Timp de 4 ani, Ministerul Educației va dezvolta alfabetizarea funcționala a elevilor din învățământul primar și gimnazial la literație, matematică, științe, media, digitală și socială, cu scoli pilot, platforma de teste și formare pentru profesori, în apelul de 41.5 milioane de euro „Mecanisme de intervenție pentru alfabetizare funcțională în învățământul preuniversitar”, lansat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, la care doar Ministerul Educației poate depune proiect până pe 16 decembrie 2024.
Nivelul de alfabetizare funcțională a elevilor ar trebui să fie evaluat periodic de către Ministerul Educației, pe o platformă națională cu teste realizate conform standardelor de alfabetizare funcțională, corelate cu profilul absolventului, conform legii învățământului preuniversitar.
- Art. 105 – (9) Nivelul de alfabetizare funcțională a beneficiarilor primari ai educației este evaluat periodic de către Ministerul Educației.
- (10) Se înființează Programul național de formare a cadrelor didactice în vederea creșterii nivelului de alfabetizare funcțională a elevilor, finanțat de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației. Implementarea programului este reglementată prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Educației, la propunerea CNFDCD. Centrul Național de Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică.
- Art. 98 – Evaluările prevăzute la art. 105 alin. (9) sunt realizate în cadrul unei platforme naționale care include teste realizate conform standardelor de alfabetizare funcțională, corelate cu profilul absolventului.
- Funcționarea și gestionarea platformei naționale de alfabetizare funcțională sunt realizate de CNCE. Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare.
- Datele colectate prin evaluări sunt cuprinse într-un raport care se dă publicității anual de către Ministerul Educației.
Însă, înființarea Programului național de formare a cadrelor didactice în vederea creșterii nivelului de alfabetizare funcțională, prevăzut de lege, a fost suspendat până la începutul anului școlar 2025-2026, prin OUG nr. 115 din 14 decembrie 2023.
Ce înseamnă alfabetizarea funcțională
„Alfabetizarea funcțională reprezintă un set de competențe care permite unei persoane să ia decizii în mod autonom, pentru a-și atinge obiectivele, pentru a-și dezvolta potențialul și pentru a participa în societate.
Alfabetizarea funcțională cuprinde următoarele componente:
a) competența de a înțelege, a utiliza și a evalua texte și de a reflecta asupra acestora;
b) alfabetizarea matematică, definită drept competența de a utiliza raționamentul, conceptele, procedurile, faptele și instrumentele matematice pentru a descrie, explica și prezice fenomene;
c) alfabetizarea științifică, definită drept competența de a interacționa cu probleme legate de știință și cu ideile științei, ca un cetățean reflexiv, pentru a descrie, explica și evalua datele și dovezile în mod științific”, conform legii învățământului preuniversitar, anexa 3.
Situația elevilor din România privind alfabetizarea funcțională
„România are printre cele mai slabe rezultate obținute în ultimii ani, cu un procent ridicat de analfabetism funcțional, potrivit rezultatelor PISA 2022.
Aproape jumătate dintre elevii de 15 ani s-au situat sub nivelul de referință al competenței (nivelul 2) la matematică și la lectură, precum și la științe (49% la matematică, 42% la lectură și 44% la științe). În țările OCDE, în medie, la acest nivel s-au situat 31% dintre elevi la matematică, 26% la lectură și 24% la științe, iar în țările UE, 30%, 28%, respectiv 25%, se precizează în Ghidul Solicitantului din apelul Mecanisme de intervenție pentru alfabetizare funcțională în învățământul preuniversitar.
O medie de doar 9% dintre elevii de 15 ani au avut un nivel suficient de competență la lectură pentru a putea distinge cu succes faptele de opinii, conform raportul 21st-Century Readers Developing Literacy Skills în a Digital World (OECD) despre rezultatele PISA 2018.
De asemenea, Raportul Național de Literație arată că 42% dintre copiii români testaţi sunt în zona nefuncţională, 47% dintre copiii testaţi sunt în zona minim funcţională și doar 11% sunt în zona funcţională”, conform ghidului.
Apel de importanță strategică pentru reducerea analfabetismului funcțional
Se impune dezvoltarea unui mecanism care să contribuie la reducerea gradului de analfabetism funcțional în rândul copiilor din România, pentru nivelurile de învățământ primar și gimnazial, conform Ghidului solicitantului.
Programul Educație și Ocupare 2021-2027 finanțează operațiunea de importanță strategică care urmărește:
- pilotarea mecanismelor integrate de susținere și dezvoltare a alfabetizării funcționale din învățământul preuniversitar,
- îmbunătățirea competențelor personal didactic (platformă nouă de evaluare)
- evaluarea impactului mecanismelor de alfabetizare funcțională dezvoltate.
„Mecanismul de intervenție pentru reducerea analfabetismului funcțional se bazează pe rezultatele unei cercetări experimentale, în cadrul căreia se pilotează o serie de activități de predare-învățare-evaluare specifice, adresate elevilor din clasele experimentale.
Suplimentar, elevii din clasele experimentale, aflați în situație de analfabetism funcțional, beneficiază de acțiuni suplimentare specifice, participând la activități de predare-învățare-evaluare dedicate. Procesul de predare-învățare-evaluare este construit având ca referențial descriptorii și standardele de alfabetizare funcțională, precum și un ghid care furnizează repere pentru realizarea activităților de alfabetizare funcțională.”
Bugetul alocat apelului de proiecte
Bugetul alocat apelului de proiecte este de 41.628.676,00 euro, din care contribuția UE este în cuantum de 33.500.000,00 euro (80,47%), iar contribuția națională este în cuantum de 8.128.676,00 euro (19,53%).
