Ministerul Educației nu știe câți elevi navetiști trebuie să primească sume forfetare care nu pot fi decontate prin lege: Practic, cred că în toate județele avem această situație, spune secretarul de stat Sorin Ion / Propunerile elevilor pe proiectul de hotărâre de guvern privind alocarea sumelor forfetare pentru transport

Foto: © Veranika Semchanka | Dreamstime.com

Ministerul Educației nu știe câți elevi navetiști sunt în situația în care trebuie să primească sume forfetare care nu pot fi decontate prin legea actuală. Este vorba despre acei elevi care nu beneficiază de transport gratuit pentru că în actuala lege nr. 198/2023 nu este precizat că primesc sume forfetare și elevii din județe unde Consiliile Județene nu au încheiate contracte cu operatorii de transport. “Practic, cred că în toate județele avem această situație”, a spus secretarul de stat în Ministerul Educației, Sorin Ion în cadrul unei dezbateri publice organizată online, vineri, la solicitarea Asociației Elevilor din Constanța, privind proiectul de HG care să le permită și acestor elevi să primească sume forfetare și banii înapoi, plătiți în aceste luni. Amintim, Ministerul Educației preciza în proiectul de HG că sunt 13 județe care nu au transport public local. La dezbaterea de vineri au participat mai mulți elevi navetiști din Constanța care au prezentat problemele cu care se confruntă și au adus propuneri Ministerului.

Ministerul Educației nu are o analiză a numărului de elevi care fac naveta și trebuie să primească sume forfetare pentru că operatorii de transport nu au contract cu consiliile județene, a spus secretarul de stat în Ministerul Educației, Sorin Ion, în cadrul unei dezbateri publice organizată online, vineri, la solicitarea Asociației Elevilor din Constanța, privind proiectul de HG care să le permită și acestor elevi să primească sume forfetare.

“Practic, cred că în toate județele avem situația sumei forfetare care nu a fost aprobată pe Consiliul Județean. De asta este și importantă modificarea. Nu avem o analiză a numărului de elevi. Putem obține, necesită colectare de date de la nivelul fiecărei școli din România. Da, ne gândim dacă e…”, a spus Sorin Ion.

Amintim, în nota de fundamentare a proiectului de hotărâre de Guvern, Ministerul Educației indica 13 județe care nu au transport public local, motiv pentru care nu pot acorda gratuitate la transport elevilor.

Ca să ajungă la școală, acești elevi plătesc abonamentele din banii lor. Proiectul de HG mai prevede ca elevii să primească bani înapoi pentru lunile în care au plătit din propriile buzunare abonamentele. Vor fi sume forfetare stabilite de fiecare Consiliu Județean după o formulă de calcul propusă în document.

Întrebat de Edupedu.ro de ce nu a fost prevăzută această măsură de la bun început, în legea actuală, secretarul de stat a spus că “la momentul aprobării legii nu s-a gândit nimeni la aceste situații particulare, care, iată, nu sunt tocmai particulare”.

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: E adevărat și pentru noi a fost destul de surprinzător. Nu avem pretenția că știm foarte bine cum funcționează în fiecare județ din țară transportul public și cred că la momentul aprobării legii nu s-a gândit nimeni la aceste situații particulare, care, iată, nu sunt tocmai particulare. Sunt destul de multe județe în care achiziția este în curs, mai mult decât atât, va fi foarte fluidă. Probabil că în luna decembrie vom avea un număr mai mic și numărul de județe clar va scădea. N-are cum să crească acolo unde sunt încheiate contractele, ele sunt pe o perioadă lungă, dar e posibil ca legiuitorul să nu fi prevăzut că există aceste situații. Încercăm să îndreptăm lucrurile chiar și acum și mai mult decât atât, în urma aplicării prevederilor din HG avem posibilitatea să le plătim copiilor și sumele pe care nu le-au primit”.

Despre cum se va face decontul, Sorin Ion a spus că: “Probabil că e o chestiune mai repede de procedură. Școlile cu siguranță au evidența elevilor care nu au beneficiat de suma forfetară și analiza se face la nivelul fiecărei școli”.

La dezbaterea online au participat și mai mulți elevi care au ridicat mai multe probleme legate de procedura de acordare a transportului gratuit, nu doar privind acordarea acestor sume forfetare.

Problemele semnalate de elevi privind transportul gratuit

Lorena Drăgușin, președintele Asociației Elevilor din Constanța:”Noi am spus că ar trebui să se țină cont și de valoarea medie a consumului autoturismelor când se acordă suma forfetară și distanța până la unitatea de învățământ: două drumuri dus, două drumuri întors. La transport interjudețean nu există servicii de transport public, așa că părinții trebuie să ducă copiii la școală”.

