Nu avem suficienți profesori specializați de educație fizică și sport în școli, nu există o infrastructură sportivă adecvată și suntem țara europeană cu doar trei sporturi obligatorii la clasă – atletism, jocuri și gimnastică, fără niciunul opțional – probleme identificate în Strategia Națională pentru Sport / Soluțiile sunt însă vagi

Foto: © Denys Kuvaiev | Dreamstime.com

Ministerul Sportului a pus în dezbatere publică proiectul Strategiei Naționale pentru Sport, după ce l-a prezentat miercuri în ședința de Guvern. Au fost identificate principalele probleme privind orele de educație fizică în școli, dar soluțiile sunt vagi. Pentru a crește apetitul elevilor pentru orele de sport, o soluție este elaborarea sistemul de specializare a antrenorilor, ca parte integrantă în Noua lege a Sportului. Documentul este pus în dezbatere publică timp de 30 de zile.

Strategia a fost elaborată împreună cu reprezentanți ai Universității Babeș-Bolyai, în urma unui proces de consultare amplu, în care peste 445 de persoane, reprezentând 375 de entități centrale și locale, au avut posibilitatea de a trimite puncte de vedere, precizează Ministerul Sportului.

În decurs de 10 ani ar trebui implementate 70 de Obiective Strategice pentru Sportul din România, potrivit strategiei.

O nouă Lege a Sportului, care să vină în sprijinul dezvoltării sporturilor și să asigure stabilitate, este una dintre soluțiile propuse în documentul pus în dezbatere publică.

Strategia Națională pentru sport indică principalele probleme privind sportul în școli. Cea mai importantă este legată de lipsa profesorilor de sport specializați. În prezent, sunt insuficienți profesorii de educație fizică și sunt slab pregătiți, lipsesc antrenorii, ceea ce are un efect negativ asupra calității orelor de sport, iar elevii nu sunt atrași de orele de educație fizică. Școlile din mediul rural suferă în mod deosebit: din cauza lipsei de personal, profesorii generaliști sunt nevoiți să țină orele de sport, limitând astfel accesul elevilor la o dezvoltare fizică armonioasă și la un stil de viață sănătos.

Ca posibilă soluție pentru creșterea calității profesorilor specializați, în draftul Strategiei Naționale pentru sport se menționează că “sunt esențiale focalizarea pe programe de învățare pe tot parcursul vieții și dezvoltare profesională” și elaborarea sistemul de specializare a antrenorilor, ca parte integrantă în Legea Sportului.

Un alt motiv pentru care elevii nu sunt atrași de orele de sport este acela că sunt prea puține opțiuni în practicarea sportului în sistemul educațional. “Nu există oportunități privind practicarea sporturilor de iarnă, activitate fizică, sport și aventură în natură, dans, înot etc.), atât la nivelul materiilor obligatorii, cât și în cazul celor opționale.

Potrivit documentului, în școlile din România sunt doar 3 categorii de activități de educație fizică și sport obligatorii (gimnastică, jocuri și atletism) și niciun opțional. În Franța, de exemplu, la școală elevii pot face atletism, dans, jocuri, gimnastică, activități în aer liber și natură, înot, sau altele.

Numărul orelor de educație fizică și sport la nivelul școlilor este redus: sunt 2 ore clasele I-VIII, o oră obligatorie la liceu. În total, numărul de ore formale cuprinse în curriculă este sub media europeană atât la nivelul școlii primare cât și secundare (conform Eurydice).

Diversificarea activităților sportive poate fi o soluție pentru ca elevii să fie atrași de ore de sport. Curricula trebuie “să ofere o paletă cât mai largă de activități precum și o autonomie mai amplă profesorilor de educație fizică și sport în a menține un nivel ridicat de participare din partea elevilor”.

Obezitatea – o problemă majoră în rândul copiilor

Conform OMS, copiii și tinerii cu vârste cuprinse între 5 și 17 ani ar trebui să desfășoare cel puțin 60 de minute de activități fizice pe zi, cel puțin de 3 ori pe săptămână pentru dezvoltarea mușchilor și a coordonării locomotorii.

În România, conform unui raport OMS (2021) doar 28% dintre adolescenți (11-15 ani) și doar 30% din adulți (15-55 ani) practică un nivel minim necesar de activități fizice și sport, pentru a menține o stare bună de sănătate.

De asemenea, doar 23% dintre copii și adolescenți (11-13, 13-15 ani) desfășoară suficiente activități fizice moderate și intense, lucru care a dus la creșterea numărului de copiii cu creșteri dizarmonice din cauza greutății și a problemelor de sănătate produse de riscul pre-obezității și obezității.

Institutul Național de Sănătate Publică, prin Centrul Național de Evaluare și Promovare a Stării de Sănătate a raportat, în 2018, o incidență a obezității de 18.6% la copiii români, cele mai afectate grupe de vârstă fiind 10-14 ani și 15-19 ani.

O altă problemă identificată este infrastructura insuficientă, inadecvată și distribuită inechitabil geografic (zonele rurale și mediile urbane mici având cel mai mult de suferit). Principiul care trebuie urmărit aici este ”Infrastructura mai întâi, activitatea va urma/Infrastructure first, activity will follow”.

“Din perspectiva infrastructurii sportive în cadrul școlilor se poate observa un trend pozitiv în perioada 2007-2019, numărul terenurilor de sport, a bazinelor de înot și a sălilor de gimnastică au crescut dar nu toate unitățile de învățământ beneficiază de acestea. Din totalul de 7001 de unități înregistrate în 2019, doar 5.577 au avut la dispoziție terenuri de sport, 4851 au beneficiat de săli de gimnastică și 52 de unități au avut bazine sportive”, se mai precizează în draftul de Strategie.

Printre soluții, mai scrie în document, “Educația pentru sănătate și activitățile extracurriculare sunt necesar a fi accentuate și promovate pentru a susține educația despre nutriție, incluziunea socială dar și pentru a crește aria de sporturi practicate în școli, lucru ce poate crește atractivitatea tinerilor față de activitățile fizice. La fel, este necesară monitorizarea și raportarea reală a calificărilor profesorilor de educație fizică și sport, a creșterii resursei umane dar și o monitorizare reală a participării elevilor la orele de sport pentru a putea crește calitatea acestora”.

Foto: © Denys Kuvaiev | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
UPDATE Calificativele pentru sport, muzică și desen: ministerul va înlocui “Admis/Respins” cu “Foarte Bine, Bine, Suficient și Insuficient”, anunță ministrul Cîmpeanu și profesorii de sport, după discuțiile de luni / Condițiile în care ministerul corelează în continuare notele cu bursele de merit
Școlile din Franța pot pilota câte două ore de sport în plus pe săptămână, iar Ministerul Educației le ajută să încheie parteneriate cu cluburile sportive din teritoriu
Exit mobile version