Acțiuni sprijinite în cadrul apelului „Mecanisme de intervenție pentru alfabetizare funcțională în învățământul preuniversitar”
– „Flexibilizarea și diversificarea oportunităților de formare și dezvoltare a competențelor cheie ale elevilor:
❖ Elaborarea reperelor pentru predare-învățare-evaluare, centrate pe alfabetizarea funcțională, precum și a descriptorilor asociați acesteia, pe baza analizelor și studiilor tematice privind alfabetizarea funcțională, în corelație cu competențele din curriculumul național și cadrele de referință ale studiilor internaționale (PIRLS, TIMSS, PISA, ICILS, ICCS), și ținând cont de rezultatele elevilor români la aceste studii;
❖ Dezvoltarea platformei funcționale suport prin realizarea unui spațiu digital pentru derularea programelor de formare și susținerea unor seturi de resurse educaționale suport;
– Elaborarea standardelor, itemilor, testelor de alfabetizare funcțională, corelate cu profilul absolventului învățământului primar, respectiv învățământului gimnazial;
❖ Formarea și certificarea cadrelor didactice din învățământul primar și gimnazial pentru proiectarea și derularea unor activități de predare-învățare-evaluare eficiente în vederea creșterii nivelului de alfabetizare funcțională a elevilor;
❖ Proiectarea și aplicarea unui mecanism de intervenție în școlile pilot dedicat alfabetizării funcționale a elevilor.”
Cine poate depune proiecte
În cadrul prezentului apel de proiecte, solicitantul eligibil este reprezentat de Ministerul Educației, organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, care se organizează și funcționează în subordinea Guvernului și cu rol de sinteză și coordonare în aplicarea Strategiei și Programului de guvernare în domeniul educației, formării profesionale și cercetării științifice universitare, potrivit ghidului.
Activități eligibile din apelul pentru reducerea analfabetismului funcțional
❖ „Activitatea 1 – PNPRAF (Program național reducere a analfabetismului funcțional), precum și pilotarea unor mecanisme integrate de susținere și dezvoltare a alfabetizării funcționale a elevilor din învățământul preuniversitar (nivelurile ISCED 0-3): literație, matematică, științe, media, digitală și socială, inclusiv prin îmbunătățirea competențelor personalului didactic în vederea furnizării unor servicii educaţionale de calitate orientate pe nevoile elevilor și a unei școli incluzive (activitate obligatorie);
❖ Activitatea 2 – crearea și/sau furnizarea suportului necesar, pentru dezvoltarea și evaluarea competențelor elevilor (în mod particular a competențelor verzi, a celor digitale și a celor antreprenoriale), inclusiv prin integrarea învățării față în față cu învățarea online/la distanță (activitate obligatorie);
❖ Activitatea 3 – dezvoltarea profesională a personalului la nivel de unitate de învățământ și dezvoltarea comunităților de învățare (activitate obligatorie);
❖ Activitatea 4 – măsuri care promovează progresele în materie de conectivitate, utilizarea pe scară largă a dispozitivelor și a aplicațiilor digitale, dobândirea de competențe digitale, în special în zonele izolate (activitate obligatorie);
❖ Activitatea 5 – Informări și campanii cu privire la prevenirea consumului de alcool si droguri (activitate relevantă).”
Durata proiectului din apelul „Mecanisme de intervenție pentru alfabetizare funcțională în învățământul preuniversitar”
„Perioada de implementare a proiectului este de 48 de luni. În situația în care proiectul va avea prevăzută o perioadă de implementare mai mare / mai mică de 48 de luni, cererea de finanțare va fi respinsă”, potrivit ghidului Solicitantului.
Informații de context despre analfabetismul funcțional al elevilor din România
Analizând rezultatele elevilor la simularea pentru Evaluarea Națională 2024, profesorul Cătălin Ciupală a declarat că „îl îngrijorează copiii care iau note sub 5 sau sub 4. Arată nu doar analfabetism funcțional. S-ar putea ca o parte dintre ei nici să nu fi înțeles ce trebuie să facă”.
Sorin Hagiu, directorul Şcolii Gimnaziale Giarmata din județul Timiș, a spus că „spre rușinea noastră, avem în continuare copii care ajung în clasele a IV-a, a V-a fără să știe să citească fluent, să-și scrie numele”, la lansarea „Planului de încurajare a lecturii” din septembrie 2024. În cadrul aceluiași eveniment, ministrul Educatiei, Ligia Deca, a declarat că „este esențial ca fiecare copil să citească și mai ales să înțeleagă ce citește până la sfârșitul clasei a IV-a”.
„Soluția nu este sancționarea școlilor cu rezultate slabe, ci sprijinul suplimentar pe care îl acordăm comunităților școlare și fiecărui elev în parte”, a spus ministrul Educației, Ligia Deca, la întâlnirea cu inspectorii școlari generali care a avut loc la Poiana Brașov. Declarațiile au fost făcute în contextul îmbunătățirii rezultatelor de la examenele naționale.
Dacă la nivel OCDE 16,4% dintre elevi au înregistrat în medie rezultate sub nivelul 2 la toate cele trei domenii, deci se încadrează la nivelul analfabetismului funcțional, în România ponderea acestora este de 33,2%.
DOCUMENT Ghidul Solicitantului din apelul„Mecanisme de intervenție pentru alfabetizare funcțională în învățământul preuniversitar”
Foto: © Iakov Filimonov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
1 comment
Cum? Invatandu-i pe copii tipuri de teste, si asa cum spunea doamna Preoteasa, “dacă l-ai scos de acolo, el nu mai știe pe ce lume e și nu știe să răspundă”?