Suplimentarea numărului de locuri la liceu pentru clasa a IX-a, cerută în două petiții de către sute de părinți

27.607 vizualizări
Foto: © Alexander Raths | Dreamstime.com
Suplimentarea numărului de locuri la liceu în București este cerută prin intermediul a două petiții de către sute de părinți. Amintim că Edupedu.ro a scris că mediile semnificativ mai mari obținute anul acesta de toți candidații la Evaluarea Națională, față de cele de anul trecut, duc la o ierarhizare complet diferită față de anul trecut.
  • La ora publicării articolului, cele două petiții au strâns peste 1.700 de semnături: 770 una dintre ele și 941 cealaltă.

„E important de reținut ca un copil cu media de admitere de aproape 9,00 anul trecut putea sa acceseze un liceu cu rata de promovabilitate BAC de 100% in schimb va putea accesa anul acesta un liceu cu rata de promovabilitate BAC de 85%”, se arată în justificarea uneia dintre petiții.

Părinții semnatari solicită să fie luate măsuri „urgente” de către Ministerul Educației sau Inspectoratul Municipiului București pentru o încadrare „echitabilă” a elevilor: „Noi, părinții, solicitam Ministerului Educației, Inspectoratului Municipiului Bucuresti și oricăror autorități competente sa ia măsuri urgente care sa permită o încadrare echitabila a tuturor copiilor, sa le permită șansa la o educație așa cum au visat și pentru care au muncit și nu in ultimul rând sa nu ii dezamăgească și sa îngroașe rândurile celor care vor pleca din țara.”

Oficialii din Ministerul Educației au tranșat rapid problema, transferând-o părinților și elevilor. Secretarul de stat pentru învățământ preuniversitar, Sorin Ion, a dat „un sfat”: „ceea ce trebuie să ia în considerare elevii și părinții este poziția în ierarhie, mai puțin valoarea absolută a mediei, pentru că repartizarea se face în funcție de poziția în ierarhie, și sfatul e unul simplu: cu cât poziția în ierarhie e mai jos, cu atât numărul de opțiuni trebuie să fie mai mare pentru a nu risca să rămână nerepartizați chiar dacă va exista o etapă ulterioară de repartizare”, a spus Sorin Ion.

„Soluția dată de reprezentanții ministerului educației, aceea de a avea mai multe opțiuni pentru a nu risca sa rămână nerepartizați, nu este o soluție pertinenta. (…) Mai multe opțiuni înseamnă repartizarea copiilor care au obținut medii bune la licee slabe”, potrivit unei alte petiții.

Soluțiile propuse de părinți includ suplimentarea locurilor până la 28-30 de elevi sau crearea de noi clase: „O soluție de ultim moment ar fi suplimentarea numărului de locuri pe clasa, de la 24-26 de elevi (în prezent) la 28-30 de elevi (cât era înainte de pandemie) sau crearea de noi clase pentru a reduce decalajul dintre media de admitere obținută și nivelul liceului la care vor fi admiși”.

În București, pentru anul școlar 2020-2021, planul propus a prevăzut un număr de 15.372 de elevi și 549 de clase, conform documentului „Starea Învățământului Municipiului București”. Cu toate acestea, planul realizat a avut unele modificări față de planul realizat, deoarece numărul elevilor a fost de 16.165. Acest lucru înseamnă că cei 16.165 de elevi din București au intrat în cele 549 de clase.

Foto: Captură – Starea învățământului Municipiului București 2020-2021

Numărul mediu de elevi la clasă, în anul școlar 2020-2021, în învățământul liceal a fost împărțit astfel în Capitală, potrivit sursei citate anterior:

  • filiera teoretică: 29
  • filiera tehnologică: 30
  • filiera vocațională: 28

Sunt asemănări între generația 2020 și generația 2022, pentru că în ambii ani au fost medii mari la examenul de Evaluare Națională, iar generațiile au fost numeroase. În ierarhia din 2020 erau 15.285 de elevi, în 2021 – 11.812, iar în 2022 sunt 15.427, fiind generația cea mai numeroasă.

Pentru anul școlar 2022-2023, în București, sunt 14.182 de locuri și 563 de clase la licee teoretice si tehnologice, după cum a calculat Edupedu.ro pe baza datelor din broșură. Pe lângă acestea, la filiera vocațională sunt 1.370 de locuri și 57 de clase. Cele de mai sus conduc la concluzia că în Capitală sunt în total 15.552 de locuri și 670 de clase la teoretic, tehnologic și vocațional.

