O nevoie-cheie a elevilor pentru învățarea limbii engleze: să o folosească  „autentic”, prin schimburi internaționale sau prin mijloace interactive / Însușirea competențelor de limbă engleză la școală și, tot mai mult, în afara ei – marcată de inegalități și influențată masiv de tehnologii digitale – studiu OCDE în cinci țări

Foto: © Sebastian Czapnik | Dreamstime.com

Elevii și profesorii de limbă engleză au, deopotrivă, nevoie de ocazii pentru a vorbi această limbă în mod „autentic”, în condițiile în care copiii și tinerii sunt mult mai mult expuși comunicării în engleză în afara școlii. Acest lucru este cu atât mai important cu cât expunerea este inegală și accentul cade mai degrabă pe ascultare și mai puțin pe abilități productive, precum vorbitul sau scrierea, potrivit unui nou studiu al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).

Studiul OCDE publicat săptămâna trecută  a urmărit să afle, în vederea pregătirii testărilor de competențe de limbă din cadrul PISA 2025, care sunt experiențele actuale ale elevilor de 15 ani, în limba engleză, în afara școlii, respectiv în cadrul școlii și al clasei, precum și resursele de care au nevoie unitățile de învățământ pentru a susține învățarea limbii engleze, a cărei utilizare la nivel global a fost puternic influențată de schimbările produse de mediile digitale. 

Pe baza experiențelor constatate în cele cinci țări folosite ca studiu de caz, analiza OCDE atrage atenția că o serie de tendințe ce se fac simțite de mulți ani au și efecte mai puțin evidente, pentru care este nevoie de intervenții în mediul educațional. 

Comunicare în engleză – și online, și offline, dar în mod inegal

Astfel, arată studiul, se fac simțite trei tendințe majore:

Analiza OCDE constată că, dincolo de diferențele considerabile între țările analizate, care apar când sunt analizate modalitățile de predare, curriculumul, ritmul de predare, se fac simțite tendințe relevante atât pentru felul cum e predată engleza la școală, cât și pentru modul cum e învățată în afara școlii. 

Astfel, în toate țările analizate, competențele productive – cele legate de vorbire și scriere – sunt mai dificil de învățat, din motive ce țin de: timpul limitat pentru exerciții și pentru evaluare, provocări legate de pronunție, vocabular și încredere, mai puține ocazii de a folosi proactiv limba în afara școlii.

Și profesorii, și elevii consideră aceste tehnologii drept un instrument-cheie pentru a face mai atractive și mai eficiente orele de limbă engleză, iar unele iau în considerare folosirea instrumentelor de inteligență artificială pentru a răspunde nevoilor individuale ale elevilor – însă acest lucru este, încă, rar întâlnit.  

Diferențe de la o țară la alta

Elementele de specific național evidențiate de studiu pentru cele cinci țări participante se fac simțite, într-o mai mică sau mai mare măsură, și în școli din România. Cele cinci elemente:

Foto: © Sebastian Czapnik | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version