Oana Moraru, despre închiderea școlilor și grădinițelor: De ce este mai sigur în toamnă să deschizi școlile, decât în vară? Este lașitate, comoditate și amânarea unei decizii

15405 citiri
SURSA: Facebook/Oana Moraru
“Pentru părinții acestor copii, care este orizontul de așteptare, de ce este mai sigur în toamnă să deschizi școlile, decât în vară?”, a declarat pentru Edupedu.ro expertul educațional Oana Moraru, fondator de școală privată. Contactată de Edupedu.ro după ce președintele Klaus Iohannis a anunțat că toate școlile, grădinițele și universitățile rămân închise până în septembrie, din cauza pandemiei, Oana Moraru a afirmat că lipsa explicațiilor și strategiilor clare din partea autorităților arată că la baza deciziei “este lașitate, comoditate și amânarea unei decizii”. “Niciun epidemiolog nu știe ce se întâmplă în septembrie. De ce nu sunt eu în siguranță în iunie, când toată lumea o să iasă în parcuri și când Ministerul Educației organizează examenele?”, a declarat Moraru, reprezentantă a Asociației Școlilor Particulare din România.
  • “Statul român a închis 6 luni școala pentru că nu are bani și know-how despre cum să acomodeze în perioada asta școlile. Și atunci a amânat pentru toată lumea deschiderea”, a declarat Moraru.

Aceasta a precizat că “tot ce vedem acum este că principiul de baza al autorităților – după care trebuie să ne ghidăm cu toții – este ‘să așteptăm și să vedem’. Dar din ce văd eu în celelalte țări care au suferit traume mai mari epidemiologice, toți au strategii de revenire economică”.

“Pierderile suferite în prezent de școlile private sunt între 40 și 60%. În urma anunțului de ieri al președintelui, s-a întâmplat o migrație incredibilă a părinților de la școlile cu taxe de 1000 euro pe lună către școlile cu taxe mici. Nu știu până în toamnă cum se vor rostogoli acești clienți, pentru că nici familiile nu știu cât li se va micșora venitul. Noi primim în fiecare zi 3-4 scrisori de retrage a copiilor și ieri, după ce a ieșit președintele, a venit un val. Sunt oameni care au plâns”, a declarat Oana Moraru pentru Edupedu.ro.

“Atât voiam în discursul președintelui sau al ministrului, o minimă preocupare și un orizont de așteptare pentru părinții acestor copii, care se văd în imposibilitatea de a-și începe serviciul. Așa cum eu le-am dat părinților pașii A, B, C, D, așa voiam eu de la oamenii responsabili ai țării: în situația A, B, C, D ce fac inițiativele private”, a precizat aceasta.

Oana Moraru, pentru Edupedu.ro, despre decizia anunțată de președintele Klaus Iohannis de închidere, până în septembrie, a școlilor, grădinițelor și universităților:

“Eu părinților le-am dat patru scenarii. Cel mai optimist în care recomandările ne-ar fi permis măcar unităților private de învățământ să începem activitatea cu acele măsuri maxime de siguranță pe care le-am trimis și Ministerului Educației și care oricum cred că vor fi aplicate în toamnă, când ne vom întoarce la școală.

Le-am dat apoi scenariul B, în care ne întâlnim probabil la vară în activități, așa cum organizează toate școlile și grădinițele private. Majoritatea o fac ca să reușească să supraviețuiască, cu multă activitate în aer liber, probabil în regimul în care se vor deschide și parcurile, cu venirea alternativă a copiilor, câte 10 pe zi, cu distanțare. Dar soluția de vară ar fi fost una de minimă supraviețuire, nu doar a noastră, dar și a părinților, care în proporție de 50% sunt din zona echilibrului pragmatic, în sensul că trebuie să se întoarcă la serviciu și pentru asta Ministerul Educației nu a oferit nicio soluție. Închidem școlile jumătate de an și atât.

Tot ce vedem acum este că principiul de baza al autorităților – după care trebuie să ne ghidăm cu toții – este ‘să așteptăm și să vedem’. Dar din ce văd eu în celelalte țări care au suferit traume mai mari epidemiologice, toți au strategii de revenire economică.

