Obținerea certificatului de orientare școlară și monitorizarea progresului – pașii și documentele necesare pentru profesori și părinții elevilor cu cerințe educaționale din procedura ISJ Giurgiu

Foto: © Nitinai Saguansri | Dreamstime.com

Procedura pentru elevii cu cerințe educaționale speciale publicată de Inspectoratului Școlar Județean Giurgiu include informații despre ce au de făcut părinții, profesorii și școlile pentru elevii cu CES: de la cum se obține certificatul de orientare școlară și profesională, până la planul de servicii individualizat (PSI), adaptarea curriculară, planul de intervenție personalizat (PIP) și monitorizarea progresului. 

Procedura stabilește termene clare, documentele necesare și responsabilitățile părinților, școlii, profesorului de la clasă și profesorului de sprijin, inclusiv pentru școlarizarea la domiciliu și Școala din spital.

Lista documentelor utilizate:

Ce prevede procedura, pe scurt:

Ce trebuie să facă părinții

1. Acceptă evaluarea când școala semnalează dificultăți (primesc lista de documente).

2. Depune dosarul la COSP/CJRAE:

3. Ridică certificatul și depune un exemplar original la școala copilului.

4. Semnează contractul cu familia (în max. 5 zile după ce PSI este aprobat) și anunța orice schimbare majoră (medicală, de domiciliu, transfer, criză), poate cere revizuirea PSI.

Pentru Școlarizarea la domiciliu, certificatul A5 trebuie să conțină explicit recomandarea; ore/săpt.: 4 (primar), 6 (gimnaziu), 8 (liceu); posibile 2 ore/săpt. terapii sau profesor itinerant/sprijin, dacă sunt indicate în certificat.

Pentru Școlarizare în spital, pe durata spitalizării > 4 săptămâni (A5 sau scrisoare medicală); se studiază disciplinele din planul-cadru; notele intră în catalog, iar la externare se eliberează adeverință/foaie matricolă.

Ce trebuie să facă școala 

1. Când apar suspiciuni: informează în scris familia și (cu acordul directorului) sesizează DGASPC pentru evaluare timpurie.

2. Fișa psihopedagogică: o completează cadrul de la clasă (cu sprijinul consilierului/logopedului/profesorului itinerant), în max. 5 zile lucrătoare de la solicitare.

3. După primirea copiei certificatului de la CJRAE:

4. Include facilitatorii în ROI/ROF și în PSI; organizează prezența lor la clasă.

Ce trebuie să știe profesorii
Procedura ISJ Giurgiu:
Managementul de caz în etapa de evaluare

Etapele evaluării elevului cu CES pentru obținerea Certificatului de orientare școlară și profesională:

Orice profesionist/cadru didactic care suspectează o dizabilitate/CES informează în scris familia și semnalează DGASPC de domiciliu, cu acordul directorului unității.

La solicitarea scrisă a părinților, se realizează evaluarea educațională (de către cadrul didactic corespunzător nivelului), consemnată în Fișa psihopedagogică (în colaborare, după caz, cu profesor itinerant/sprijin, consilier școlar, logoped/CIEC). Fișa este semnată, aprobată de director și înregistrată. Termen: 5 zile lucrătoare de la solicitare.

Pentru certificatul de orientare, părinții depun/transmit la CJRAE dosarul complet

În caz de dublă procedură (încadrare în grad de handicap și orientare), se depun copii (originalele la CPC).

COSP eliberează certificatul în 3 exemplare originale (2 către părinte, 1 la dosarul COSP). Părintele depune un exemplar original la unitatea de învățământ. Termen: 5 zile lucrătoare de la ședința COSP.

CJRAE transmite copie către unitatea de învățământ (numire responsabil de caz). Termen: 3 zile.

În 5 zile de la primirea certificatului, directorul desemnează responsabilul de caz (profesor itinerant/sprijin; cadrul de la clasă; profesor psihopedagogie specială/diriginte; membru CIEC; etc.).

În 5 zile de la primirea copiei certificatului, responsabilul poate solicita Raportul de evaluare și consiliere pentru redactarea PSI.

Managementul de caz în etapa de planificare

Directorul desemnează responsabilul de caz în 5 zile.

Dacă responsabilul e titular → pe întreaga valabilitate a certificatului; dacă e suplinitor → până la sfârșitul anului școlar.

Decizia nominală (poate cuprinde mai mulți elevi) se comunică în max. 2 zile și e însoțită de Fișa de atribuții.

Formarea echipei multidisciplinare:

Pentru fiecare copil se elaborează un singur PSI (durata = durata certificatului).

Pentru copiii integrați în masă, fără grad de handicap, PSI include măsuri de sprijin pentru educație incluzivă.
Măsuri pentru bariere de atitudine: informarea părinților, elevilor, cadrelor; prezența facilitatorului (shadow); campanii de conștientizare.
Măsuri pentru bariere de mediu: servicii de sprijin (OMECTS 5574/2011); accesibilizare fizică/informațională/comunicare; tehnologii asistive; include în planul de abilitare pentru copiii cu handicap.

Facilitatorul poate fi părinte/asistent personal/altă persoană recomandată (ONG/universitate etc.); introdus în PSI la solicitarea părintelui/profesionistului.

Facilitatorii pot fi incluși și în planul de abilitare/reabilitare (învățământ special).

Responsabilitățile privind adaptarea curriculară și PIP:

Termene: adaptare curriculară – 10 zile de la primirea certificatului OSP; PIP – 5 zile de la adaptare.

PIP-urile se trimit la directorul CJRAE pentru avizare la finalul perioadei de implementare (modul/an). Însoțite de Raportul de monitorizare a PIP.

