Obligațiile învățătorilor și profesorilor de a face ore remediale din anul școlar 2025-2026, transformate de ministrul Daniel David în „program național” pentru reducerea analfabetismului funcțional și efect pozitiv al măsurilor fiscale

Foto: © LCVA | Dreamstime.com

Obligația învățătorilor de a preda 2 ore remediale și obligația profesorilor de a aloca 25% din timpul de predare pentru activități de consolidare, remediale și aplicare practică a competențelor, măsuri introduse ca urmare a aplicării Legii 141/2025, au fost transformate de ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, în program național pentru reducerea analfabetismului funcțional. Astfel, creșterea normei didactice de predare cu 2 ore pe săptămână este prezentată de Daniel David ca un „efect pozitiv” pentru educație, în raportul prezentat pe 29 septembrie

Ministrul Educației și-a schimbat radical poziția privind orele remediale, a semnalat Edupedu.ro, pe 25 septembrie.

Discursul ministrului Educației, Daniel David, despre cum trebuie făcute orele remediale în învățământul primar s-a schimbat față de începutul mandatului. Recent, el a declarat că „dacă n-au fost formate competențele, atunci învățătorul trebuie să le fixeze”. În ianuarie, însă, afirma că „învățarea remedială nu ar trebui făcută de profesorul de la clasă” și considera „ciudat” ca „același profesor care n-a transferat bine competențele să corecteze lucrurile pe care el le-a făcut prost”.

Începând cu anul școlar 2025-2026, școlile vor fi obligate să organizeze activități remediale, ca efect secundar al Legii 141/2025, care a crescut norma didactică de predare a profesorilor cu 2 ore. Astfel:

Concret, învățătorii și profesorii trebuie să:

Măsurile vor fi sprijinite din fonduri europene, precizează Daniel David în raport. 

Amintim că ministerul Educației și Cercetării va începe de la 1 octombrie 2025 un proiect de reducere a analfabetismului funcțional, finanțat cu 41,5 milioane de euro din fonduri europene prin Programul Educație și Ocupare, „Mecanisme de intervenție pentru alfabetizare funcțională în învățământul preuniversitar”. 

Astfel, timp de 4 ani, Ministerul Educației va dezvolta alfabetizarea funcțională a elevilor din învățământul primar și gimnazial la literație, matematică, științe, media, digitală și socială, cu scoli pilot, platformă de teste și formare pentru profesori.

În raportul prezentat pe 29 septembrie, ministrul a subliniat și legătura cu noile planuri-cadru pentru liceu aflate în dezbatere publică, menite „să scoată România din zona mare de analfabetism funcțional”.

„Preocuparea mea este ca oamenilor educației să le fie bine într-un nou sistem educațional, nu în sistemul actual care generează niveluri de analfabetism funcțional care ne paralizează țara și care trebuie reformat paradigmatic”, a spus Daniel David.

Astfel, obligațiile învățătorilor și ale profesorilor nu sunt doar sarcini birocratice, ci baza unui program național de învățare remedială și a unui program național pentru reducerea analfabetismului funcțional la nivel primar, gimnaziu și liceu, conform raportului. 

Despre acest program, ministrul Daniel David a declarat pe 24 septembrie la București FM că „nu este elementul cheie, fiindcă fondurile europene acum le ai și peste câțiva nu le mai ai. Trebuie să ai un program național care să funcționeze dincolo de fondurile europene și măsurile care au fost luate

De exemplu, cu măsurile acestea fiscal-bugetare, dureroase, neașteptate, nedorite de nimeni, nici de oameni și nici de mine ca ministru, dar totdeauna în situații de criză, m-am uitat și la elemente pozitive, ce putem obține totuși pentru sistem.

Proiectul cu fonduri europene vine suplimentar și e foarte bine că vine acum, tocmai când generăm programele naționale. Avem aceste fonduri europene care o să ne ajute să le eficientizăm, să le pornim după standarde moderne, să ne antrenăm unii profesori care vor implementa astfel de programe, iar atunci când se vor încheia fondurile europene, noi rămânem cu programele naționale, ceea ce cred că este un lucru bun pentru copii”, a declarat Daniel David.

Dacă profesorii vor avea probleme și întrebări, acest program prin fonduri europene vine tocmai pentru a oferi și anumite modele, deși am încredere că profesorii vor ști ce trebuie să facă”, a adăugat ministrul Daniel David.

Ce presupune alfabetizarea funcțională a elevilor – legea învățământului preuniversitar

Nivelul de alfabetizare funcțională a elevilor ar trebui să fie evaluat periodic de către Ministerul Educației, pe o platformă națională cu teste realizate conform standardelor de alfabetizare funcțională, corelate cu profilul absolventului, conform legii învățământului preuniversitar.

Însă, înființarea Programului național de formare a cadrelor didactice în vederea creșterii nivelului de alfabetizare funcțională, prevăzut de lege, a fost suspendată până la începutul anului școlar 2026-2027, prin OUG nr. 156 din 30 decembrie 2024.

