Profesorii de Informatică de la Colegiul Național „Ecaterina Teodoroiu”, Colegiul Național „Tudor Vladimirescu” și Colegiul Național „Spiru Haret” din Târgu Jiu cer Ministerului Educației și Cercetării să precizeze explicit în Ordinul privind aprobarea noilor planurilor-cadru pentru liceu că trei dintre cele patru, respectiv șapte ore pe care liceeni de la clasele cu predare intensivă le au pe săptămână se desfășoară pe grupe. Studiul pe grupe oferă rezultate remarcabile, atenție individualizată și acces eficient la echipamente, susțin cadrele didactice într-un memoriu.
- Este vorba despre proiectul de Ordin privind aprobarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal (minorități, învățământ special, intensiv/bilingv și informatică) – frecvență zi, respectiv învățământul liceal cu frecvență seral/frecvență redusă. Acesta a fost pus în dezbatere publică pe 30 septembrie 2025, iar doritorii au putut trimite sugestii până pe 15 octombrie.
Conform articolului 9 din Ordinul 3.410/2009 privind aprobarea planurilor-cadru pentru liceu, filierele teoretică și vocațională, „în învățământul liceal se pot organiza clase de matematică-informatică, intensiv informatică. La aceste clase, pentru disciplina Informatică se alocă 3 ore pe săptămână din cadrul curriculumului la decizia școlii. Cele 3 ore alocate pentru studiu se realizează în laboratorul de informatică, pe grupe, cu respectarea prevederilor legale”.
În Ordinul propus, această prevedere nu mai este menționată, iar semnatarii consideră că omisiunea poate face unii profesori să creadă că cele trei ore care se desfășurau pe grupe pot avea loc de acum cu întreaga clasă, „fapt care ar afecta grav calitatea actului educațional”.
„Această organizare este esențială și constituie elementul care diferențiază clasele intensiv informatică de cele obișnuite, prin accentul pus pe activitățile practice, individuale, desfășurate
la calculator”, se arată în memoriu.
În plus, cadrele didactice susțin că introducerea unei prevederi explicite privind studiul pe grupe este o măsură justă în contextul în care această regulă a fost păstrată în planurile-cadru pentru clasele cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv/bilingv. În caz contrar, se va crea „un dezechilibru între discipline”, se motivează în memoriu.
Documentul conține o serie de beneficii pe care le are lucru pe grupe de câte 13-15 elevi:
- „Atenție individualizată: Profesorii pot acorda mai mult timp fiecărui elev, identificând și rezolvând dificultățile întâmpinate în procesul de învățare.
- Feedback imediat: În grupele mai mici, profesorii pot oferi feedback prompt și personalizat pentru fiecare proiect sau exercițiu realizat.
- Acces eficient la echipamente: Fiecare elev are acces la un calculator propriu, aspect esențial pentru dezvoltarea abilităților practice de programare.
- Eficiență pedagogică crescută: Grupele mai mici facilitează colaborarea și învățarea prin proiecte, sporind capacitatea de a rezolva probleme complexe. Profesorii pot adapta ritmul și stilul de predare conform nevoilor specifice ale grupei, maximizând astfel eficiența procesului educațional.
- Rezultate confirmate: Performanțele remarcabile obținute de elevii de la clasele de intensiv informatică la olimpiade și concursuri naționale și internaționale, precum și rata ridicată de angajare în domeniul IT după terminarea studiilor, demonstrează clar eficiența acestui model de organizare a studiului.
- Aspecte logistice: Laboratoarele existente, dotate cu un număr limitat de calculatoare, au fost gândite special pentru lucru pe grupe. Eliminarea acestei mențiuni ar face imposibilă desfășurarea normală a orelor. Într-un laborator cu 30 de elevi și doar 15 calculatoare, apar inevitabil situații în care se lucrează în perechi, scade atenția și se diminuează eficiența activității.
- Menținerea și extinderea acestui sistem de predare pe grupe la specializarea Matematică-Informatică este esențială pentru formarea viitorilor specialiști IT ai României”.
DOCUMENT Memoriul profesorilor din Târgu Jiu către Ministerul Educației și Cercetării
Foto: © Goodluz | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
