Profesorii nu sunt țapii ispășitori ai unei crize pe care nu ei au generat-o – reacționează dur sindicatele din Educație, după atacurile ministrului Daniel David la profesori: Nu cumva sistemul universitar, prin presiuni de-a lungul timpului, a distrus liceele pedagogice, care formau educatori și învățători de valoare?

Foto: Alex Micsik / Agerpres Foto

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” (FSE) condamnă public declarațiile recente ale ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, pe care le consideră „calomnioase” și „ostile” la adresa personalului didactic. Într-un comunicat de presă primit la redacție, cele două federații, care reprezintă majoritatea cadrelor didactice din sistemul de învățământ preuniversitar, îi solicită ministrului „să înceteze atacurile la adresa personalului din învățământ” și să modifice de urgență Legea 141/2025, act normativ adoptat de Guvernul Bolojan.

Comunicatul transmis în 13 noiembrie 2025 vizează două afirmații făcute de ministru în cadrul unui podcast al organizației Salvați Copiii. Prima se referă la recomandarea lui Daniel David ca profesorii, părinții și elevii să raporteze cadrele didactice care răspândesc informații false. A doua vizează responsabilitatea pentru analfabetismul funcțional, despre care ministrul Educației și Cercetării, rector suspendat al celei mai mari și mai performante universități din România și cercetător de talie internațională a spus că „nu ai pe cine să o pui decât pe cadrele didactice”.

În reacția oficială, FSLI și FSE întreabă retoric: „la ce informații false răspândite de profesori s-o fi gândit domnul ministru? Cui trebuie trimise aceste raportări? Prin ce metode colegii se vor urmări între ei?”

Cele două federații atrag atenția că metoda propusă de ministru amintește de perioada comunistă: „asta înseamnă că în sistemul de învățământ ministrul dorește să se revină la o metodă comunistă, anume aceea de a avea informatori în unitățile de învățământ”.

Sindicaliștii reamintesc în comunicatul care poate fi citit integral la finalul articolului că activitatea profesorilor este deja monitorizată, iar responsabilitatea nu aparține părinților sau colegilor, ci „modul cum cadrele didactice își desfășoară activitatea trebuie urmărit de directorul unității de învățământ și de inspectoratul școlar de specialitate!”

În ceea ce privește afirmația ministrului potrivit căreia lipsa de pregătire a cadrelor didactice ar fi cauza principală a analfabetismului funcțional, cele două organizații spun că afirmația este cu atât mai gravă cu cât vine de la un rector suspendat al celei mai mari universități din România. „Este de o ironie amară și o inconsecvență flagrantă ca tocmai o personalitate provenită din mediul academic – rectorul celei mai „titrate” universități din România – să vorbească despre calitatea slabă a corpului didactic, în condițiile în care a contribuit la formarea și pregătirea profesională inițială a multora dintre profesorii de astăzi”, scriu reprezentanții profesorilor.

Federațiile atrag atenția că sistemul universitar, aflat în subordinea Ministerului Educației și Cercetării, este cel care formează viitorii profesori: „Domnule Ministru, dacă pregătirea profesorilor este deficitară, cine poartă responsabilitatea pentru calitatea formării inițiale oferite de universitățile din România, inclusiv de aceea pe care ați condus-o?

A acuza cadrele didactice înseamnă, implicit, a pune la îndoială și a devaloriza munca celor care i-au format, inclusiv a dumneavoastră.

Cadrele didactice din România lucrează, de foarte mult timp, într-un sistem subfinanțat, birocratic și supus reformelor haotice.

Subfinanțarea cronică, salariile demotivante, lipsa stabilității, „respectul” arătat de clasa politică, programele școlare depășite, toate acestea nu atrag tineri valoroși către profesia didactică.

La ora actuală, școala românească se poate „lăuda” cu clase supra-aglomerate, lipsa resurselor didactice moderne și a personalului auxiliar (psihologi, consilieri școlari etc.).

Domnule ministru, responsabilitatea pentru starea sistemului de învățământ revine în primul rând Guvernului și Ministerului Educației și Cercetării”, scriu sindicatele în comunicat.

Sindicaliștii reamintesc că executivul a scos recent din sistem mii de cadre didactice suplinitoare, deși acestea urmau să înlocuiască viitorii pensionari: „Ați scos din sistem mii de cadre didactice suplinitoare bine pregătite, persoane care urmau să ocupe posturile eliberate de cei care vor ieși la pensie”.

În finalul comunicatului, FSLI și FSE îi adresează o invitație simbolică ministrului – „Vă invităm, domnule ministru, să fiți dumneavoastră, măcar pentru o zi, profesorul de sprijin (profesor care nu există nicăieri în România) într-o clasă unde sunt și trei copii cu cerințe educaționale speciale. După o astfel de zi, puteți veni și comenta.

Cele două federații cer public oprirea atacurilor la adresa cadrelor didactice și schimbarea urgentă a Legii 141/2025. Comunicatul se încheie cu o solicitare. „Dacă tot vreți să mai declarați ceva, vă supunem atenției următorul enunț: „Îmi cer scuze pentru haosul creat și îmi depun demisia!”, scriu sindicaliștii.

Comunicatul FSLI și FSE:

Exit mobile version