Numărul elevilor a atins cel mai mic nivel din ultimul deceniu în anul școlar 2022-2023 / Ruralul a „pierdut” o treime din efectivele de elevi de gimnaziu pe care le avea acum 10 ani / Numărul profesorilor crește de câțiva ani, dar rămâne sub nivelul din 2012-2015 – Raport al Ministerului Educației

Foto: Alex Micsik / Agerpres Foto

România a avut, în anul școlar 2022-2023, cel mai mic număr de elevi din ultimul deceniu, pierzând aproape 9% din totalul efectivelor de elevi față de anul de referință 2014-2015, potrivit celui mai nou „Raport privind starea învățământului preuniversitar din România”, dat publicității de Ministerul Educației. Între timp, față de prima parte a deceniului trecut, numărul profesorilor a rămas mai mic, dar a atins, în anul școlar trecut, cel mai ridicat nivel din ultimii cinci ani.

Astfel, în anul 2022-2023, numărul total al elevilor înregistrați în învățământul preuniversitar a fost de 2.891.765, în scădere cu aproximativ 13.000 de elevi față de anul anterior. Scăderea este însă considerabilă (8,6%) (față de anul 2014-2015, când se înregistrau 3.164.470 de elevi. De atunci, numărul acestora a scăzut constant, cu o singură perioadă de stagnare între 2020 și 2022.

Scăderea este mai pronunțată în cazul elevilor de la sate și atinge un nivel record – de circa 33% – în cazul elevilor de gimnaziu din mediul rural. Un procent foarte ridicat – scădere de aproape 20% – se remarcă și în cazul elevilor de liceu.

Sursa: Raport ME 2022-2023

Astel, la nivel preșcolar, numărul copiilor înregistrați a scăzut de la 559.565 în 2014-2015 la 521.826 în 2022-2023 (-6,74%). Scăderea a fost mai pronunțată în mediul rural, unde a fost de 10,65%.

La nivel primar, în 2022-23 s-au înregistrat în total 521.826 de elevi, cu 7,93% mai puțini decât în anul școlar 2014-2015 (559.565%). Scăderea a fost dublă (14,5%) în mediul rural.

Dar în mediul gimnazial numărul elevilor înscriși a scăzut, la sate, de 33,88%, comparativ, la acest nivel, scăderea totală a fost doar de 6,5%, de la 778663 elevi în 2014-2015 la 727857 în 2022-2023.

La liceu, numărul elevilor a scăzut cu aproape 20% (18,72%) între 2014-2015 și 2022-2023. De la 726.403 la 590.441.

Sursa: Raport ME 2022-2023

Raportul ministerial, prezintă, în schimb, în mod prioritar elementele de creștere, anume indică mai întâi segmentele de populație școlară unde se înregistrează creșteri față de anul anterior (2021-2022). Astfel, raportul arată, mai întâi:

Iar analiza ministerului continuă prin a prezenta scăderi limitate față de anul 2021-2022,

Scăderi ale ratei de cuprindere în învățământ pe toate categoriile de vârstă

Pe de altă parte, raportul semnalează o scădere a ratei brute de cuprindere în învățământul preuniversitar, pe diverse categorii de vârstă, la toate acestea înregistrându-se scăderi față de anul 2014-2015.

Date: Raport ME 2022-2023

Cea mai redusă scădere se înregistrează în cazul ratei brute de cuprindere de la în învățămțântul primar la cel superior, ca raport din populația în vârstă de 6-23 de ani: de la 75% în 2014-2015 la 74,6% în 2022-2023, când a avut cel mai scăzut nivel din ultimii 9 ani. Și aceasta, deși curba a fost, până în 2020-2021, una de creștere, atingând acum 3 ani un puct maxim de 77%.

În cazul cuprinderii elevilor în învățământul preuniversitar (de la preșcolar la postliceal), ca raport din populația cu vârste de 3-21 de ani, rata brută a scăzut cu circa 6 puncte procentuale în același interval, de la 78,1% în 2014-2015 la 73% în 2022-2023.

Date: Raport ME 2022-2023

Dacă se elimină învățământul postliceal, adică e luată în considerare doar categoria 3-18 ani, rata brută de cuprindere a scăzut cu aproape 6 puncte procentuale, de la 88,5% la 82,7%, potrivit raportului citat.

Documentul arată că „această stare de fapt indică în mod indirect faptul că există un număr semnificativ de elevi care renunță să continue studiile într-un nivel superior de educație sau abandonează studiile încă din învățământul primar”.

Numărul profesorilor a crescut în ultimii ani, dar sub nivelul 2012-2015

În cazul personalului din învățământul preuniversitar, datele arată că în 2022-2023 se înregistrau 295.723 de angajați în învățământul preuniversitar, dintre care 212.332 personal didactic. 

Aceste date reflectă o creștere a numărului de profesori în ultimii ani, după ce un punct minim a fost atins între 2018-2020 (288.000 total angajați, 207.000 profesori în cei doi ani școlari). 

Citește și:
România, lanterna roșie a Uniunii Europene în Educație, conform Monitorului Educației și Formării 2023, al Comisiei Europene – raport de țară și comparativ
Ministerul strategiilor degeaba. Niciuna dintre cele patru strategii pe Educație din perioada 2015-2020, evaluate la 4,4 milioane de euro, nu și-a atins indicatorii propuși, iar „Ministerul Educației nu deține date despre sumele cheltuite pentru implementarea acestora” – raport al Guvernului
România – în top la politici de prevenire a părăsirii timpurii a școlii, dar în coada țărilor europene când vine vorba de măsuri efective de intervenție la acest indicator-cheie al educației – raport
Exit mobile version