Ministrul Daniel David: Mărirea numărului de elevi la clasă este un mit, adică sunt niște povești. Dacă ne uităm, spre exemplu, la numărul mediu de copii în clasă, la cele trei niveluri, creșterea a fost sub o unitate

Foto: © LCVA | Dreamstime.com

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat că „mărirea numărului de elevi la clasă este un mit, adică sunt niște povești, adică sunt niște narațiuni pe care le folosești mai degrabă cu rol de manipulare”. Acesta a spus că „dacă ne uităm, spre exemplu, la numărul mediu de copii în clasă, la cele trei niveluri, creșterea a fost sub o unitate”. Declarațiile au fost făcute la podcastul Salvați Copiii.

Amintim că România se numără printre primele țări UE cu cei mai mulți elevi per profesor în toate ciclurile de învățământ: primar, gimnazial, liceal – date Eurostat din 2023

Ministrul a spus că au fost eliminate anomaliile, prin modificarea limitelor de elevi: „Nu vă supărați. În varianta veche, noi aveam clasa a VIII-a cu un copil, clasa a VIII-a cu doi copii, clasa de a VIII-a cu trei copii, cu patru copii, cu cinci copii”:

„Mărirea numărului de elevi la clasă este un mit, adică sunt niște povești, adică sunt niște narațiuni pe care le folosești mai degrabă cu rol de manipulare. Haideți să vă spun adevărul: dacă ne uităm, spre exemplu, la numărul mediu de copii în clasă, la cele trei niveluri, creșterea a fost sub o unitate. Dacă anul trecut am avut la nivel de liceu aproximativ 24,9 copii într-o clasă, acum am ajuns la 25. La nivel de gimnaziu am avut, în medie, la nivel național, 18,60 și ceva. Am ajuns la 19,20 și ceva. De ce? Pentru că cele mai multe clase nu se află la nivelul limitelor, se află între limite. Iar prin această modificare a limitelor, noi am eliminat anomalii. Nu vă supărați. În varianta veche, noi aveam clasa a VIII-a cu un copil, clasa a VIII-a cu doi copii, clasa de a VIII-a cu trei copii, cu patru copii, cu cinci copii.

Daniel David a precizat că „am fragmentat și școlile, am fragmentat și clasele, numărul de copii a scăzut, numărul de norme didactice a crescut, nu este regulă”:

„Câți profesori duceai pentru cei doi copii? Dacă unul se îmbolnăvea și unul nu venea la școală, nu mai puteai să faci educație. În loc să facem o clasă cu 16 copii, ceea ce este un număr rezonabil, ca să avem mai multe clase și să avem mai multe norme, făceam două clase cu opt copii. Noi am fragmentat și școlile, am fragmentat și clasele, numărul de copii a scăzut, numărul de norme didactice a crescut, nu este regulă.

Și, iarăși, n-aș fi avut nicio problemă nici cu acest model, dacă vedeam că funcționează. Dacă vedem că ok, bun, fragmentăm, am înțeles, vrem norme, vrem plata cu ora, le facem, dar să văd o școală care funcționează, dar văd o școală care produce 50% analfabetism funcțional, n-ai ce proteja.”

De menționat este că mărirea numărului de elevi în clasă este unul dintre motivele pentru care profesorii protestează încă din vară. Din această toamnă, norma didactică de predare a crescut, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Astfel, creșterea normei didactice de predare, mărirea numărului de elevi în clasă, scăderea tarifului pentru plata cu ora și comasarea școlilor provoacă nemulțumiri din partea cadrelor didactice.

Ministrul Educației și Cercetării și secretarul de stat Sorin Ion au prezentat cifre despre impactul Legii Bolojan privind numărul de elevi la clasă și comasările de școli pe 16 octombrie, la Gala Inovației și Performanței în Învățământul Dual, organizată de Asociația Hands Across România la Consiliul Județean Timiș. Aceștia au respins scenariul școlilor-mamut și au anunțat o creștere medie sub un elev per clasă. „Povestea cu numărul de elevi la clasă a fost puțin exagerată”, a spus Sorin Ion.

Daniel David a menționat că, potrivit datelor analizate la nivel național, „nu au apărut supraaglomerări” în urma aplicării noii legi a învățământului care stabilește numărul maxim de elevi dintr-o clasă, însă nu a precizat câte clase au depășit pragul de 30 de elevi sau care este numărul de elevi per profesor.

Recent, Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, pentru Edupedu.ro, că ministrul Daniel David „este într-o realitate paralelă cu ceea ce este în învățământul preuniversitar”.

Numărul de elevi dintr-o clasă crește, în medie, cu doi elevi, potrivit Legii 141/2025. Concret, Legea nr. 141/2025 a modificat astfel art. 23 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, în privința numărului de elevi și preșcolari din clasele și grupele școlare:

S-a introdus posibilitatea ca, în situații excepționale, clasele să funcționeze cu până la 2 copii sub limita minimă și până la 4 peste limita maximă, cu avizul inspectoratului și justificare din partea școlii. Acest lucru poate face ca o clasă de elevi de liceu să aibă din nou 34 de elevi, față de 26 în prezent, ca în perioadele de dinainte de 2022. La gimnaziu, la fel, clasele vor putea avea, cu aprobare, chiar 32 de elevi, față de 26 în prezent.

În localitățile izolate geografic sau lingvistic, unde nu există suficiente efective și nu poate fi asigurat transportul școlar, se pot organiza clase simultane, prin metodologie aprobată de minister.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Principalele prevederi din Legea 141/2025, care afectează Educația: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă

Foto: © LCVA | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Daniel David: Nu avem clase supraaglomerate. Media numărului de elevi la clasă a crescut sub un punct / Sorin Ion: Povestea cu numărul de elevi la clasă a fost puțin exagerată
Marius Nistor, FSE: Ministrul Daniel David este într-o realitate paralelă cu ceea ce este în învățământul preuniversitar. După ce ai ajuns să plătești profesorul ca un zilier, mai ai pretenția ca cineva să aibă încredere în ceea ce poți face?
FOTO VIDEO Profesorii cer demisia ministrului Daniel David. Un nou protest a avut loc, luni, 10 noiembrie, în fața Ministerului Educației și Cercetării
Profesorii continuă protestele față de creșterea normei didactice de predare, mărirea numărului de elevi la clasă, reducerea tarifului pentru plata cu ora, anunță FSLI: Premierul Ilie Bolojan și ministrul Daniel David continuă să ignore problemele generate de măsurile din Legea nr. 141/2025. Calendarul protestelor
Exit mobile version