Ministrul Educației, Daniel David, minimalizează protestele sindicatelor: Nu este un lucru nou, au planificate manifestații până în luna decembrie

Daniel David / Foto: captură Euronews

Reacție de neclintit a ministrului Daniel David la protestele sindicatelor din Educație. Acestea au anunțat un pichet la Ministerul Educației și Cercetării în condițiile măsurilor aprobate prin Legea Bolojan și care, spun reprezentanții protesorilor, au efecte nefaste în școli. Ministrul Daniel David, într-o scurtă intervenție la Digi24, le-a transmis că „nu este un lucru nou” faptul că protestele au loc și că „au planificate manifestații până în luna decembrie”.

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” protestează astăzi, între orele 13:00 și 14:30, în fața Ministerului Educației și Cercetării. Acestea au acuzat zilele trecute ministerul pentru diminuarea veniturilor pentru cadrele didactice începând cu luna septembrie.

Reprezentanții sindicatelor au transmis luni ministrului educației o adresă comună în care cer explicarea temeiului legal al reducerilor salariale operate prin programul EduSal și au reclamat „numeroase sesizări din teritoriu” privind scăderea veniturilor profesorilor de predare și de conducere.

Întrebat la Digi24 despre protest, ministrul Daniel David a părut să minimalizeze mișcarea sindicală, afirmând că este „a început din vară și care continuă și au planificate manifestații până în luna decembrie” și că nu reprezintă „un lucru nou”:

„Este mișcarea sindicatelor care a început din vară și care continuă și au planificate manifestații până în luna decembrie. Deci nu este un lucru nou. Sindicatele își exprimă nemulțumirea față de măsurile fiscal-bugetare. Eu le-am spus că aceste măsuri fiscal-bugetare, așa cum am anunțat și până acuma, sunt absolut necesare pentru a ne lua salariile și bursele. Le-am luat”, a declarat ministrul Daniel David.

Ministrul a adăugat că, odată cu „stabilizarea fiscal-bugetară”, vor fi corectate unele efecte ale acestor măsuri, dar a insistat că prioritățile sale pentru anul viitor rămân „bursele studenților și plata cu ora în preuniversitar”.

„Din acest moment trebuie să creștem și trebuie să gândim într-o logică de reformă și trebuie să gândim foarte atent bugetul pe anul viitor. Cumva, inclusiv pentru a reuși să corectăm, odată ce ne stabilizăm fiscal-bugetar, unele aspecte. Și eu am vorbit ca priorități principale sau despre prioritățile principale odată ce ne-am stabilizat fiscal-bugetar: în primul pas sunt bursele studenților și valoarea plății cu ora în preuniversitar, iar după aceea, pe măsură ce vom avea resurse, ne ocupăm și de celelalte lucruri. Acesta este mesajul către către liderii de sindicat, dar în primul rând pentru profesorii și elevii din sistem,” a mai spus oficialul

Declarațiile vin în contextul în care salariile mai mici și creșterea normei didactice au generat o stare de tensiune fără precedent în școli, reclamată de cadrele didactice, directorii de școli și de sindicate.

Tot mai mulți profesori reclamă erori de calcul, scăderi de venituri și lipsa de transparență privind implementarea noilor măsuri, iar sindicatele cer renunțarea la ele și revenirea la situația din anul școlar trecut. Lucru „imposibil” conform ministrului.


În prezent, nemulțumirea profesorilor este alimentată de efectele directe ale Legii 141/2025, cunoscută drept Legea Bolojan, care a introdus cele mai ample măsuri de austeritate din ultimul deceniu în educație, iar până acum acesta este singurul domeniu bugetar afectat de asemenea măsuri. Actul normativ a dus la creșterea normei didactice la 20 de ore pe săptămână, comasarea a 515 școli care aveau sub 500 de elevi și reducerea a peste 14.000 de posturi didactice și nedidactice. În același timp, bursele de reziliență și performanță au fost eliminate, iar bursele pentru studenți au fost și ele diminuate.

Toate aceste măsuri, justificate de Guvern ca fiind „necesare pentru stabilitatea fiscală”, au produs scăderi semnificative ale veniturilor pentru mii de cadre didactice și au afectat organizarea școlilor din mediul rural, unde clasele simultane și lipsa profesorilor calificați s-au accentuat.

Articol în curs de actualizare

Exit mobile version