Practica didactică în România nu reflectă obiectivele de învățare din curriculumul național, carierei didactice îi lipsesc trăsături-cheie ale unei profesii cu înaltă calificare, evaluarea competențelor profesionale nu se bazează suficient pe dovezi – raport-diagnostic al OCDE

Foto: © Gergely Zsolnai | Dreamstime.com

Obiectivele curriculumului bazat pe competențe nu este reflectat nici acum în practica didactică, în condițiile în care au existat formări în domeniu, potrivit raportului-diagnostic realizat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) referitor la situația învățământului preuniversitar din România. Documentul arată, totodată, că multe trăsături ale profesiilor cu înaltă calificare, de la standarde de practică la legăturile între performanță, promovare și remunerare lipsesc în sistemul educațional românesc, unde nu există nici standarde privind evoluția competențelor didactice și nu există o metodologie clară pentru a aborda performanțele slabe în acest sector.

Același document arată că profesorii au oportunități limitate de dezvoltare profesională, că programele nu au, adesea, legătură cu nevoile de formare ale cadrelor didactice, evaluarea cadrelor didactice este inadecvată, iar tentativele de a introduce „funcții valoroase, cum ar fi mentoratul”, au avut impact redus până acum.

Așa descrie raportul OCDE privind „Reforma învățământului preuniversitar în România: Consolidarea sistemelor de guvernanță, de evaluare și de sprijin”, realizat la solicitarea Ministerului Educației și publicat marți, problemele-cheie ale profesiei didactice în momentul de față.

Raportul OCDE notează că România a elaborat noi standarde de competență profesională pentru cadrele didactice, apreciind că acestea vor susține reforma în domeniu, dar are observații inclusiv cu privire la acestea. Între altele, potrivit documentului:

Constatări-cheie ale analizei OCDE cu privire la reforma în ceea ce privește practica didactică:

Practica didactică nu reflectă încă obiectivele de învățare prevăzute în curriculumul național și în inițiativa România educată.

Cariera didactică nu are multe dintre caracteristicile unei profesii cu înaltă calificare – lipsesc standarde comune de practică, iar legăturile dintre performanță, promovare și remunerare sunt slabe.

Salariile mici și creșterea lentă a acestora au făcut profesia didactică mai puțin atractivă.

Cadrele didactice au oportunități limitate de dezvoltare profesională la locul de muncă.

Citește și:
Gradația de merit trebuie regândită, creșterile salariale automate ar trebui limitate, iar salariile pentru diversele grade didactice să fie revizuite – măsuri propuse de OCDE pentru corelarea salariilor cu performanța profesorilor
DOCUMENT Salariile profesorilor din România să fie legate de performanța acestora, reformele în certificarea și evaluarea lor să fie revizuite, să fie luate măsuri care să evite suprapuneri și conflicte de interese în evaluările școlilor – printre cele 18 recomandări-cadru ale OCDE pentru Ministerul Educației

Foto: © Gergely Zsolnai | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version