Sub nicio formă nu aș începe școala, dacă aș simți că există un risc cât de mic. Aș face-o împreună cu asumarea răspunderii și responsabilității din partea părinților, exact aceeași răspundere și responsabilitate la care Klaus Iohannis făcea apel atunci când a spus că după 15 mai condițiile se vor relaxa și fiecare cetățean este responsabil de comportamentul săi. Noi am fi făcut asta într-o situație agreată cu autoritățile, cu DSP, cu părinții.

Ce m-a nemulțumit ieri este decizia de spălare totală pe mâini: 6 luni trimitem copiii acasă, facem o propunere de orar online total nerealist – nu ai cum să ai sesiuni de 30 de minute, e făcut pentru pontajul profesorilor. Cum să ții 6 luni copiii pe un orar schițat, fără să amintești că există un risc foarte mare și pentru septembrie?

Aș fi vrut să fie puțin nuanțat, ce se întâmplă cu oamenii care trebuie să meargă la muncă? Pentru părinții acestor copii, care este orizontul de așteptare, de ce este mai sigur în toamnă să deschizi școlile, decât în vară?

Explicații, pentru că altfel niciunul dintre noi nu ne-am deschide pur și simplu peste noapte din disperare după bani și profit. O astfel de goană ar însemna distrugerea mai degrabă a așa-zisei afaceri. Avem nevoie toți cei care au mici întreprinderi de un orizont de așteptare și de o strategie de relansare economică.

Ce am văzut acum a fost o frică, un alarmism îngrijorător. În paralel cu măsurile de siguranță, măcar să dăm oamenilor un orizont de așteptare despre cum ne vom câștiga pâinea de acum înainte.

Vor putea primi școlile și grădinițele private copii, peste vară?

Așteptăm după 15 mai, când se ridică starea de urgență, o nouă reglementare. Autoritățile să gândească puțin mai nealarmist ce se întâmplă cu toate segmentele acestea de inițiativă privată sau de salarii ale părinților care trebuie să rămână acasă și cum pot fi ei ajutați. Nu cu pomeni de la stat, cum primesc alții, dar măcar cu o strategie, ăsta este pasul I, II, III.

Statul român trebuie să aibă în dreapta interesul sănătății, dar la stânga să gândească cum vom muri toți de foame din septembrie încolo. Toate statele din lume au planificat strategii de revenire economică. La noi nimic.

În nicio școală și grădiniță, indiferent dacă de stat sau privată, niciun educator din lumea asta, și de când o știu pe mama ca educatoare cu tradiție, nu va merge la serviciu dacă știe că unul dintre copii e în pericol. Eu nu dorm bine de 25 de ani gândindu-mă la eventualitatea în care unui copil i se poate întâmpla un accident.

Deci propunerea noastră de a redeschide pe pași orele nu se referă la începerea lor cu orice preț, de dragul câștigului financiar, ci la o rugăminte către autorități de a lua în calcul că aceste decizii pentru siguranța cetățenilor pot fi gândite un pic mai strategic, astfel încât să nu omoare inițiativele economice de tot.

Pierderile suferite în prezent de școlile private sunt între 40 și 60%. În urma anunțului de ieri al președintelui, s-a întâmplat o migrație incredibilă a părinților de la școlile cu taxe de 1000 euro pe lună către școlile cu taxe mici. Nu știu până în toamnă cum se vor rostogoli acești clienți, pentru că nici familiile nu știu cât li se va micșora venitul. Noi primim în fiecare zi 3-4 scrisori de retrage a copiilor și ieri, după ce a ieșit președintele, a venit un val. Sunt oameni care au plâns.

Președintele trebuia să dea un orizont de așteptare, că pe vară putem vedea. Noi avem o contribuție de aproximativ 2,5 mld de lei pe an la bugetul de stat, unitățile private. Sunt 15.000 de profesori și 150.000 unitățile de învățământ particular preuniversitar autorizat și acreditat, fără să vorbesc despre cluburi, de after-school-uri.

Atât voiam în discursul președintelui sau al ministrului, o minimă preocupare și un orizont de așteptare pentru părinții acestor copii, care se văd în imposibilitatea de a-și începe serviciul.

