Mircea Miclea, despre greva profesorilor: Susțin clar mărirea substanțială a salariilor profesorilor, dar salarizarea să fie diferențiată în funcție de prestația didactică, iar angajarea profesorilor să fie la nivelul școlii / Ipocrizia crasă a președintelui și ministrului Educației o poate vedea acum toată lumea

Mircea Miclea / Foto: Marius Tucă Show

„Susțin clar mărirea substanțială a salariilor, dar trebuie adăugate încă alte două condiții, dacă vrem să crească calitatea predării în educație”, atrage atenția fostul ministru al Educației Mircea Miclea, într-un scurt interviu acordat Edupedu.ro după ce sindicatele din preuniversitar au anunțat că peste 150.000 de profesori vor intra de luni, 22 mai 2023, în grevă generală pe termen nelimitat, din cauza salariilor. „Salarizarea trebuie făcută diferențiat, în funcție de prestația didactică”, iar „profesorii să devină angajații școlii”, a explicat profesorul Mircea Miclea.

Psiholog și fondatorul școlii cognitive în psihologia românească, Mircea Miclea a declarat pentru Edupedu.ro că acum este evidentă pentru toată lumea „ipocrizia politicienilor”. „În primul rând a președintelui și a ministrului educației, care la rândul lor au acceptat cea mai mică alocare din PIB pentru educație, deși pe toate canalele susțin că educația este prioritate națională”, a precizat Miclea.

Mircea Miclea, declarațiile integrale acordate Edupedu.ro cu privire la greva generală anunțată de sindicatele din preuniversitar pentru luni, 22 mai:

„Sunt câteva lucruri pe care le-aș puncta. Întâi: este evident că este nevoie de o salarizare mai bună a profesorilor, dacă dorim să mai avem profesori de bună calitate în următorii ani în învățământ.

Pe de altă parte, mi se pare destul de tardivă reacția sindicatelor. Era evident că atunci când se alocă 2,1% din PIB pentru educație, banii nu vor ajunge pentru salarii decente, în condițiile unei inflații crescute. Ei au știut și cât de mare este inflația și cât de puțin s-a alocat din PIB, cel mai scăzut procent din ’90 încoace, și totuși nu au protestat. Atunci trebuia să protesteze. Erau și mai credibili și ar fi adăugat și mai multă coeziune, pentru că ar fi atras atenția asupra subfinanțării din educație. Trebuia protestat în România în care s-a alocat cel mai scăzut procent din PIB educației din ultimii zeci de ani, pe fondul inflației crescute. Era de atunci evident că nu vor fi bani pentru salarizare decentă. Păcat ca nu s-a reacționat atunci, ci abia acum.

Al doilea lucru: remarc ipocrizia politicienilor. În primul rând a președintelui și a ministrului educației, care la rândul lor au acceptat cea mai mică alocare din PIB pentru educație, deși pe toate canalele susțin că educația este prioritate națională. Din nou, o ipocrizie crasă pe care acum o poate vedea toată lumea.

Susțin clar mărirea substanțială a salariilor, dar trebuie adăugate încă alte două condiții, dacă vrem să crească calitatea predării în educație. În afară de salarizarea semnificativ sporită, mai trebuie 2 lucruri:

  1. Salarizarea trebuie făcută diferențiat, în funcție de prestația didactică. În mod cert se pot găsi metrici, adică metode de evaluare corectă a prestației didactice, astfel încât să se poată face o salarizare diferențiată în funcție de prestația didactică. Altfel, o creștere uniformizantă a salarizării nu va stimula calitatea educației. Vor fi mai mulți bani pentru profesori, dar nu neapărat o mai bună calitate a predării.
  2. Al doilea lucru care trebuie asociat cu majorarea salarială ar fi ca profesorii să devină angajații școlii, astfel încât școala să fie cea care îi angajează și tot școala să fie cea care îi concediază, dacă nu prestează activități de calitate. Este modalitatea prin care școlile pot scăpa de cei care nu fac ore de calitate.

Concomitent, trebuie abordate toate aceste trei măsuri: creșterea salarială, dar salarizare diferențiată și angajare la nivelul școlii, astfel încât școala să îi poată angaja pe cei buni și să îi de afară pe cei slabi.” 

Exit mobile version