O soluție anti-copiat ar putea fi dispozitive de bruiaj la Bacalaureat și Evaluarea Națională, spune ministrul Educației, care anunță că va discuta cu „instituțiile care se ocupă de securitate informatică și de securitatea proceselor publice”

1.676 de vizualizări
Foto: Inquam Photos / George Călin
Dispozitivele de bruiaj ar putea fi o soluție, spune ministrul Educației, Ligia Deca, întrebată la Radio România Actualități despre situațiile în care subiectele de la examenele naționale, în special de la Bacalaureat, au fost fotografiate cu camere spion și așa au ajuns în spațiul public în timpul orei de curs. Amintim că Edupedu.ro a semnalat faptul că la proba de Matematică mai multe fotografii făcute cu camere ascunse, de către elevi, au fost preluate de presă de pe rețelele de socializare pe post de „subiecte la bac”, la scurt timp după începerea probei.

„Cred că putem îmbunătăți lucrurile, iar pentru partea de siguranță voi discuta și eu cu colegii noștri din instituțiile care se ocupă de securitate informatică, dar și, în general, de securitatea proceselor publice, pentru a vedea dacă putem apela la anumite elemente de progres tehnologic. Mai pe șleau spus, poate că anumite tipuri de dispozitive de bruiere ar fi o soluție, însă cred că și o informare mult mai bună și poate mai din timp vizavi de ce ar putea constitui abatere de la regulile de desfășurare ale examenului să ajute să avem mai puține astfel de situații în viitor”, a spus Deca.

Ministrul Educației a spus că la probele de examen la care subiectele au apărut pe internet și școala a putut fi identificată, au fost luate măsuri.

Ligia Deca: „După ce subiectele au fost repartizate și odată ce copiii erau deja în săli, într-adevăr, au apărut fotografii ale subiectelor, luate probabil cu camere mici, pentru că telefoanele mobile sunt confiscate la intrarea în sală, confiscate… sunt puse într-o zonă securizată, deci nu intră nimeni cu telefonul mobil în sală. Însă și noi am văzut și în fiecare etapă au apărut subiectele în spațiul public în timp ce se aflau copiii în sală. Asta a rezultat în fiecare caz la identificarea centrului de examinare unde acest lucru s-a întâmplat, la sancțiuni pentru cei care trebuiau să asigure că acest lucru nu se întâmplă. Însă dacă suntem sinceri până la capăt, având în vedere progresul tehnologic și faptul că aceste dispozitive sunt extrem de mici, unele sunt chiar la nivel de nasture sau la căști, care nu se văd în afara urechii, ne trebuie niște noi modalități de a preveni acest tip de fraudă și voi face o discuție cu autoritățile care ne pot ajuta să vedem cum putem pe viitor să prevenim astfel de incidente, care de altfel nu s-au întâmplat doar în acest an”.

Moderator: Dar ce ați decis la minister? Urmează o anchetă?

„Pentru fiecare caz în parte a existat o anchetă. Da. Deci pentru fiecare centru de examinare unde s-a dovedit că subiectele au ieșit în spațiul public, pentru că imaginile includ niște foi care au niște înscrisuri, fiecare foaie are pe diagonală numărul, codul centrului de evaluare, deci am putut identifica centrele. Peste tot s-au făcut analize. În unele cazuri am schimbat cu totul comisia de examen în timpul evaluărilor. În alte cazuri, unde s-au dovedit a fi responsabilități de altă natură, au intervenit și alte instituții ale statului. Deci, există în unele cazuri analize din partea Parchetului, de exemplu. În toate cazurile vom lua măsurile necesare. Însă la nivel de sistem, ca fenomen, avem nevoie de alte sisteme de prevenție”, a precizat Ligia Deca.

Deca a respins posibilitatea ca subiectele să se fi scurs înainte să ajungă în școli și a explicat ce se întâmplă cu traseul securizat al acestora în minister.

„Deci, în primul rând că am văzut și eu discuțiile din spațiul public și am mai menționat acest lucru. Nu există nicio corelație între fenomenul căutării anumitor sintagme și o potențială ieșire în spațiul public a subiectelor. Avem în alte date ale anului un număr de căutări similare pe aceeași sintagmă, ceea ce ne relevă faptul că nu avem o corelație în ceea ce privește, știu eu, anumite căutări pe internet și ieșirea subiectelor.

Ceea ce noi facem… haideți să vă povestesc puțin care este procesul. Itemii de evaluare se elaborează pe parcursul mai multor luni, înainte de Evaluarea Națională. Ei se agregă într-o serie de variante de subiecte, care sunt elaborate într-o rețea care nu comunică cu exteriorul, de un număr foarte restrâns de oameni. Dintre ele se trage la sorți în acea dimineață o variantă, după care doar echipa restrânsă, care nu include mai mult de șase oameni, merge și verifică, adică rezolvă efectiv acele subiecte în acea dimineață, pentru a ne asigura că ele sunt corecte, că nu există erori de enunț, de barem ș.a.m.d. După această etapă de rezolvare și eventuale traduceri, acolo unde este cazul, ele se transmit printr-un sistem securizat și gestionat de STS către fiecare centru de evaluare. Deci din punct de vedere al procesului, el nu ar avea cum să genereze breșe, dar pentru a fi siguri încă o dată, pe lângă verificarea pe care am făcut-o noi de la Ministerul Educației asupra procesului acestuia, am cerut și un audit al STS pe zona informatică, ca să avem toată siguranța că lucrurile s-au desfășurat corect”.


