Oana Moraru, despre închiderea școlilor și grădinițelor: De ce este mai sigur în toamnă să deschizi școlile, decât în vară? Este lașitate, comoditate și amânarea unei decizii

Foto: Facebook.com - Oana Moraru

“Pentru părinții acestor copii, care este orizontul de așteptare, de ce este mai sigur în toamnă să deschizi școlile, decât în vară?”, a declarat pentru Edupedu.ro expertul educațional Oana Moraru, fondator de școală privată. Contactată de Edupedu.ro după ce președintele Klaus Iohannis a anunțat că toate școlile, grădinițele și universitățile rămân închise până în septembrie, din cauza pandemiei, Oana Moraru a afirmat că lipsa explicațiilor și strategiilor clare din partea autorităților arată că la baza deciziei “este lașitate, comoditate și amânarea unei decizii”. “Niciun epidemiolog nu știe ce se întâmplă în septembrie. De ce nu sunt eu în siguranță în iunie, când toată lumea o să iasă în parcuri și când Ministerul Educației organizează examenele?”, a declarat Moraru, reprezentantă a Asociației Școlilor Particulare din România.

Aceasta a precizat că “tot ce vedem acum este că principiul de baza al autorităților – după care trebuie să ne ghidăm cu toții – este ‘să așteptăm și să vedem’. Dar din ce văd eu în celelalte țări care au suferit traume mai mari epidemiologice, toți au strategii de revenire economică”.

“Pierderile suferite în prezent de școlile private sunt între 40 și 60%. În urma anunțului de ieri al președintelui, s-a întâmplat o migrație incredibilă a părinților de la școlile cu taxe de 1000 euro pe lună către școlile cu taxe mici. Nu știu până în toamnă cum se vor rostogoli acești clienți, pentru că nici familiile nu știu cât li se va micșora venitul. Noi primim în fiecare zi 3-4 scrisori de retrage a copiilor și ieri, după ce a ieșit președintele, a venit un val. Sunt oameni care au plâns”, a declarat Oana Moraru pentru Edupedu.ro.

“Atât voiam în discursul președintelui sau al ministrului, o minimă preocupare și un orizont de așteptare pentru părinții acestor copii, care se văd în imposibilitatea de a-și începe serviciul. Așa cum eu le-am dat părinților pașii A, B, C, D, așa voiam eu de la oamenii responsabili ai țării: în situația A, B, C, D ce fac inițiativele private”, a precizat aceasta.

Oana Moraru, pentru Edupedu.ro, despre decizia anunțată de președintele Klaus Iohannis de închidere, până în septembrie, a școlilor, grădinițelor și universităților:

“Eu părinților le-am dat patru scenarii. Cel mai optimist în care recomandările ne-ar fi permis măcar unităților private de învățământ să începem activitatea cu acele măsuri maxime de siguranță pe care le-am trimis și Ministerului Educației și care oricum cred că vor fi aplicate în toamnă, când ne vom întoarce la școală.

Le-am dat apoi scenariul B, în care ne întâlnim probabil la vară în activități, așa cum organizează toate școlile și grădinițele private. Majoritatea o fac ca să reușească să supraviețuiască, cu multă activitate în aer liber, probabil în regimul în care se vor deschide și parcurile, cu venirea alternativă a copiilor, câte 10 pe zi, cu distanțare. Dar soluția de vară ar fi fost una de minimă supraviețuire, nu doar a noastră, dar și a părinților, care în proporție de 50% sunt din zona echilibrului pragmatic, în sensul că trebuie să se întoarcă la serviciu și pentru asta Ministerul Educației nu a oferit nicio soluție. Închidem școlile jumătate de an și atât.

Tot ce vedem acum este că principiul de baza al autorităților – după care trebuie să ne ghidăm cu toții – este ‘să așteptăm și să vedem’. Dar din ce văd eu în celelalte țări care au suferit traume mai mari epidemiologice, toți au strategii de revenire economică.

Sub nicio formă nu aș începe școala, dacă aș simți că există un risc cât de mic. Aș face-o împreună cu asumarea răspunderii și responsabilității din partea părinților, exact aceeași răspundere și responsabilitate la care Klaus Iohannis făcea apel atunci când a spus că după 15 mai condițiile se vor relaxa și fiecare cetățean este responsabil de comportamentul săi. Noi am fi făcut asta într-o situație agreată cu autoritățile, cu DSP, cu părinții.

Ce m-a nemulțumit ieri este decizia de spălare totală pe mâini: 6 luni trimitem copiii acasă, facem o propunere de orar online total nerealist – nu ai cum să ai sesiuni de 30 de minute, e făcut pentru pontajul profesorilor. Cum să ții 6 luni copiii pe un orar schițat, fără să amintești că există un risc foarte mare și pentru septembrie?

Aș fi vrut să fie puțin nuanțat, ce se întâmplă cu oamenii care trebuie să meargă la muncă? Pentru părinții acestor copii, care este orizontul de așteptare, de ce este mai sigur în toamnă să deschizi școlile, decât în vară?

