Plata practicii pedagogice este o bătaie de joc, susține Mircea Bertea. Consilierul ministrului Daniel David critică Ministerul pe care îl reprezintă de aproape un an: Ministerul Educației nu înțelege nevoile pentru vocația pedagogică. Suntem rămași în urmă

Mircea Bertea / Foto: Edupedu.ro

Mircea Bertea, președinte al Asociației Naționale a Colegiilor și Liceelor Pedagogice din România și consilier onorific al ministrului Daniel David, a declarat că plata practicii pedagogice „este o bătaie de joc”. „Ministerul Educației nu înțelege nevoile pentru vocația pedagogică. Suntem rămași în urmă foarte tare”, a precizat acesta. Declarațiile au fost făcute pentru Radio România Iași.

„Mai este, apoi, plata practicii pedagogice care este o bătaie de joc, în acest moment în țară, pentru că Ministerul Educației nu înțelege nevoile pentru vocația pedagogică. Suntem rămași în urmă foarte tare. Actualul ministru a preluat un minister rămas puternic în urmă. Știți, are o misiune imposibilă, cam Tom Cruise în filmele acelea. Efectiv nu este o metaforă ce spunem”, a spus Mircea Bertea.

Președintele Asociației Naționale a Colegiilor și Liceelor Pedagogice din România a vorbit despre problemele practicii pedagogice:

„Sigur la Iași, la Cluj, la Timișoara, sunt câteva centre mari, cu licee pedagogice de tradiție, dar avem vreo 48 de licee în care există clase de învățământ vocațional pedagogic, deci ele nu sunt licee pedagogice propriu-zise, au doar clase. Acolo se pune altfel problema. Acolo unde sunt licee pedagogice propriu-zise și care au școlile lor de aplicație, problema aceasta, în parte, este rezolvată, dar, pentru celelalte 48 de licee care au clase de învățământ pedagogic, problema practicii pedagogice, dacă rămâne așa, cum s-a propus în regulament, nu va fi rezolvată.”

Mircea Bertea a spus că, având în vedere plata „derizorie a sporului de practică”, „nicio școală din perimetrul liceelor care școlarizează și învățători, educatori, educatori – puericultori nu va primi elevii noștri în practică pedagogică”:

„Cu plata derizorie a sporului de practică, plată legală prevăzută de legea 153, care este în vigoare și pe care ministerul nu o  respectă, nicio școală din perimetrul liceelor care școlarizează și învățători, educatori, educatori – puericultori nu va primi elevii noștri în practică pedagogică. Ne lovim de acest lucru. O problemă pe care ministerul o cunoaște și pe care am discutat-o și la nivelul de conducere a ministerului și pe care sperăm să o rezolvăm, acum, la concluziile dezbaterilor din liceele pedagogice.”

Recent, Ministerul Educației și Cercetării a pus în consultare publică regulamentul-cadru de organizare și funcționare a învățământului preuniversitar pedagogic.

De anul școlar viitor, liceele cu profil pedagogic nu mai organizează admitere pentru specializările învățător-educatoare și educator-puericultor, potrivit unui proiect pus în dezbatere publică de Ministerul Educației și Cercetării. Este vorba despre Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a învățământului preuniversitar pedagogic.

Specializările învățător-educatoare și educator-puericultor, care funcționează în baza Legii educației naționale nr.1/2011, nu se află în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, acesta fiind și motivul pentru care nu se mai organizează, din anul școlar 2026-2027, admitere pentru aceste specializări.

Art. 18. – „Pentru specializările învățător-educatoare și educator-puericultor, specializări care funcționează în baza Legii educației naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare, specializări pentru care nu se mai organizează admitere începând cu anul școlar 2026- 2027, rămân valabile planurile-cadru și programele școlare aflate în uz la data admiterii și înscrierii elevilor de la aceste specializări în clasa a IX-a a studiilor liceale”, prevede documentul pun în consultare publică de Ministerul Educației.

Potrivit proiectului, noile specializări sunt următoarele: educație timpurie, pedagogia învățământului primar, pedagogia generală, pedagogia educației nonformale și mediere școlară.

O altă noutate este că practica curentă a liceenilor de la clasele cu profil pedagogice se va desfășura în grupe de câte 4-6 elevi, în fiecare săptămână, conform documentului Ministerului Educației și Cercetării.

În prezent, în privința practicii pedagogice curente, regulamentul din 2020 nu prevede un anumit număr de elevi, ci apare doar formularea „pe grupe de elevi”: „a) curentă – este forma de practică pedagogică derulată colectiv, pe grupe de elevi, ce se desfășoară în fiecare săptămână, sub îndrumarea profesorului coordonator de practică pedagogică de la liceul/colegiul pedagogic, a profesorilor metodiști de la liceul/colegiul pedagogic și a cadrelor didactice din școlile de aplicație.”

Proiectul și anexele puse în consultare publică:

Citește și:
Regulament licee pedagogice. Mircea Bertea, președinte al Asociației liceelor de profil: Colegii sunt nemulțumiți de forma în care acest regulament a fost propus de Ministerul Educației. Sperăm să-l putem îmbunătăți
PROIECT Regulile pentru liceele pedagogice. Ministerul Educației a introdus un număr de elevi pentru practica pedagogică curentă. Elevii de clasa a XI-a au o săptămână de practică comasată și se recomandă să se desfășoare în a doua parte a anului școlar
PROIECT Din anul școlar 2026-2027, liceele pedagogice nu mai organizează admitere pentru specializările învățător-educatoare și educator-puericultor / La ce specializări se vor putea înscrie elevii
Genoveva Farcaș, directoarea Casei Corpului Didactic Iași: Când să se facă cursurile de formare pentru profesori, după orele didactice, în vacanțe? Calendarul formării profesorilor generează situații de formalism, pe care nu ni le dorim și avem nevoie de niște cadre de referință mai clare
Exit mobile version