Nu au fost suficiente locuri la liceu în acest an. Inspectoratele școlare și Ministerul Educației au mințit copiii – analiză

Foto: CNE

Rezultatele de la Admiterea în liceu 2022, prima etapă, au fost publicate joi, iar acestea arată faptul că Inspectoratele școlare și școlile nu au prevăzut suficiente locuri la liceu pentru toți elevii care au trecut prin Evaluarea Națională. Minciuna a fost gonflată cu emfază de Ministerul Educației, care prin reprezentanții săi a susținut că sunt destule locuri pentru toți copiii.

În realitate, numărul copiilor rămași nerepartizați pentru admiterea la liceu a fost de 6.853, iar numărul locurilor rămase neocupate în toate liceele din România a fost 4.993. Practic, 1.860 de copii, absolvenți de clasa a VIII-a și care au susținut Evaluarea Națională, nu au avut loc din start în niciun liceu din România.

Numărul lor este echivalentul a 72 de clase de a IX-a, fiecare a câte 26 de copii.

Numai în București numărul elevilor care au rămas în afara repartizării la liceu este de 3 ori mai mare decât numărul locurilor care au rămas disponibile după această primă etapă de admitere. Și asta după semnale repetate ale părinților care arătau, prin petiții, că nu sunt suficiente locuri. În cele două petiții, părinții solicitau suplimentarea numărului de locuri pentru elevii cu medii mari, care vor concura mai ales pentru liceele teoretice și unde numărul de locuri este limitat – ba chiar au fost desființate câteva clase în acest an, față de 2021.

Ministrul Educației a declarat în acel context, pe 5 iulie, că sunt suficiente locuri la liceele din București, precizând că este vorba despre locurile combinate – învățământ liceal și profesional.

Secretarul de stat Sorin Ion declara în aceeași zi, la Antena 1, că „este loc pentru toată lumea”, prezentând cifre care arătau că sunt „peste 20.000 de locuri în București, iar numărul elevilor este de peste 15 mii”, spunea acesta, fără să existe precizarea că în numărul total sunt și locurile de la învățământul profesional.

Potrivit metodologiei actuale pentru fundamentarea cifrei de școlarizare pentru clasele a IX-a de liceu și învățământ profesional, școlile ar fi trebuit să ia în calcul toți elevii de a VIII-a (pentru că nu aveau de unde să știe câți se vor prezenta la Evaluarea Națională, unde înscrierea este obligatorie și se face de către școală), la momentul stabilirii numărului de locuri. Inspectoratele ar fi trebuit să coreleze toate aceste date și să le aprobe, iar Ministerul Educației să corecteze eventualele neajunsuri, să aprobe și să valideze în Guvern cifrele finale, pe care apoi să le repartizeze inspectoratelor, care să le atribuie școlilor.

Cifra de școlarizare pe clasa a IX-a, în școli profesionale și licee a fost de 190.600, plus 27.000 de locuri în clasa a IX-a la liceu învățământ seral și cu frecvență redusă. În aceste condiții, numărul locurilor aprobate de ministerul Educației la propunerea școlilor și a inspectoratelor școlare pentru anul școlar 2022-2023, în clasa a IX-a, a fost de 127.264 la liceu și 41.052 la școli profesionale. În total, la liceu și profesional, 168.316 locuri.

Numărul elevilor aflați în clasa a VIII-a la acel moment era de 172.822, potrivit datelor Ministerului Educației. Cifra reiese din datele publicate de Ministerul Educației la simularea Evaluării Naționale, în luna aprilie. În Evaluarea Națională s-au înscris 155.561 de elevi.

În comunicatul oficial emis în urmă cu puțin timp de Ministerul Educației nu apare niciun cuvânt despre această situație, a locurilor insuficiente. Sunt evidențiați copiii rămași pe din afară, dar scuza este că nu au completat destule opțiuni. Nimic despre faptul că, și dacă ar fi completat, 1.860 dintre aceștia nu ar fi avut loc pentru că aceste locuri nu existau. Este precizat în comunicat că mai sunt doar 4.993 de locuri la liceu.

Același lucru s-a întâmplat în 2020, în timpul mandatului ministrului Monica Anisie, când după repartizare mai erau peste 8.500 de copii și doar 3.400 de locuri libere.

În harta de mai jos, făcută de Ministerul Educației în dosarul de Admitere 2022, distribuit presei, se poate vedea procentul copiilor rămași nerepartizați. 7% dintre copiii din Capitală, adică 1.216, nu și-au găsit loc, din care doar 409 ar fi avut loc disponibil. Restul nu.

Cu ce medii au rămas cei 6.682 de copii pe din afara repartizării: peste media 7 au avut mai bine de 1.000 de copii.

Oficialii din Ministerul Educației au dat un singur sfat părinților, în timpul unei conferințe de presă – să pună mai multe opțiuni.

Dintre inspectoratele școlare, doar cel din Iași a făcut efortul să le explice copiilor în Broșura de Admitere 2022 ce înseamnă fiecare filieră în parte, ce meserii pot avea dacă aleg o rută sau alta, în rest toată această sarcină a picat pe ei și pe părinții lor – ajutați de diriginți.

Ce șanse au avut copiii din anii trecuți, la un loc la liceu, potrivit rezultatelor Ministerului Educației:

În 2021 au rămas nerepartizați după prima etapă 1.332 de copii și au fost 9.216 locuri libere (sursa)

În 2020 au rămas nerepartizați după prima etapă 8.584 de copii și mai erau 3.700 locuri libere (sursa)

În 2019 au rămas nerepartizați după prima etapă 4.853 de copii și mai erau 5.412 locuri libere.

În 2017 erau 581 de elevi rămași nerepartizați, iar numărul locurilor libere rămase – 17.773 (sursa)

În 2016 erau 917 elevi rămași nerepartizați, iar numărul locurilor libere rămase – 17.665 (sursa)

Dosarul de presă pentru Admitere 2022, cu toate datele:
Exit mobile version