  • De remarcat este faptul că ISMB nu publică în broșura de Admitere numărul total de locuri și de clase și împărțirea lor pe filiere, sau o comparație cu situația din anii trecuți pentru a vedea exact ce clase s-au înființat, la ce licee sau pe ce profile/specializări. Este pus la dispoziția părinților doar un fișier .pdf cu datele pe fiecare școală.

Broșura pentru anul școlar 2022-2023 (București):

De precizat este că la Colegiul Național „Mihai Viteazul” din București a fost desființată o clasă de „Științe ale naturii”, profilul real, pentru că în broșura de anul acesta apare doar o singură clasă cu un număr total de 26 de locuri. Pentru anul școlar 2021-2022 figurau 2 clase cu 52 de locuri.

Numărul de locuri și clase la Colegiul Național „Mihai Viteazul” (București) – anul școlar 2022-2023:

Foto: Captură Broșură 2022 – București

Numărul de locuri și clase la Colegiul Național „Mihai Viteazul” (București) – anul școlar 2021-2022:

Foto: Captură Broșură 2021 – București

De asemenea, la Liceul Teoretic „Alexandru Ioan Cuza” din Capitală a fost desființată o clasă de matematică-informatică. În anul școlar 2021-2022 erau 5 clase de matematică-informatică (130 de locuri în total), iar acum sunt 4 clase, având un număr total de 104 locuri.

Numărul de locuri și clase la Liceul Teoretic „Alexandru Ioan Cuza” (București) – anul școlar 2022-2023:

Foto: Captură Broșură 2022 – București

Numărul de locuri și clase la Liceul Teoretic „Alexandru Ioan Cuza” (București) – anul școlar 2021-2022:

Foto: Captură Broșură 2021 – București

Legea Educației Naționale stabilește la articolul 63 alin. (1) că, în învățământul liceal și profesional, o clasă cuprinde în medie 24 de elevi, dar nu mai puțin de 15 și mai mulți de 30.

  • Edupedu.ro a semnalat încă de la publicarea rezultatelor de la Evaluarea Națională 2022 fenomenul devalorizării mediilor, iar în analiza publicată săptămâna trecută, după apariția ierarhiei pe București, arătam cum practic, elevi cu note mari vor ajunge la licee la care anii trecuți s-a intrat cu medii mici. Pe scurt spus, media ultimului intrat la o specializare anul trecut a devenit irelevantă pentru anul acesta.

Amintim că elevii de clasa a VIII-a vor completa opțiunile în fișele de înscriere la liceu, în prezența părintelui și a dirigintelui, în perioada 4-11 iulie 2022, conform calendarului. – detalii aici

Calendarul admiterii la liceu 2022:

4 – 11 iulie 2022: Completarea opțiunilor în fișele de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a și de către părinții acestora, asistați de diriginții claselor a VIII-a Orice opțiune greșită poate conduce la o repartizare nedorită. Completarea fișelor de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a care doresc să participe la admitere în alt județ și depunerea/transmiterea fișelor, conform procedurii stabilite de Comisia națională de admitere.

Candidații nerepartizați pe locurile speciale pentru rromi și candidații nerepartizați pe locurile distinct alocate în unitățile de învățământ de masă candidaților cu CES, precum și cei care au fost repartizați dar care solicită, în scris, renunțarea la locul pe care au fost repartizați, care doresc să participe la etapa de repartizare computerizată și admitere în învățământul liceal pentru candidații din seria curentă, precum și pentru cei din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2022-2023, completează opțiunile în perioada 8 – 11 iulie 2022.

4 – 11 iulie 2022: Introducerea în baza de date computerizată (în aplicația informatică centralizată) a datelor din fișele de înscriere.

4 – 11 iulie 2022: Verificarea de către părinți și candidați a corectitudinii datelor din fișa listată de calculator, corectarea eventualelor greșeli în baza de date computerizată și listarea fișelor corectate din calculator, operațiuni ce se vor realiza utilizând aplicația informatică centralizată.

12 iulie 2022: Termenul-limită pentru transmiterea bazei de date de la centrele de înscriere la centrul de admitere județean/al municipiului București, precum și a listei absolvenților care nu participă la repartizarea computerizată, prin confirmarea operațiunilor specifice în aplicația informatică centralizată.

Predarea/transmiterea de către comisia din centrul de înscriere a fișelor de opțiuni originale la centrul de admitere județean/al municipiului București.

12 iulie 2022: Transmiterea bazei de date de la centrele de admitere județene/al municipiului București la Centrul național de admitere prin confirmarea, de către acestea, a finalizării operațiunilor specifice, în aplicația informatică centralizată.