6 comments
  1. „Mai bine mai tarziu decat deloc!” – Al nostru Minister al Educatiei a descoperit, in fine, cum se pot preveni in mod eficace si eficient tot mai numeroasele fraude electronice/ informatice la evaluarile scolare/ studentesti, utilizand virtutile „bruiajului radio” utilizat in Romania, pana in anul 1965, doar pentru a bloca ascultarea posturilor de radio straine emitand in limba romana (mai ales RFE – Radio Europa libera, dar si VOA, BBC, DW, RFI, etc.) de catre radioascultatorii de pe teritoriul Romaniei….
    Ca inginer electronist si profesor universitar am fost placut surprins sa constat personal – in scoli si universitati americane si canadiene – existenta (de cateva decenii) / utilizarea curenta a acestor „jammere”/ „brouilleurs” care blocheaza complet comunicatiile electronice in campus, dar doar pe durata orelor de program (fiind oprite in pauze si in afara programului). Astfel, telefoanele mobile detinute de elevi/ studenti dar si de profesori si personalul administrativ din scoala/ universitate, nu pot fi utilizate pe parcursul orelor de lectie/ curs/ seminar/ laborator/ teza/ examen, etc (fiind functionale doar in restul timpului si doar pe teritoriul/ campusul scolii/ universitatii)…
    DE CE NU AR PUTEA FI UTILIZATE SI IN ROMANIA ACESTE APARATE ATAT DE EFICIENTE SI RELATIV IEFTINE??.. Doar avem experienta de peste 3 decenii in dispute insolvabile intre educabili-profesori-parinti si cunoastem bine efectele pretentiilor unora de-a avea acces permanent la telefonul mobil („uitand” ca acesta este utilizabil – si chiar este utilizat – in cursul programului si in scopuri de divertisment, total opuse celor de instruire).

    La o solicitare adresata ANCOM (Autoritatea Nationala pentru Reglementare si Administrare in Comunicatii) pe acest subiect am primit acest raspuns:
    „„Jammerele (denumite și dispozitive de bruiaj GSM/3G/4G, GSM/3G/4G jammer, bruiaj telefon mobil, bruiaj GPS, etc.) nu pot fi conforme cu dispoziţiile Directivei 2014/53/UE (DIRECTIVA 2014/53/UE a PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI A CONSILIULUI din 16 aprilie 2014 privind armonizarea legislației statelor membre referitoare la punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor radio și de abrogare a Directivei 1999/5/CE.), transpusă în legislaţia naţională prin Hotărârea Guvernului nr. 740/2016 privind punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor radio, cu modificările și completările ulterioare, întrucât cauzează interferenţe prejudiciabile comunicaţiilor radio autorizate, adică perturbă sau împiedică funcţionarea normală a comunicaţiilor care utilizează frecvenţe radio.
    Astfel, fabricarea, deţinerea, importul, publicitatea, introducerea pe piață, punerea la dispoziție pe piață și/sau utilizarea jammerelor constituie contravenţie conform art. 51 alin. (1) pct. 40 din Hotărârea Guvernului nr. 740/2016 şi se sancţionează conform art. 51 alin. (2) pct. 21 și art. 53 alin. (1) din același act normativ.

    La art.1, aliniatul (3) se mantioneaza:
    „Prezenta hotărâre nu se aplică:
    a) echipamentelor prevăzute în anexa nr. 1;
    b) echipamentelor radio sau dispozitivelor utilizate sau destinate a fi utilizate exclusiv în cadrul activităților din domeniul apărării naționale, ordinii publice şi siguranței naționale, inclusiv cel al protecției intereselor economice ale statului, dacă aceste interese se referă la siguranța națională, precum şi în cadrul activităților statului din domeniul dreptului penal.””