Așa cum eu le-am dat părinților pașii A, B, C, D, așa voiam eu de la oamenii responsabili ai țării: în situația A, B, C, D ce fac inițiativele private.

Eu sunt sigură că statul român a închis 6 luni școala pentru că nu are bani și know-how despre cum să acomodeze în perioada asta școlile. Și atunci a amânat pentru toată lumea deschiderea. Dar noi avem și bani, și know-how și voință. Sper de la 15 mai să nu vină cu restricții uriașe.

Cel mai mult mă miră că statul român știe ce face virusul ăsta în 6 luni. De ce peste 6 luni e safe să venim la școală și în vară nu este? De asta mă gândesc că, de fapt, este lașitate, comoditate și amânarea unei decizii. Niciun epidemiolog nu știe ce se întâmplă în septembrie.

De ce nu sunt eu în siguranță în iunie, când toată lumea o să iasă în parcuri și când Ministerul Educației organizează examenele?

Acolo unde statul a avut interes să își încheie anul școlar, și-a găsit o portiță de rezolvare, dar pentru noi nu a găsit nici măcar o strategie în 5 pași. Ne-a lăsat așa, ca și cum nu existăm. Mie mi se pare iresponsabilitate.

Măsura asta – închidem total și nimeni nu poate să primească copii – va distruge învățământul particular. Cam 3 sferturi dintre noi nu va supraviețui. Nu este vorba despre mine, este vorba mai ales de unități preșcolare care trăiesc din taxa de pe o lună pe alta și de unde părinții și-au retras copiii și nu au mai platit. Nu vom mai avea profesori, vor migra toți către sistemul de stat unde iată că primesc salarii 6 luni și fără nicun pic de muncă”.

Citește și:

 

 

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI:RO76BTRLRONCRT0471641001

CONT EURO:RO26BTRLEURCRT0471641001

Deschis la BANCA TRANSILVANIA
Donează prin Patreon

Donează

16 comentarii
  1. Doamna pe care o tot prezentati expert educational pentru ca asa s-a autointitulat ea pe site-ul propriu si pe unde a scris cate ceva (e doar o profesoara simpla de preuniversitar care a infiintat o scoala privata in Calarasi si care s-a mutat in Bucuresti pentru faima si bani, fara vreun CV impresionant, studii speciale sau care sa fi detinut vreo functie in care sa ia decizii de politici educationale la nivel inalt sau international) ne spune aproape direct ca ea vrea deschiderea scolilor fiindca pierde bani. Nu o intereseaza daca ar muri oameni, daca unii copii s-ar imbolnavi (si boala asta, chiar daca nu afecteaza in principal copiii, poate fi cu mari complicatii pentru orice varsta), ea vrea sa-si incaseze taxele. Toti pierdem bani cu pandemia, dar nu ne-am permite sa fim asa de cinici. De fapt, asta e ultima picatura in ceea ce ma priveste cu aceasta doamna. Am urmarit-o de mult, la inceput mi-a placut, in timp am ajuns s-o cunosc si-mi dau seama ca e doar o cautatoare de faima si bani, a gold digger, superficiala, care e buna din gura dar nu are cu adevarat competenta in ceea ce priveste educatia. Sper s-o vad cat mai rar sau deloc pe acest site, care chiar e un site bun de educatie, unde apar persoane mai putin preocupate de imagine si bani si mai temeinice in cunostinte si caracter.

  2. Eu am 2 copii, de 4 si 6 ani. Cel mare va incepe scoala in September si tot am emotii. Nimeni nu garanteaza ca pana in septembrie suntem toti imunizati sau ca epidemia se va stinge. Dna Moraru trebuie sa fi inteles si dansa ca suntem pe un teren necunoscut, ca mai este Inca mult de cercetat despre SAR-Cov2. Astfel incat, a nu deschide scolile acum e mai bine decat sa spui mai tarziu imi pare rau. Totul se poate recupera, mai putin viata! Mi-se pare cam mult cinism in gandirea doamnei. Cum poti sa eviti sa interactioneze intre ei 15 copii (optimist vorbind)? Imi pare rau ca s-a ajuns sa gandim astfel. Daca aleg viata si sanatatea copilului meu si a celor din jur, nu inseamna ca sunt impotriva businesses-ului. Doar ca la acest moment, cu toate informatiile pe care le avem, sa nu inceapa scoala e cea mai buna decizie.