13 iulie 2022: Verificarea și corectarea eventualelor erori din bazele de date, precum candidați aflați în baza de date pentru admiterea computerizată și care au fost deja admiși la liceele la care se susțin probe de aptitudini etc., de către Comisia națională de admitere și comisiile de admitere județene/a municipiului București; transmiterea modificărilor la comisia națională.

13 iulie 2022: Corectarea erorilor și confirmarea încheierii modificărilor în aplicația informatică centralizată.

14 iulie 2022: Repartizarea computerizată în învățământul liceal a absolvenților clasei a VIII-a care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2022 – 2023.

14 iulie 2022: Comunicarea rezultatelor candidaților repartizați computerizat în învățământul liceal.

Afișarea în unitățile de învățământ gimnazial a listei cu locurile neocupate în unitățile de învățământul liceal din județ/municipiul București.

15 – 20 iulie 2022: Depunerea dosarelor de înscriere la școlile la care candidații au fost repartizați.

20 iulie 2022: Transmiterea de către unitățile de învățământ liceal a situației locurilor rămase libere în urma neînscrierii candidaților admiși în această etapă de admitere.

21, 22 și 25 iulie 2022: Rezolvarea de către comisia de admitere județeană/ a municipiului București, a situațiilor speciale apărute după etapa de repartizare computerizată.

Citește și:
ANALIZĂ Devalorizarea notelor la Evaluarea Națională: Poziția în ierarhia de la Evaluarea Națională, în București, s-a schimbat anul acesta cu peste 1.200 de locuri față de anul trecut pentru un elev cu media 9, de exemplu / La media 7, diferența e de aproape 3.000 de locuri
ANALIZĂ Media pentru admiterea la liceu devine irelevantă, în București, pentru majoritatea candidaților. Elevi cu note mari vor ajunge la licee la care anii trecuți s-a intrat cu medii mici / Oficialii din Ministerul Educației au transferat problema părinților și le-au dat „un sfat”
Ghid de Admitere la liceu 2022. Ce înseamnă fiecare filieră și profil în parte, ce competențe ar trebui să obțină un elev de la specializarea aleasă și ce meserii ar putea alege apoi – recomandările Inspectoratului Școlar Iași
Admitere liceu 2022. Procedura pentru completarea fișei de înscriere, alături de părinte și diriginte la școală / Fișa poate fi transmisă și prin e-mail, cu o declarație pe proprie răspundere – descarcă model
DOCUMENT Admitere liceu 2022 în alt județ: Completarea opțiunilor se poate face și online, potrivit procedurii

Foto: © Alexander Raths | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


22 comments
  1. Am citit fiecare comentariu și cred ca dl Robert are ceva cu copii!
    Oare știți domnule Robert cum stau lucrurile în realitate?
    1. Ca sunt copii care chiar au învățat în toți anii și s-au panicat la examen? Și ca media de admitere nu mai este cea pentru care ei s-au pregătit atâta timp?
    Vor întra la un liceu care pana acum se întra cu 7 și acum se întra cu 8!
    2. Ca sunt copii care 5-8 au avut medii nemeritate de 9.80 și în examen au luat 7 sau 8 și ia ridicat în ierarhie media 5-8?
    Și vor lua locul celor care au învățat pe brânci?
    3. Ca sunt copii care au învățat 5-8 și pentru examen dar media 5-8 este stricata de câte 1 profesor care are elevi preferențiali?
    Și din copil care ar trebui sa fie de 10 ajunge sa nu aibă media pentru a întra nici măcar la al 3 liceu din județ?

    Concluzia:
    Liceele bune vor deveni foarte bune din cauza ultimei medii de admitere din acest an.
    Liceele proaste în care se întra și cu 5, anul acesta se va întra cu 7, și uite asa un liceu prost devine bun!

    Nu mai contează ce se învață la fiecare liceu!

    De fapt se vor ridica liceele și atât!
    Copii vor fi dezamăgiți!

    Și Da, suplimentarea claselor sau măcar a numărului de copii într-o clasa, va conta mai ales pentru acei copii care sunt la diferențe de 0.01 fata de cel de dinaintea lui!

    A zis bine cineva mai sus, s-au amestecat copii!

    Abia aștept repartizarea și IL ROG pe domnul Ministru sa ia atitudine înainte de repartizare!

  2. Amenintarea pe care o fac parintii, si anume ca vor pleca din tara copiii, daca nu se suplimentează locurile la licee, este de prost gust.
    Adica de ce sa plece, ca sa se razbune ca nu s-a dublat numarul de clase la licee de prestigiu?