O altă propunere cu care noi am venit este referitoare la articolul 3 din H.G pe care considerăm că ar trebui să îl eliminați pentru că reglementarea propusă nu este conformă cu legea învățământului preuniversitar. Legea învățământul preuniversitar nu spune nimic despre aceste tabele nominale. Spune că se face dovada în baza carnetului de elev sau unui card. În plus încalcă cartea drepturilor europene”, mai spune președinta AEC.

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: Am înțeles ideea cu tabelele și chiar ne gândim să găsim o soluție în acest sens. Am explicat de la hotărârea inițială de ce am considerat că sunt necesare aceste tabele. Mă rog, înțeleg că nu sunteți de acord. Ideea era că dacă un elev nu are la el un document care să arate că este elev, va rămâne pe jos. Acesta era sensul.

E adevărat, sensul acestor tabele este următorul în afara faptului că par birocratice, atunci când decontăm către operatorii de transport trebuie să știm ce decontăm, câți elevi au transportat lucru care n-ar fi posibil, dacă te prezinți doar cu carnetul și eventual, abonamentul pe care ți-l eliberează transportatorul. Trebuie să avem o evidență a numărului de elevi și a valorii abonamentului corespunzătoare pentru fiecare elev. Pentru că vorbim de bani, atunci când cheltuim banii publici, trebuie să avem o monitorizare a cheltuielilor. Nu știu cum altfel putem, dacă la acest moment în transportul în comun nu există digitalizare, să putem prezenta un card și să se înregistreze automat călătoria, nu vom avea niciun control asupra numărului de elevi transportat și implicit a sumelor pe care trebuie să le plătim. Cum putem să justificăm că îi plătim unui transportator 1.000.000 sau 2 milioane în baza a ce? Evident că cel mai simplu ar fi să te urci în microbuz, să prezinți abonamentul și atât. Dar aceste tabele nu constituie un element birocratic pentru participanți, pentru elevi, ci pentru instituțiile din spate. Reprezintă o muncă în plus, dar la acest moment nu știu cum altfel am putea contoriza și urmări ce anume prestează transportatorul. Evident că noi ne-am propus prin lege să avem într-un interval de timp rezonabil cardul național de elevi care să poată fi folosit pentru așa ceva. Dar mai trebuie să fie și în partea cealaltă, la transportator, obligativitatea cititoarelor de carduri, altfel nu avem ce să facem cu el”.

Gabriela Flavia Ionescu este elevă la un liceu din Constanța dar locuiește în Poarta Albă. Are microbuz pe ruta spre școală însă s-a plâns de faptul că uneori microbuzele nu opresc în stație sua întârzie, ceea ce înseamnă că nici ea nu ajunge mereu la timp la școală. Eleva a ridicat și problema decontului pentru acei elevi care au plătit în primele luni abonamentele pentru că operatorii de transport au refuzat să le dea gratuitate. “Va fi nevoie ca elevii să dovedească într-un fel că au plătit până acum abonamente pentru a primi înapoi banii și dacă primesc aceeași sumă plătită?” a întrebat eleva.

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: Mărturisesc că ne gândim. La ultima modificare a HG-ului avem o precizare să spun în acest sens, dar pentru sumele forfetare, pentru că pentru abonamentele gratuite n-am găsit o soluție prin care să retroactivăm plata, dar o să solicit Direcției noastre generale juridic să vedem dacă găsim o soluție. Suntem dispuși să îndreptăm și lucrurile anterioare.

Eric Crânguși, elev la Liceul cu Program Sportiv Nicolae Rotaru: “Eu fiind navetist, microbuzele de Metropolitan nu opresc de fiecare dată în toate stațiile. Stau și eu și alți colegi să așteptăm următorul microbuz și câte o oră-două în stație și mai ales că vine frigul acum”.

Gianina Cîrijan, elevă: “Un exemplu de-al meu personal, dar sunt sigură că se regăsește și la alți elevi. Autobuzul ar trebui să circule chiar de două ori pe oră. Nu este. Sunt ore la care copiii nu au autobuz și poate copiii au nevoie și trebuie să beneficieze de acel autobuz. Astfel ar trebui aici șifirmele de transport să fie mai multe rute pentru că nu este normal ca un elev să aștepte foarte mult timp sau să nu aibă acea rută. Și această problemă cu rutele cred că ar trebui rezolvată și remediată pentru că nu este de azi, de mâine și contează și în viitor foarte mult”.