  3. Sa va povestesc experienta mea cu o scoala particulara. Sunt profesor de fizica la un liceu de stat din Bucuresti. Vine la mine un prieten sa il ajut sa ii tin orele la un liceu privat, pentru o saptamana avand ceva probleme de sanatate ce nu ii permiteau deplasarea. Nu dau numele liceului pentru protectia colegului meu. Inainte de a tine orele mi-a spus din start ca nu o sa le dau note elevilor, nu o sa ii scot la tabla, doar o sa predau si o sa pun absentele. La final mi-a spus ca la ei la scoala toti elevi iau minim nota 8 la fizica ca sa fie parintii multumiti, nota de 8 fiind egala cu nota 3-4 din invatamantul de stat. Exista totusi si un lucru pozitiv – sunt putini elevi intr-o clasa, nu au voie cu telefoanele la ore, le tin intr-un sertar in timpul orei si le iau in pauza. Cat despre fizica, nu au manifestat niciun interes, sa citez: “Ce-mi trebe’ mie sa stiu fizica ca ma duc la facultate in Anglia?”. Cu ocazia asta m-am cam lamurit de legitimitatea acestor scoli.

  4. Aspectele semnalate de dna Moraru trebuie înțelese și interpretate corect și fără patimă (mai ales, fără injurii și jigniri!) . Doar cei care nu cunosc bine sistemul educațional vorbesc subiectiv și hop! hai să jignim că este mai ușor decât să analizăm.
    În primul rând, în condițiile actuale, ar fi fost un dezastru să reînceapă cursurile. Decizia este corectă și deloc pripită! Un argument: sistemul educațional are o infrastructură neadecvată să poată funcționa cu 15 copii în clasă. Ani buni ”cineva” s-a străduit cu toate forțele să strângă cât mai mulți copii în clasă (vezi supra- aglomerările din orașe și nu numai!) . Și dacă s-ar redeschide cursurile cu 15 copii în clasă ar trebui să se dubleze numărul de profesori…. Imposibil, chiar și până la toamnă!
    În al doilea rând aberațiile legislative prin care învățământul particular a fost/este pus în opoziție cu cel de stat ( se știe ”La stat este mai bine!!!?!) creează și aceste efecte menționate de dna în articol. Cei 150000 de copii de la particular nu sunt ”ai noștrii”? Sunt veniți de pe altă planetă? Este foarte clar că ar trebui introduse corecțiile necesare și școlile particulare ar trebui susținute financiar (încă de la autorizare) la fel ca și cele de stat….
    Cine știe, până la toamnă poate se vor corecta și aceste aspecte! Inclusiv o ieșire mult (așteptată ) dintr-o cultură excesivă a învățământului de stat ( în care așteptăm toți ca statul să ne dea ceva permanent, gratis, cât mai mult și fără o asumare reală a responsabilității asupra a ceea ce primim) .

  5. Pe d-na Oana Moraru o știu de când a avut o disputa intr-o emisiune cu Ecaterina Andronescu.Mi-a plăcut cum gândește și i-am dat urmărire pe FB.De când s-au închis școlile ma așteptăm sa vina cu ceva wow in cursurile on line.Nu s-a întâmplat .Fiica dânsei era la studii in America.Dansa de ce nu și-a lăsat copilul sa studieze in continuare acolo și a adus-o acasă?Nu se pune problema ca părinții sa decidă dacă vor scoli deschise :pt ca nu se vor îmbolnăvi doar ei,vor infesta si pe alții ! Aici nu mai e vorba de alegeri ! Daca e expert educațional ,eu plătesc dacă vine cu soluții viabile in on line pt copii!