    1. Vorbe goale. Unde sa plece? Unde mai este învățământ gratuit? Dacă pleacă în țări mai civilizate ori dau o caruta de bani pentru licee private (dar și aici au varianta) ori ajung in licee unde sunt locuri. Periferice…. Ca pe aici…

  3. De ce petițiile nu au fost făcute înainte de susținerea examenelor, la apariția broșurii? Mereu vor fi câștigători și perdanți. Așa e in viața.

  4. E, ăsta e efectul difuzării dificultății subiectelor la evaluarea națională și al scăderii potențialului unui astfel de examen de a diferenția elevii pe grade de pregătire! Că nota 9 la un examen national era greu de atins acum ceva timp în urmă. Acum plâng toți când au medii de 8. În curând, numai absolvenți de 10!
    Se creează părinților și elevilor așteptări false, neconcordante cu potențialul și pregătirea copiilor. Admiterea direct la liceul dorit este singura soluție la această problemă. Ca și admiterea prin probe scrise/practice la facultate… Misiune imposibila.

    1. Foarte corect. Răspunderea este a federațiilor de părinți care presează de ani de zile pentru reducerea materiei și pentru alte acareturi (teste de antrenament etc) și a MEN care nu a aplicat principiul evaluarii serioase a competențelor. Adică o evaluare de dificultate “mediu spre greu” și nu spre ușor…

      1. Reducerea materiei nu înseamnă mai ușor la examen ci mai ușor la învățat și asimilat. Materia din prezent nu este calibrata corect pe timpul de predare ,asimilare si consolidare.
        Cu de e vinovat un elev dintr-o scoala unde reducerea numărului de elevi in clasa l-a trimis in schimbul 3 al școlii , cu ore de 45 minute ??!!
        .

        1. Da noi Ela cu ce suntem vinovati ca sa ti citim elucubratiile ? Du te la o terasa si tine acolo cuvantari …

  5. Este foarte trist pentru copii. Asa a fost si in 2020. Eu și fiica mea am rămas cu un gust amar…de cum a ajuns învățământul. Sa fim sănătoși părinții sa putem tine copiii la meditatii.

  6. Aceeasi problema exista la nivel național ; mai ales ca după contestații notele au fost crescute – ceea ce demonstrează ca nu s-a evaluat corect și ca notele nu reflecta deloc nivelul de pregătire al elevilor . Situația este gravă , problemele legate de acest examen sunt foarte multe și celor din minister nu le pasa , de fapt . In nicio țara civilizata copiii de 14-15 ani nu sunt repartizați in licee/ clase in funcție de mediile de la un examen dintr- o zi care nu poate sa redea intr-o mare măsura nivelul real al copilului . Și apoi ii pui pe cei cu medii f mari intr-un liceu bun , pe cei mediocrii in licee slabe și pe cei slabi in licee și mai slabe , adică ii condamni in mod evident și intenționat la mediocritate și slaba pregătire – asta e discriminare . In mod normal clasele ar trebui sa aibă copii cu medii foarte bune , bune , medii și slabe in aceeași măsura . Doar așa ii poți motiva și pe cei mai puțin pregătiți sa evolueze . Nimănui nu-i pasa de acest aspect – părinții se lupta sa-și dea copiii la meditații, profesorii se mulțumesc cu acestea , iar ministerul nici macar nu se gândește la actorii principali ai acestui sistem-copiii . Și apoi ne miram ca nu avem profesioniști , ca lucrurile merg prost in țara asta șamd . Trist , foarte trist !

  7. In Bucuresti, in ierarhia finala, deci si cu media claselor 5-8, sunt, de exemplu, 74 de copii cu media 9.63. Incredibil de multi! La fel si pt medii apropiate cu una sau cateva sutimi. In conditiile acestea, repartizarea la liceu devine exact o loterie, dar ar fi trebuit sa fie pe merit. Faptul ca s-a dat extrem de usor i-a apropiat pe elevii slabi de cei medii, pe cei medii de cei buni, i-au amestecat intre ei, nu se mai poate face o ierarhie pertinenta, iar cand il vezi pe minsitru’ tractoristu’ ca iese la tv si se lauda cu subiecte calibrate si rata mare de promovabilitate… iti vine sa-i zici sa se intoarca pe camp. A calcat pe interesele copiilor pt a acumula capital politic, sa-i explice cineva ca rata de promovabilitate nu conteaza nicaieri, ideal era o ierarhizare echitabila.

  8. Eu zic sa facem cate 10 clase la Sava, Lazar, Mihai Viteazul, Șincai , Vianu, Moisil, Cuza, Creangă și să extindem clasele până la 50 de elevi. Astfel intra toți.