Ce înseamnă alfabetizarea funcțională

„Alfabetizarea funcțională reprezintă un set de competențe care permite unei persoane să ia decizii în mod autonom, pentru a-și atinge obiectivele, pentru a-și dezvolta potențialul și pentru a participa în societate:

a) competența de a înțelege, a utiliza și a evalua texte și de a reflecta asupra acestora

b) alfabetizarea matematică, definită drept competența de a utiliza raționamentul, conceptele, procedurile, faptele și instrumentele matematice pentru a descrie, explica și prezice fenomene;

c) alfabetizarea științifică, definită drept competența de a interacționa cu probleme legate de știință și cu ideile științei, ca un cetățean reflexiv, pentru a descrie, explica și evalua datele și dovezile în mod științific”, conform legii învățământului preuniversitar, anexa 3.

Situația elevilor din România privind alfabetizarea funcțională

„România are printre cele mai slabe rezultate obținute în ultimii ani, cu un procent ridicat de analfabetism funcțional, potrivit rezultatelor PISA 2022. 

Aproape jumătate dintre elevii de 15 ani s-au situat sub nivelul de referință al competenței (nivelul 2) la matematică și la lectură, precum și la științe (49% la matematică, 42% la lectură și 44% la științe). În țările OCDE, în medie, la acest nivel s-au situat 31% dintre elevi la matematică, 26% la lectură și 24% la științe, iar în țările UE, 30%, 28%, respectiv 25%, se precizează în Ghidul Solicitantului din apelul Mecanisme de intervenție pentru alfabetizare funcțională în învățământul preuniversitar.

O medie de doar 9% dintre elevii de 15 ani au avut un nivel suficient de competență la lectură pentru a putea distinge cu succes faptele de opinii, conform raportul 21st-Century Readers Developing Literacy Skills în a Digital World (OECD) despre rezultatele PISA 2018.

De asemenea, Raportul Național de Literație arată că 42% dintre copiii români testaţi sunt în zona nefuncţională, 47% dintre copiii testaţi sunt în zona minim funcţională și doar 11% sunt în zona funcţională”, conform ghidului. 

Informații despre Program național reducere a analfabetismului funcțional prevăzut în apelul „Mecanisme de intervenție pentru alfabetizare funcțională în învățământul preuniversitar”

Proiectul vizează următoarele categorii de grup-țintă:

Durata de implementare a proiectului este de 48 de luni, începând cu 01.10.2025, fiind implementat în parteneriat cu Institutul de Științe ale Educației (IȘE), CCD Alba, CCD Argeș, CCD Dolj, CCD Ilfov, CCD Suceava, ISJ Alba, ISJ Argeș, ISJ Dolj, ISJ Ilfov și ISJ Suceava.

Valoarea eligibilă totală a proiectului este de 207.160.606,80 lei, din care valoarea eligibilă nerambursabilă din partea fondurilor (FEDR/FSE+/FC/FTJ) este de 166.709.127,57 lei, potrivit comunicatului ministerului.

Acțiuni sprijinite în cadrul apelului „Mecanisme de intervenție pentru alfabetizare funcțională în învățământul preuniversitar”

„Flexibilizarea și diversificarea oportunităților de formare și dezvoltare a competențelor cheie ale elevilor:

Elaborarea standardelor, itemilor, testelor de alfabetizare funcțională, corelate cu profilul absolventului învățământului primar, respectiv învățământului gimnazial;

Activități eligibile din apelul pentru reducerea analfabetismului funcțional

Foto: ID 357739815 | Daniel David © LCVA | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
OFICIAL Din anul școlar 2025-2026, toți profesorii de gimnaziu și liceu vor aloca 25% din numărul de ore predate pentru activități remediale, de consolidare, fixare și transfer al competențelor în viața de zi cu zi / Inspectoratele școlare vor monitoriza planificarea profesorilor
Vom avea practic un program național de învățare remedială, ca efect secundar, neintenționat, al creșterii normei didactice cu 2 ore în învățământul primar, a anunțat ministrul Daniel David
ULTIMA ORĂ Regulile de organizare a celor 2 ore în plus de învăţare remedială pe care le au de luni toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar au fost publicate de Ministerul Educației. Remedialul se va organiza pe grupe de 6-12 elevi
Program național de reducere a analfabetismului funcțional, de importanță strategică, cu școli pilot, platformă de teste și formare pentru profesori, într-un apel de 41,5 milioane de euro
EXCLUSIV Cum putem reduce analfabetismul funcțional al elevilor din România? Dacian Dolean (STUDIU) – 2023
ITEMI PISA 2022 Exemple de probleme primite la testarea care arată un procent de analfabetism funcțional de 49% și un nivel de excelență de 4% la Matematică, pentru elevii români de 15 ani / Subiecte cu planete, puncte în meciuri de baschet și instrumente digitale de calcul – 2023
Analfabetismul funcțional pe înțelesul tuturor – explicat de cercetătorul Dacian Dolean – 2019
Exit mobile version