  6. Cu toate că este un punct de vedere interesant, as avea două observații față de poziția exprimată și două propuneri de soluții pentru optimizarea educației.
    Prima observație este aceea că atunci când analizăm fapte ar fi bine să nu emitem judecăți de valoare. Adică, în analiza deciziei de a nu redeschide școlile acum ar fi bine să avem argumente contra închiderii lor în continuare atunci când dorim să pledăm pentru deschiderea lor și nu doar să caracterizăm acțiunea ca fiind de un fel sau altul. De pildă, faptul că ” Niciun epidemiolog nu știe ce se întâmplă în septembrie. ” nu susține nici ideea de lașitate și nici nu este argument pentru redeschidere; poate, din păcate, se va transforma în argument pentru menținerea închiderii școlilor, dacă pandemia va persista. Foarte probabil că decizia de a nu redeschide școlile nu e una optimă (adesea în situații de criză, deciziile sunt inerent suboptimale), însă ea are la bază realitatea din învățământul românesc în general: prea multe școli insalubre și prea multe clase supraglomerate. Cred că ar fi fost mai utile câteva argumente pentru solicitarea unei abordări diferențiate de către ministerul educației a sistemului privat față de cel de stat cu privire la redeschidere (e posibilă abordarea diferențiată, de ce, cum anume, etc.).
    A doua observație se referă la faptul că mereu se pun în opozitie sistemul de stat și sistemul privat de învățământ. Pe de o parte, multe cadre didactice din sistemul de stat muncesc acum mai mult pentru a trece conținuturile în online (doar că nu se mai văd la fel de mult cu copiii: direct deloc, iar online, după posibilități și diferit în funcție de vârsta copiilor). Pe de altă parte, există și instituții private care, în ciuda taxelor mari și a copiilor mai puțini în grupe/clase, nu aveau educație mai de calitate nici înainte de pandemie. Deci, nu putem generaliza faptul că la stat acum nu se lucrează și nici faptul că unitățile de învățământ private ar preveni mai bine acum răspândirea infecțiilor.
    Ca și soluții, una imediată și relativ simplă ar fi renovarea școlilor până în septembrie, dacă tot vor sta închise (s-ar crea și locuri de muncă în această perioadă pentru cei afectați economic de starea de acum). Pe termen lung, ar trebui identificate modalitățile concrete prin care să se asigure în clase doar 15-20 de elevi, iar la facultate maxim 100 de studenți/an; așa am putea începe apoi să vorbim despre educație de calitate cu adevărat. Mai ales pentru a doua propunere, colaborarea între cadrele didactice cele mai bune și de la privat și de la stat ar asigura cred soluții viabile. Altfel, fiecare vorbește despre perspectiva lui, iar adesea atunci când privim o problemă dintr-o singură perspectivă nu prea ajungem la soluții optime.

  7. Doamna „expert“ este nemultumita ca scad incasarile si se clatina business-ul. Nu ii pasa ei de sanatatea elevilor, nici de realitatea din tara. Nu ati vazut? Problema este ca migreaza elevii de la taxe de 1000 de euro pe luna la taxe mai mici. Sau ca vin cereri de retragere pe adresa scolii pe care o patroneaza.

    Inca ceva: scolile nu sunt inchise 6 luni, ci doar 3. Celelalte 3 luni erau de vacanta sau concediu. Iar dupa o perioada de 3 luni de lucru intens, intr-un mod partial diferit de cel obisnuit, cred ca merita si profesorii sa primeasca un concediu. Sau doamna „expert“ se gandeste ca noi suntem roboti si putem sa lucram fara oprire?

    1. Buna! Asa cum puneti dumneavoastra problema inseamna ca nimeni nu se gândește la sănătatea angajaților Sau a celor din jur atât timp cât continuă să le permită să vină la muncă. Oamenii lucrează în continuare în colective de 40-50 de angajați (vezi ex. fabricilor) si mergând acasa isi expun familia (copiii si părinții batrani). Deci nu putem vorbi de in mod real de protejare, ci doar de preventie.
      Spre deosebire de instituțiile de învățământ de stat, școlile si grădinitele particulare sunt constituite astfel încât să reușească să realizeze această preventie. In grupe nu găsiți 30 de elevi, nu se pune problema de schimburi si colectivul este unul restrâns.
      Faptul că deplangeti ” soarta” cadrele didactice care trebuie sa se adapteze unor condiții noi de lucru este absurdă in contextul actual in care toata lumea traieste sub presiunea stresului si a incertitudinii. Potrivit raționamentului dvs toți ar trebui sa intram in concediu după toate asta, ca doar nu suntem roboți sa trăim sub atata presiune fără răsplată!
      În plus, ceea ce nu ati reusit sa surprindeti in declaratiile doamnei este faptul că ea afirmă că decizia de a închide definitiv școlile pana in septembrie este pripită si nejustificata in conditiile in care nu putem ști cum vor evolua lucrurile. De asemenea, a subliniat foarte bine faptul că hotărârea pare mai mult o “spălare pe maini” si mai putin o mișcare dintr o strategie complexă de revenire treptată. Zi frumoasa!