Managementul de caz în etapa de implementare și monitorizare

Furnizarea serviciilor/intervențiilor se face integrat; PSI este monitorizat pe toată perioada.

Pentru copiii fără grad de handicap: responsabilul de caz monitorizează PSI. Pentru copiii cu handicap: toți profesioniștii monitorizează; responsabilul transmite raportul și managerului de caz.

În max. 5 zile de la primirea PSI aprobat, unitatea încheie Contractul cu familia (PSI anexă). Contractul se revizuiește odată cu PSI.

Monitorizare prin: legătura cu părinții/profesioniștii, reevaluarea periodică a obiectivelor/ orientării, aprecierea satisfacției.

Reevaluare obiective PSI: semestrial (certificate valabile 1 an) / anual (valabile pe nivel).

Profesioniștii trimit rapoarte individuale la final de modul/an; în situații speciale, în 5 zile de la solicitare (sau prin ședință de reevaluare, cu proces-verbal).

Chestionar părinților pentru satisfacție în perioadele de reevaluare.

Reevaluare la solicitare sau în caz de corigență/repetenție/absențe (risc PTS); se pot stabili măsuri remediale.

Părintele anunță schimbări ce necesită revizuirea PSI; dacă refuză colaborarea, unitatea solicită DGASPC/SPAS vizită de monitorizare.

Revizuirea PSI: în cazurile prevăzute (regres/dificultăți, vizită la domiciliu, instituționalizare > 48 zile, transfer, schimbări în echipă). PSI revizuit urmează același flux ca inițialul; contractul cu familia se revizuiește.

Închiderea cazului: la expirarea certificatului; transfer; atingerea obiectivelor; refuz colaborare/servicii; retragerea copilului; abandon; deces. COSP constată încetarea valabilității certificatului și notifică părinte/ responsabil/ unitate; pentru copiii cu handicap se notifică DGASPC în 3 zile.

Transferuri și schimbări de domiciliu: transmitere dosar (copie „Conform cu originalul”) în 10 zile; notificări CJRAE/numire responsabil în 5 zile; respectarea pașilor procedurali; notificarea prealabilă a schimbării domiciliului.

Managementul de caz pentru elevii școlarizați la domiciliu

Școlarizarea la domiciliu este asigurată de unități autorizate/acreditate; ROF include capitol distinct. Beneficiari: elevi nedeplasabili/cronici/convalescență de lungă durată (listele a–k de afecțiuni).

Orientare la domiciliu la cererea părintelui (dosar conform 8.4.3; pentru non-handicap: fără anchetă socială/fișă medicală; fișă psihologică doar dacă sunt afectări SNC/funcții mentale globale). Certificatul A5 trebuie să recomande explicit „școlarizare la domiciliu”. Valabilitatea = valabilitatea A5, cu posibilitate de prelungire.

COSP eliberează 3 exemplare; unitatea primește electronic în 3 zile; directorul desemnează responsabilul de caz în 5 zile (dirigintele la masă; diriginte/cadrul de instruire în special).

Anual: protocoale ISJ–CJRAE–unitate rezidențială (10 zile), cu PEI și propuneri de încadrare; avizare în 10 zile la ISJ.

Înscriere în catalog/registru; decizia de numire; nr. ore/săpt.: 4 (primar), 6 (gimnaziu), 8 (liceu); toate disciplinele din planurile-cadru; posibil 2 ore/săpt. terap ii specifice (cu mențiune în certificat); posibil profesor itinerant/sprijin/logoped; învățământ vocațional: 2 ore/săpt. specialitate; plata cu ora; durata orei: 45 min primar/45 min special; 50 min gimnaziu–liceu.

Proiectare didactică; voluntari; evaluări predictive/formative/sumative; monitorizare la unitatea rezidențială; condică la unitate cu semnătura părintelui; PSI elaborat de responsabil împreună cu echipa multidisciplinară (toate etapele ca în procedură).

Managementul de caz pentru elevii școlarizați în spitale

Școlarizarea în spital este asigurată de unități desemnate de ISJ; ROF conține capitol distinct; pentru boli cronice/tulburări neurologice/spitalizări > 4 săptămâni.

Afecțiuni eligibile: metabolice; rare/sistemice/genetice/autoimune; oncologice; nefrologice; neurologice; psihiatrice. Procesul educativ se adaptează specificului bolii/perioadei de spitalizare/diagnostic/prognoză/nivelului clasei.

Orientarea la școlarizare în spital la cererea părintelui (dosar conform 8.4.3; pentru non-handicap fără anchetă socială/fișă medicală; fișa psihopedagogică necesară la afectări SNC; A5 poate fi înlocuit cu scrisoare medicală care atestă spitalizare > 4 săptămâni). Valabil pe perioada spitalizării.

COSP eliberează 3 exemplare; unitatea primește electronic în 3 zile; înscriere în registru-catalog; poate fi alocat profesor itinerant/sprijin/logoped (menționat în certificat).

Se studiază disciplinele din planurile-cadru aplicabile clasei; directorul desemnează responsabilul de caz în 5 zile (dirigintele unității desemnate); PSI și echipă multidisciplinară; evaluări predictive/formative/sumative; lucrări scrise anunțate cu min. 30 de zile; notarea adaptată, înregistrată în registru-catalog; la externare se eliberează adeverință situație școlară/foaie matricolă (se poate transmite unității de proveniență). Monitorizarea PEI se realizează de către unitatea desemnată; condică la unitatea spitalicească; protocoale anuale de colaborare.

Foto: © Nitinai Saguansri | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version