    1. La teestul de matematica,, problema de la subiectul III 4 b e falsa: concluzia nu rezulta din ipoteza. Explicatii aici
      https://chorasimilarity.wordpress.com/2022/06/17/false-examination-problem-evaluare-nationala-2022-matematica/

      La subiectul I, 50 de sutimi pentru o intrebare de natura mnemonica, nu matematica, anume care e opusul lui 5. Corect ar fi fost “care e inversul la adunare al lui 5?” sau “daca 5+x=0 atunci x este egal cu…”

      80 de sutimi din test doar pentru asta. Echivalent, 40 de sutimi din nota finala depind de o problema falsa (fara poteze subintelese) si de o intrebare irelevanta matematic.

      In ierarhia finala, intr-un interval de 40 de sutimi se gasesc cateva mii de copii.

    2. ma intreb ce tarate sunt in capul tau!!! asta ai inteles tu sau pentru asta esti platit sa postezi aici?!

  9. Sa se dea inapoi clasele de MATE-INFO (taiate din Planul de scolarizare propus de unele licee din tara)!!!

  10. Traktoristul nu stie sa faca un management al crizei asa ca e de asteptat un mare scandal.

    Empatia si compasiunea lipsesc complet acestui individ, daca ma gandesc ca a calcat pe morti ca sa tine scolile deschise cu niste indicatori aiuristici. Asa ca alta solutie in afara de sfat nu o sa ofere. O sa inghesuie eventual mai multi copii intr-o clasa.

  11. In fiecare judet ar trebui sa se faca o astfel de analiza pertinenta si sa suplimenteze locurile. Se stia ca sunt copii mai multi in aceasta generatie fata de cea de anul trecut, generatia din 2021 a fost cea mai putin numeroasa, bafta lor, dar numarul de clase a ramas acelasi in acest an scolar. Suplimentarea sau diversificarea profilelor la licee tehnologice, acolo unde clasele nu se faceau deloc sau cu greu, este o masura cinica pentru aceasta generatie. Urmariti mediile copiilor in acest an scolar, si cele de la Evaluarea nationala, si cele de la admitere,comparativ cu anii anteriori, nu doar cu anul 2021 si veti constata nedreptatea. Este trist pentru copii. Ei chiar sunt viitorul!

    1. Mai mulți candidați nu înseamnă că facem clase în plus. Înseamnă că intră cei mai buni. Ca la orice job. Că la treapta de acum 30 de ani. Au 14-15 ani. Trebuie să dea randament. Dacă nu… exista alte opțiuni. Profesională, ucenicie.

      1. Sigur. Hai sa facem doar doua clase. Sa creasca competitia. Sa fie randament maxim. Aproape infinit daca nu facem nici o clasa. Si mai bine sa desfiintam profesionala ca nu mai exista industrie si sa facem doar invatamant vocational. Exista si optiunea sa pleci cu ei sa-i inscrii la scoala de cartier intr-un mediu total necompetitiv din olanda, belgia, germania. Si peste ani sa te uiti la o tara competitiva cu randament infinit.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

ANALIZĂ Media ultimului admis la colegiile naționale din București va crește în acest an. La Colegiul Național „Sfântul Sava” ar putea ajunge la 9.92 / Cum s-a schimbat poziția în ierarhia de Admitere la liceu 2023, după contestații și aplicarea criteriilor de departajare

După cel mai mare număr de contestații și aplicarea criteriilor de departajare, ierarhia de Admitere la liceu 2023 a elevilor din București s-a modificat. Ultima poziție în ierarhie a unui…
Vezi articolul

Clase de până la 33 de elevi la liceu s-ar putea forma încă din prima etapă de admitere, nu doar în situațiile speciale, cum e în metodologie, din cauza cazurilor multiple de elevi cu medii egale la repartizarea computerizată – surse

La repartizarea computerizată din acest an se vor putea forma clase de liceu cu până la 30 de elevi, iar cu aprobarea inspectoratului școlar al municipiului București, numărul ar putea…
Vezi articolul

Andronescu 2009-2019. Când a desființat Școlile de Arte și Meserii: “liceele tehnologice sunt mai bine pregătite”. Când a văzut rezultatele la BAC 2019: “îi trimitem să învețe o meserie, pentru că nu ne naștem egali”

Anul acesta “îi trimitem pe cei care poate au mai puține abilități teoretice spre a învăța o meserie”, susține ministrul Educației despre absolvenții clasei a VIII-a care acum susțin Admiterea…
Vezi articolul