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: “Am înțeles, dar întrebarea mea este cum am putea să reglăm asta prin modificare la hotărârea de Guvern. Îmi închipui că sunt în țară mii de trasee, zeci de mii de mijloace de transport. Nu știu cum putem reglementa ca microbuzul sau autobuzul să vină la timp și să oprească în toate stațiile. Mă tem că nu e tocmai de competența noastră Ministerul Educației să reglementăm în ce stații opresc microbuzele. Cred că acest lucru poate fi făcut și am să transmit la Inspectoratul Școlar Constanța să încerce să aibă dialogul cu transportatorii, pentru că dacă tot primesc decontare de la Ministerul Educației și cu Consiliul Județean. Aceste contracte sunt încheiate între operatori și Consiliul Județean și cred că obligațiile pe care le au prin contract trebuie să le fie reamintite și puse în vedere de către Consiliul Județean.

Mai mult, Sorin Ion a spus că va trimite către toate inspectoratele această solicitare: “O să comunicăm poate tuturor autorităților de transport din subordinea Consiliilor Județene problema corelării orarului cu programul școlar“.

Legea în prezent prevede sancțiuni pentru transportatorii care nu acordă transportul gratuit elevilor. Art 83, alin 5: “Nerespectarea de către operatorii de transport a gratuității elevilor se sancționează cu încetarea de drept a contractului de serviciu public”.

Mai mulți elevi care au participat la dezbaterea online au spus că transportatorii îi obligă să plătească bilet în weekenduri, și că abonamentele nu sunt valabile în weekend-uri. Elevii spun că mulți fac naveta ca să ajungă la meditații.

“Abonamentele nu sunt valabile și în weekend, deși am citit că așa ar trebui ca dreptul elevului abonamentul să fie gratuit pe tot timpul anului, în afară de vacanța de vară, cât e anul școlar și în weekend-uri și în vacanțe”, spune Eric Crânguși, elev la Liceul cu Program Sportiv Nicolae Rotaru.

Alți elevi au subliniat că merg în weekend la meditații în altă localitate și nu beneficiază de gratuitate la transport: “Problemele cu meditațiile în weekend. Suntem din oraș și trebuie să ajungem, nu știu la Valul, Poarta Albă sau Murfatlar, nu avem abonamente, n-avem, trebuie să plătim ca să putem să ajungem la meditații”, a spus Eric Delicoti, elev.

Ștefania Huțan, elevă: “Mi se pare că ar trebui să avem aceste abonamente și în weekend, deoarece avem și meditații și mi se pare că și la acestea ar trebui să avem transport gratuit”.

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: “Da, cred că poate să fie și o astfel de situație. Nu ne-am gândit la asta. Bun, am reținut si notat”.

Potrivit metodologiei an școlar înseamnă “perioada anului calendaristic în care se desfășoară activitatea de învățământ preuniversitar a cărei durată este stabilită prin ordin al ministrului educației, în conformitate cu prevederile art. 115 alin. (2) lit. r) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023“;

“Ar mai fi o problemă cu abonamentele când se dau la început de lună, pentru că durează până ne vin la licee, stăm o zi-două fără ele și mergem cu abonamentele vechi și nu toți șoferii primesc aceste abonamente și trebuie să plătim.

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: “Și asta este tot o chestiune de organizare locală. Evident că nu o să putem prinde asta în HG, dar pentru că în HG este este descris un flux de eliberare a abonamentelor, dacă va fi nevoie să punem și o dată limită la care trebuiesc eliberate aceste abonamente, ne putem gândi la asta“.

Miruna Croitoru, președinta Consiliului Național al Elevilor: “În primul rând, noi voiam să atragem atenția asupra comitetului de lucru interministerial, dacă ar putea să fie cumva reglementată activitatea lui, astfel încât aceste probleme care apar punctual la nivelul anumitor județe sau care sunt răspândite la nivelul mai multor județe, ar putea fi rezolvate și dezbătute acolo. De foarte multe ori am avut cazuri în care Consiliile Județene ale Elevilor a avut întâlniri cu ISJ-ul, cu Consiliul Județean și ar trebui să le explice dumnealor cum funcționează de fapt noul mecanism. De aceea ar fi foarte important să avem și un mecanism prin care se pot rezolva probleme le care oricum vor apărea, indiferent de care vor fi reglementările, până se va așeza noul mecanism”.

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: În perioada de la apariția hotărârii de guvern nr. 810 și până astăzi, când vorbim și propunem această modificare, noi am avut nenumărate întâlniri, atât cu Ministerul Dezvoltării, Ministerul Transporturilor, ANRSC și chiar cu reprezentanți ai consiliilor județene. Înțelegeți că autoritatea noastră este limitată în raport cu instituții care nu țin de Ministerul Educației. Am reținut propunerea și da, poate că ar trebui să mai propunem convocarea acelui comitet interministerial la care și voi ați ați participat înainte de elaborare HG”.

