Nota 10 la Matematică și Logică, dar 4,45 la Română – o elevă din Suceava a picat Bacul pentru că i s-a făcut rău la prima probă. Directoarea școlii: „Sunt și ei copii” / Ce soluții au cei cu probleme de sănătate sau pe care îi doboară miza uriașă a examenului

Foto: © ActionGP | Dreamstime.com

În ziua unui examen, elevii trec prin multe stări, emoții, care nu doar că îi pot copleși, dar le pot afecta capacitatea de a susține examenul. S-a întâmplat anul acesta la Colegiul “Mihai Eminescu” din Suceava, unde o candidată care a luat 10 la Matematică și Logică a picat Bacul după ce i s-a făcut rău în timpul probei de limba română. A fost nevoită să iasă din sală pentru a merge la cabinetul medical și să predea foaia de examen. La această probă a luat nota 4.45. Directoarea școlii a declarat pentru Edupedu.ro că eleva este în „top 10” în liceul pe care-l conduce.

Conform procedurii, dacă elevul iese din sală după ce a văzut subiectele, el trebuie să predea lucrarea și nu mai poate reveni.

Eleva de la Colegiul din Suceava avea probleme de sănătate cunoscute de mult timp, a explicat pentru Edupedu.ro, într-un scurt interviu, Anca Maria Tronciu, directorul interimar al Colegiului.

“Fetei i s-a făcut rău după ce subiectele au fost distribuite, a mers la cabinetul medical. Nu a mai putut să revină în sală până la final pentru că nu s-a simțit în stare. A intervenit doamna asistentă, dar mai mult… nimeni nu are voie să intre în școală. Se pare că a avut un atac de panică din care nu a mai putut să iasă. Nu s-a putut aduna, nu a putut scrie nimic, a rămas în cabinetul medical și, spre final, a mers să predea lucrarea. A scris aproximativ o oră, iar într-o oră nu ai cum să scrii să iei notă de trecere”, mai spune directoarea. 

La această probă a luat nota 4.45, după ce a depus contestație, modificând nota inițială de 4.60, așa că eleva nu a promovat Bac-ul.

“I-am fost dirigintă trei ani, am vorbit cu ea după ce a ieșit din sala. Îi cunosc problemele de sănătate, este unul din copiii premianți, top 10 în liceu, așa că pur și simplu a avut probleme – de sănătate, în familie.. au pus amprenta pe ea. Sunt și ei copii… Cu siguranță nu ar fi luat notă mică la română. Ne pare rău, dar în toamnă sperăm să avem 100% promovabilitate. Este singura picată din liceul nostru”, a declarat Anca Maria Tronciu.

Contactat de Edupedu.ro, secretarul de stat Florian Lixandru, președintele Comisiei Naționale de Bac 2022, a spus că din păcate nu există bază legală ca după ce a intrat în examen să i se dea ocazia să mai susțină încă o dată examenul. Astfel de situații nu pot fi prevăzute. Nu se poate face o procedură pentru astfel de situații punctuale când unui copil i se face rău, după ce a intrat în sală și a văzut subiectele, pentru că s-ar deschide o cutie a Pandorei“, a spus Lixandru.

El a prezentat care sunt situațiile în care elevii pot da examenele naționale (Evaluarea Națională și Bacalaureatul) în condiții excepționale:

1. Dacă apare ceva neprevăzut în ziua examenului care îl împiedică să ajungă în sală, elevul trimite școlii dovada.  

“Fie că e vorba despre un incident medical, sau nu s-a simțit apt să dea examen, dacă aduce dovada la școală, el poate să primească subiect de rezervă, după ce Comisia Națională pentru Bac aprobă cererea”, spune Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației. 

“Am avut, anul acesta, un elev care a fost implicat într-un accident rutier, a venit cu dovada de la poliție că accidentul avut loc în respectivul intervalul orar când era proba de Bac și am aprobat cererea pentru subiect de rezervă. Sau dacă este grevă la metrou ori nu merg mijloacele de transport în comun, în situații independente de ei, care nu le permit să ajungă la școală pentru a susține examenul.“ 

2. Dacă elevul are probleme medicale știute, care pot fi dovedite și care l-ar putea împiedica să dea examenul în aceeași sală/zi cu restul elevilor. În acest caz, elevul face o cerere la școală, atașând dovada medicală (de exemplu, o boală contagioasă). De precizat “că părinții sau școala pot invoca în aceste cazuri metodologia cu privire la asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor pentru elevii cu diferite deficiențe, care se aplică și în cazuri medicale”, spune Florian Lixandru.

Art. 91. c) Comisiile de bacalaureat vor asigura condiţii de egalizare a şanselor pentru candidaţii cu deficienţe, prin adaptarea procedurilor de examinare la subiectele de concurs unice, în funcţie de particularităţile individuale şi de cele specifice deficienţei respective. 

Procedura cu privire la asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor pentru elevii cu deficiențe de vedere, deficiențe de auz și tulburări de neurodezvoltare care susțin examenele naționale – evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a și examenul național de bacalaureat – sesiunea 2022:

Reamintim că recent ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu menționat că o soluție la actualul examen, organizat după Legea 84 din 1995, ar fi un bacalaureat care “să verifice competențele de bază la toate disciplinele, cel puțin din trunchiul comun”.

„Ce se poate face? Împreună, un bacalaureat adaptat, care să verifice competențele de bază, dar să verifice competențele de bază la toate disciplinele, cel puțin din trunchiul comun, alături de posibilitatea de a-și manifesta fiecare elev candidat aptitudinile pe care le consideră. Spre exemplu, alături de competențele de bază, dorești să arăți că ești un bun programator, ca să ai acces privilegiat la Politehnică – statul, școala să-i dea ocazia să-și probeze competențele de programator. Sau, alături de competențele multi-lingvistice – se consideră specialist, nu știu, în literatura engleză – să-i dai ocazia să aibă la Bacalaureat o probă credibilă, serioasă, prin care să-și dovedească acea competență”, a declarat ministrul Cîmpeanu.

Foto: School © ActionGP | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Exit mobile version