  8. oare in italia tot lasitate este? probabil aceeasi situtie va fi intalnita si in alte tari. cred ca autorul articolului vede situatia aceasta doar dintr un punct de vedere, celelalte…..

  9. In majoritatea scolilor de stat nu se puteau asigura conditii de siguranta pentru toti copii, asa ca acestea raman inchise fizic! In momentul cand scriu imi crapa ochii de durere dupa multe ore de lucru online cu copii, pe Google Classroom, Meet, Zoom si alte unelte, asigurate toate din banii mei, calculator, curent, internet! Profesorii de la stat suporta personal toate aceste cheltuieli si nu sunt mici!
    Doamnei din articol i se pare nedrept fata de invatamantul particular! Imbolnaviri pot sa apara oriunde, ca doar nu ii tine pe copii in cutiute de plexiglas! Situatia este extrem de grea pentru toata lumea, si toata lumea trebuie sa se adapteze! Copii de la privat dispun de bani, nu vad de ce nu ar continua cu succes invatarea online!

  10. De ce e mai safe la toamna si nu in vara ?! Se castiga timp pentru gasirea si stabilirea unor tratamente mai eficiente ! … ca pana la vaccin mai e !

  11. Este inadmisibil sa închizi școlile 6 luni de zile.Acum cînd pericolul nu mai este la fel de mare ca la toamnă.Predarea online este o bătaie de joc pt elevii care nu se pot conecta stau toată ziua cu telefonul în fața așteptînd să se conecteze .Ce spun specialiști despre acest aspect?

    1. De ce e bataie de joc, tu? Pentru ca facem triplu munca sa predam la sute de copii din banii nostri? Atatea pretentii, atatea mofturi.Asa nu, asa nu.Da’ crezi ca mie imi convine sa-mi crape ochii si sa nu-mi mai simt mana dupa o zi de citit jde privaturi simultan? Ce tot va plangeti? Aveti cate un copil uneori si nu-l puteti stapani si va agitati.Mama o crescut 4.Si se dadeau 3 luni dr concediu dupa nastere.Daca nu inchidea tipati ca va mir copiii, daca a inchis plangeti ca e prea mult.Uite ca eu nu vreau sa intru pana la toamna intre sute de elevi, care nu stiu sau nici nu au cu se spala pe maini uneori.

    2. Stimata doamna cred ca traiti pe alta planeta… nu a spus nimeni ca pericolul este mai mic acum. Deocamdata nu stie niciun guvern cum sa relaxeze restrictiile in mod perfect. Saptamana trecuta cancelarul german anunta ca lucrurile sunt foarte bine, pandemia este controlabila, cu rata de transmitere 0,7, Iar astazi crescuse din nou, la 1, si au inceput relaxarea de o saptamana. Si asta in Germania, unde regulile si disciplina sunt exact ceea ce spune cuvantul. Prefer sa am de-a face cu elevi sanatosi, si nu experti. Cred ca din cauza stresului multi dintre profesori sufera de probleme de sanatate care ar putea fi comorbiditati la un moment dat. Si asa invatamantul duce lipsa de cadre didactice calificate, daca mai si mor ce facem?…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole recomandate

“Școala și viața nu pot fi două realități diferite” – profesorii Mihaela Nicolae și Bogdan Rațiu, despre noile modele de subiecte pentru Evaluarea Națională 2021

Opinie semnată de profesorii de Limba și literatura română Mihaela Nicolae de la Colegiul Naţional “Mihai Eminescu” din Buzău și Bogdan Rațiu de la Liceul Teoretic „Bolyai Farkas” din Târgu-Mureș,…
Vezi articolul