Informații de context

Pe 17 noiembrie, Ministerul Educației a pus în dezbatere publică un proiect de HG prin care elevii care se află în situația în care învață în altă localitate față de cea de domiciliu, și nu pot ajunge la școală decât cu transport rutier, dar Consiliul Județean nu are contract cu operatorii rutieri să poată primi sume forfetare. Asta deși Ligia Deca spunea în urmă cu o lună, pe 19 octombrie, într-un interviu pentru Europa Liberă România că elevii navetiști din județele unde nu există transport public sau transport școlar asigurat de către autoritatea publică locală vor primi sume forfetare.

Pe 9 noiembrie, secretarul de stat în Ministerul Educației Zoltan Kallos a spus că “în acest moment este pe circuitul de avizare o Hotărâre de Guvern care practic updatează și îmbunătățește acel HG tocmai pentru a asigura gratuitatea elevilor”. În cadrul ședinței comisiei de învățământ din Camera Deputaților, unde se discuta despre raportul privind starea învățământului românesc pe 2021-2022, secretarul de stat din Ministerul Educației i-a răspuns deputatei PSD Ana-Lorena Predescu care a reproșat Ministerului faptul că “principala cauză a abandonului școlar o reprezintă transportul elevilor către școală”.

Ce prevede legea Educație și HG-ul privind asigurarea transportului gratuit pentru elevi

Procedura prin care elevii navetiști ar trebui să beneficieze de transport gratuit, potrivit legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023 este una birocratică.

Anul acesta nu se mai decontează transportul elevilor, ci legea prevede că se asigură gratuitatea în diverse situații:

Articolul 83 – (1) Elevii din învățământul preuniversitar acreditat/autorizat, inclusiv cei înmatriculați în cadrul unităților de învățământ preuniversitar înscrise în Registrul special al unităților de învățământ preuniversitar care funcționează după un curriculum străin, prevăzut la art. 117 alin. (10) lit. r) pct. (iv), beneficiază de gratuitate, în condițiile legii, la serviciile publice de transport public local, inclusiv metropolitan și județean, rutier, naval, cu metroul, precum și feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, pe tot parcursul anului școlar, în scopul asigurării dreptului la educație, în conformitate cu prevederile unei hotărâri de Guvern inițiate de Ministerul Educației și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, cu consultarea structurilor asociative ale autorităților administrației publice locale.

Elevii care nu se regăsesc în situațiile de transport gratuit, primesc o sumă forfetară. Aceștia ar trebui să îndeplinească două condiții: să nu poată fi școlarizați în satul, comuna, orașul sau municipiul de domiciliu și să nu beneficieze de existența serviciilor de transport public. 

Sumele forfetare vor fi unice la nivelul fiecărui județ. Consiliile județene sunt cele care stabilesc cuantumul sumei forfetare. „Suma forfetară este unică la nivelul județului și stabilește tariful mediu lei/kilometru de care beneficiază elevii din unitățile de învățământ preuniversitar din județul respectiv”, potrivit legii.

Foto: © Veranika Semchanka | Dreamstime.com /

Citește și:
Elevii navetiști din mai multe județe nu au asigurat transportul gratuit spre școală. Șeful ISJ Teleorman: Acum circulă niște mașini prin județ, dar nimeni nu vrea să le dea copiilor un abonament / La 3 luni de la începerea școlii, Ministerul Educației pregătește un proiect de hotărâre de Guvern prin care să le acorde sume forfetare acestor elevi

Elevi navetiști sunt lăsați în stații dimineața și îngheață câte două ore și nu ajung la timp la școală – reclamații ale părinților față de cum se aplică „gratuitatea“ transportului pe noua lege a Educației
Transportul gratuit pentru elevii navetiști din legea educației Deca-Iohannis înseamnă abonamente și de 400 de lei pe lună plătite din banii elevilor și ai părinților, în prima lună de școală / Elevă în clasa a XII-a: Nu știu dacă voi recupera vreodată acești bani
Normele de aplicare pentru transportul gratuit, decontat sau cu reducere al elevilor și studenților, publicate în Monitorul Oficial
Ministrul Educației, despre elevii navetiști care încă n-au transport gratuit: Va mai dura puțin, două, trei săptămâni
Lista firmelor de transport interjudețean din care elevii navetiști pot alege traseul gratuit de navetă a fost trimisă în școli de Ministerul Educației / Tot astăzi a expirat termenul la care părinții au putut depune cerere la secretariat cu operatorul ales
Exit mobile version