Explicații, pentru că altfel niciunul dintre noi nu ne-am deschide pur și simplu peste noapte din disperare după bani și profit. O astfel de goană ar însemna distrugerea mai degrabă a așa-zisei afaceri. Avem nevoie toți cei care au mici întreprinderi de un orizont de așteptare și de o strategie de relansare economică.

Ce am văzut acum a fost o frică, un alarmism îngrijorător. În paralel cu măsurile de siguranță, măcar să dăm oamenilor un orizont de așteptare despre cum ne vom câștiga pâinea de acum înainte.

Vor putea primi școlile și grădinițele private copii, peste vară?

Așteptăm după 15 mai, când se ridică starea de urgență, o nouă reglementare. Autoritățile să gândească puțin mai nealarmist ce se întâmplă cu toate segmentele acestea de inițiativă privată sau de salarii ale părinților care trebuie să rămână acasă și cum pot fi ei ajutați. Nu cu pomeni de la stat, cum primesc alții, dar măcar cu o strategie, ăsta este pasul I, II, III.

Statul român trebuie să aibă în dreapta interesul sănătății, dar la stânga să gândească cum vom muri toți de foame din septembrie încolo. Toate statele din lume au planificat strategii de revenire economică. La noi nimic.

În nicio școală și grădiniță, indiferent dacă de stat sau privată, niciun educator din lumea asta, și de când o știu pe mama ca educatoare cu tradiție, nu va merge la serviciu dacă știe că unul dintre copii e în pericol. Eu nu dorm bine de 25 de ani gândindu-mă la eventualitatea în care unui copil i se poate întâmpla un accident.

Deci propunerea noastră de a redeschide pe pași orele nu se referă la începerea lor cu orice preț, de dragul câștigului financiar, ci la o rugăminte către autorități de a lua în calcul că aceste decizii pentru siguranța cetățenilor pot fi gândite un pic mai strategic, astfel încât să nu omoare inițiativele economice de tot.

Pierderile suferite în prezent de școlile private sunt între 40 și 60%. În urma anunțului de ieri al președintelui, s-a întâmplat o migrație incredibilă a părinților de la școlile cu taxe de 1000 euro pe lună către școlile cu taxe mici. Nu știu până în toamnă cum se vor rostogoli acești clienți, pentru că nici familiile nu știu cât li se va micșora venitul. Noi primim în fiecare zi 3-4 scrisori de retrage a copiilor și ieri, după ce a ieșit președintele, a venit un val. Sunt oameni care au plâns.

Președintele trebuia să dea un orizont de așteptare, că pe vară putem vedea. Noi avem o contribuție de aproximativ 2,5 mld de lei pe an la bugetul de stat, unitățile private. Sunt 15.000 de profesori și 150.000 unitățile de învățământ particular preuniversitar autorizat și acreditat, fără să vorbesc despre cluburi, de after-school-uri.

Atât voiam în discursul președintelui sau al ministrului, o minimă preocupare și un orizont de așteptare pentru părinții acestor copii, care se văd în imposibilitatea de a-și începe serviciul.

Așa cum eu le-am dat părinților pașii A, B, C, D, așa voiam eu de la oamenii responsabili ai țării: în situația A, B, C, D ce fac inițiativele private.

Eu sunt sigură că statul român a închis 6 luni școala pentru că nu are bani și know-how despre cum să acomodeze în perioada asta școlile. Și atunci a amânat pentru toată lumea deschiderea. Dar noi avem și bani, și know-how și voință. Sper de la 15 mai să nu vină cu restricții uriașe.

Cel mai mult mă miră că statul român știe ce face virusul ăsta în 6 luni. De ce peste 6 luni e safe să venim la școală și în vară nu este? De asta mă gândesc că, de fapt, este lașitate, comoditate și amânarea unei decizii. Niciun epidemiolog nu știe ce se întâmplă în septembrie.

De ce nu sunt eu în siguranță în iunie, când toată lumea o să iasă în parcuri și când Ministerul Educației organizează examenele?

Acolo unde statul a avut interes să își încheie anul școlar, și-a găsit o portiță de rezolvare, dar pentru noi nu a găsit nici măcar o strategie în 5 pași. Ne-a lăsat așa, ca și cum nu existăm. Mie mi se pare iresponsabilitate.

Măsura asta – închidem total și nimeni nu poate să primească copii – va distruge învățământul particular. Cam 3 sferturi dintre noi nu va supraviețui. Nu este vorba despre mine, este vorba mai ales de unități preșcolare care trăiesc din taxa de pe o lună pe alta și de unde părinții și-au retras copiii și nu au mai platit. Nu vom mai avea profesori, vor migra toți către sistemul de stat unde iată că primesc salarii 6 luni și fără nicun pic de muncă”.

Citește și:

 

 

Exit mobile version