    Decidentii legislatiei din Romania (Min.Educatiei, ANCOM, comisiile Parlamentului) ar trebui sa stie ca atat amploarea si frecventa fraudarilor evaluarilor din educatie (in invatamantul preuniversitar, cu cca 6000 scoli si in invatamantul universitar, cu aproape 90 universitati) – realizate mai ales cu contributia esentiala a numeroasele gadget-uri electronice si informatice comercializabile liber sau ilegal in Romania si strainatate, care atrag educabilii – cat si deturnarea preocuparilor elevilor si studentilor in orele de curs si aplicatii prin utilizarea intensiva si exclusiva a telefonaleor mobile pot fi prevenite, evitate si combatute IN MOD EFICACE SI EFICIENT doar prin utilizarea jammerelor…
    Toate masurile administrative, extrem de birocratice si cronofage, inventate si aplicate de gestionarii Min Ed., scolilor si universitatilor, de multe decenii, in scopul identificarii/ prevenirii/ blocarii fraudelor electronice/ informatice, s-au dovedit a fi cvasi-total ineficiente si inadecvate – mai ales in conditiile noilor tehnologii ale informatiei si comunicarii, caracterizate si printr-un dinamism remarcabil..
    In SUA si CANADA, de multi ani jammerele sunt utilizate curent in universitati si colegii, mai ales, desi in SUA, FCC a emis o reglementare cu dispozitii similare celor din Directiva comunitara si HGR 740/2016.
    Dar acolo, reprezentantii „partenerilor de interese” (educabili – profesori – parinti – autoritati – comunitatea, etc.), respectandu-se reciproc, in prealabil si-au comunicat, votat si negociat reciproc interesele in cadrul scolii/ universitatii (doar cele LEGITIME fiind acceptate de ceilalti parteneri), au stabilit drepturile si responsabilitatile fiecaruia, stabilind de comun acord si in cunostinta de cauza ca solutia bruierii limitate a comunicatiilor radio este optima (eficienta si usor de utilizat). In plus, prin alegerea/ reglarea adecvate a frecventelor de emisie si a puterii aparatului, nimeni din vecinatatea campusului/ cladirii scolii/ universitatii nu s-a plans ca i s-ar fi prejudiciat comunicarea electronica!

    In Romania, consecintele acestor fraude si deturnari sunt, de aproape 3 decenii, atat de costisitoare si grave (mai ales pentru eficienta si eficacitatea proceselor educationale din scoli si universitati, pentru educabili si personalul didactic), incat ar justifica o considerare a acestor fapte ca implicand „interesele economice ale statului, ordinea publica si siguranta nationala”. Permitandu-se astfel utilizarea jammerelor (doar pe parcursul orelor de curs/ aplicatii, in pauze fiind blocate) in scolile si universitatile care le cunosc si le doresc… Inginerii electronisti stiu prea bine ca interferentele electromagnetice pot fi limitate substantial prin amplasarea judicioasa a jammer-ului si alegerea judicioasa a puterii de emisie si a frecventelor sale de lucru…

    Altfel, vom continua sa aratam noilor generatii ca unii reprezentanti ai lor pot fi sau chiar sunt mult mai „inteligenti”/ smecheri, decat decidentii/ profesorii si pot promova (nu numai la examene ci si ulterior, in viata, prin fraudare si hotie)…

  2. Parca prin Maroc opresc aia reletele de telefonie mobila in ziua Bacalaureatului. Eu zic sa facem ca ei si vom ajunge la acelasi nivel de “dezvoltare”. Vom obtine niste absolventi care vor face AI cu pixul pe hartie. In epoca cand altii isi pun problema cum sa reformeze evaluarea in conformitate cu progresele tehnologice din AI si calcul cuantic noi venim cu solutii magrebiene.

    1. Ar trebui mai curând să conștientizați cât de scăzut a ajuns nivelul creativității și al gândirii logice la generațiile acestea născute și crescute ” la un click distanță” ; chiar le-ar prinde bine să mai pună din când în când ”pixul pe hartie”…Iar până la ” calcul cuantic”(ha-ha-ha!) să se obișnuiască măcar să-și antreneze unicul neuron, epuizat de atâta inactivitate.

  3. Credeam ca o sa cumpere microscoape pentru depistarea camerelor microscopice (sic!) ascunse in nasturi.

    Bre doamna doctor ce e aia “se agregă” bre ca nu-l găsesc in dictionar.

    Bre doamna doctor cum ies subiectele in spatiul public? Au picioare?

    Vai de capul lui de intamant. S-au agregat prostii de la conducere in spatiul public.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Roxana Rusin, profesor de Istorie: Subiectul de la bacalaureat mi-a părut o teză semestrială. Cum ar fi să îl includeți pe Lucian Boia în lista surselor pentru subiecte măcar pe jumătate față de cât îl promovați pe Ioan Aurel Pop?

“Subiectul de la proba de istorie a bacalaureatului din acest an mi-a părut o teză semestrială. Nici nu sunt departe de adevăr, dat fiind că materia rămasă pentru examen a…
Vezi articolul

Cătălin Zaman, profesor de limba română și director, despre soluții pentru îmbunătățirea performanțelor elevilor până la Evaluarea Națională: Intenționez să dau o simulare pe lună la nivel de școală și două-trei teste de lucru la final de săptămână, pe care luni copiii să le aibă pe masă, corectate cu sfaturi individuale

Cătălin Zaman, profesor de Limba și Literatura Română și director al școlii Gimnaziale „Înv. Nicolae Ispas” Clondiru din județul Buzău, spune după analiza rezultatelor de la simularea Evaluării Naționale și…
Vezi articolul

Scriitoarea Adina Popescu, despre programa de Bacalaureat la literatura română, care nu conține niciun autor din ultimii 50 de ani: Este fantastic. Vedem că tinerii nu prea mai citesc și practic nu îi ajutăm să se împrietenească cu textele literare

Copiii și tinerii citesc dacă cei din jurul lor le oferă modele – de la familie care să le spună că o alternativă pentru realitatea uneori copleșitoare sunt cărțile, la…
Vezi articolul