru accederea la un liceu sau altul, discutam de un examen.

      Si nu vad cum s-ar putea face altfel pana cand nu ajungem la standardul finlandez, ala in care absolut toate liceele sunt egale intre ele si repartitia se face strict pe criteriu de adresa. Si nu cred ca ajungem prea devreme acolo.

  10. Ministrul spune ca nu relevantă media din gimnaziu . E oare relevantă pentru ministrul învățământului media de anul acesta,de la evaluarea nationala?
    Subiectele de anul acesta au fost făcute sa-i soata peste cinci pe cei mai mulți și sa ne prefacem ca totul merge bine .
    Comparați notele peste 9.00 de la simularea 2022 cu cele de la evaluare. 2022. Oare așa mult și-au îmbunătățit nivelul elevii ?
    Chiar trebuie sa “ vândă “ iluzii ministerul .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like