O soluție anti-copiat ar putea fi dispozitive de bruiaj la Bacalaureat și Evaluarea Națională, spune ministrul Educației, care anunță că va discuta cu „instituțiile care se ocupă de securitate informatică și de securitatea proceselor publice”

Foto: Inquam Photos / George Călin

Dispozitivele de bruiaj ar putea fi o soluție, spune ministrul Educației, Ligia Deca, întrebată la Radio România Actualități despre situațiile în care subiectele de la examenele naționale, în special de la Bacalaureat, au fost fotografiate cu camere spion și așa au ajuns în spațiul public în timpul orei de curs. Amintim că Edupedu.ro a semnalat faptul că la proba de Matematică mai multe fotografii făcute cu camere ascunse, de către elevi, au fost preluate de presă de pe rețelele de socializare pe post de „subiecte la bac”, la scurt timp după începerea probei.

„Cred că putem îmbunătăți lucrurile, iar pentru partea de siguranță voi discuta și eu cu colegii noștri din instituțiile care se ocupă de securitate informatică, dar și, în general, de securitatea proceselor publice, pentru a vedea dacă putem apela la anumite elemente de progres tehnologic. Mai pe șleau spus, poate că anumite tipuri de dispozitive de bruiere ar fi o soluție, însă cred că și o informare mult mai bună și poate mai din timp vizavi de ce ar putea constitui abatere de la regulile de desfășurare ale examenului să ajute să avem mai puține astfel de situații în viitor”, a spus Deca.

Ministrul Educației a spus că la probele de examen la care subiectele au apărut pe internet și școala a putut fi identificată, au fost luate măsuri.

Ligia Deca: „După ce subiectele au fost repartizate și odată ce copiii erau deja în săli, într-adevăr, au apărut fotografii ale subiectelor, luate probabil cu camere mici, pentru că telefoanele mobile sunt confiscate la intrarea în sală, confiscate… sunt puse într-o zonă securizată, deci nu intră nimeni cu telefonul mobil în sală. Însă și noi am văzut și în fiecare etapă au apărut subiectele în spațiul public în timp ce se aflau copiii în sală. Asta a rezultat în fiecare caz la identificarea centrului de examinare unde acest lucru s-a întâmplat, la sancțiuni pentru cei care trebuiau să asigure că acest lucru nu se întâmplă. Însă dacă suntem sinceri până la capăt, având în vedere progresul tehnologic și faptul că aceste dispozitive sunt extrem de mici, unele sunt chiar la nivel de nasture sau la căști, care nu se văd în afara urechii, ne trebuie niște noi modalități de a preveni acest tip de fraudă și voi face o discuție cu autoritățile care ne pot ajuta să vedem cum putem pe viitor să prevenim astfel de incidente, care de altfel nu s-au întâmplat doar în acest an”.

Moderator: Dar ce ați decis la minister? Urmează o anchetă?

„Pentru fiecare caz în parte a existat o anchetă. Da. Deci pentru fiecare centru de examinare unde s-a dovedit că subiectele au ieșit în spațiul public, pentru că imaginile includ niște foi care au niște înscrisuri, fiecare foaie are pe diagonală numărul, codul centrului de evaluare, deci am putut identifica centrele. Peste tot s-au făcut analize. În unele cazuri am schimbat cu totul comisia de examen în timpul evaluărilor. În alte cazuri, unde s-au dovedit a fi responsabilități de altă natură, au intervenit și alte instituții ale statului. Deci, există în unele cazuri analize din partea Parchetului, de exemplu. În toate cazurile vom lua măsurile necesare. Însă la nivel de sistem, ca fenomen, avem nevoie de alte sisteme de prevenție”, a precizat Ligia Deca.

Deca a respins posibilitatea ca subiectele să se fi scurs înainte să ajungă în școli și a explicat ce se întâmplă cu traseul securizat al acestora în minister.

„Deci, în primul rând că am văzut și eu discuțiile din spațiul public și am mai menționat acest lucru. Nu există nicio corelație între fenomenul căutării anumitor sintagme și o potențială ieșire în spațiul public a subiectelor. Avem în alte date ale anului un număr de căutări similare pe aceeași sintagmă, ceea ce ne relevă faptul că nu avem o corelație în ceea ce privește, știu eu, anumite căutări pe internet și ieșirea subiectelor.

Ceea ce noi facem… haideți să vă povestesc puțin care este procesul. Itemii de evaluare se elaborează pe parcursul mai multor luni, înainte de Evaluarea Națională. Ei se agregă într-o serie de variante de subiecte, care sunt elaborate într-o rețea care nu comunică cu exteriorul, de un număr foarte restrâns de oameni. Dintre ele se trage la sorți în acea dimineață o variantă, după care doar echipa restrânsă, care nu include mai mult de șase oameni, merge și verifică, adică rezolvă efectiv acele subiecte în acea dimineață, pentru a ne asigura că ele sunt corecte, că nu există erori de enunț, de barem ș.a.m.d. După această etapă de rezolvare și eventuale traduceri, acolo unde este cazul, ele se transmit printr-un sistem securizat și gestionat de STS către fiecare centru de evaluare. Deci din punct de vedere al procesului, el nu ar avea cum să genereze breșe, dar pentru a fi siguri încă o dată, pe lângă verificarea pe care am făcut-o noi de la Ministerul Educației asupra procesului acestuia, am cerut și un audit al STS pe zona informatică, ca să avem toată siguranța că lucrurile s-au desfășurat corect”.

Exit mobile version