Profesorii români, susținuți de sindicatele europene din Educație: Sistemul educațional din România se confruntă cu o criză fără precedent. Facem apel la guvernul român să revoce aceste măsuri dăunătoare, spun sindicatele

Protest al profesorilor la Parlament, luni, 7 iulie 2025 / Foto: Sindicate din educație

„Sistemul educațional din România se confruntă cu o criză fără precedent”, atrage atenția Comitetul sindical european pentru educație (ETUCE). Federația sindicală europeană a reacționat în urma măsurilor de austeritate luate de Guvernul Bolojon prin legea nr.141/ 2025 care majorează norma didactică la 20 de ore pe săptămână, comasează școli și crește numărul elevilor dintr-o clasă, taie bursele elevilor și ale studenților și reduce plata cu ora pentru profesori.

„Sistemul educațional din România se confruntă cu o criză fără precedent. În urma unui pachet sever de măsuri de austeritate fiscală introdus de guvern, profesorii și elevii sunt cei mai afectați de măsurile care amenință calitatea și echitatea educației. Facem apel la guvernul român să revoce aceste măsuri dăunătoare”, atrag atenția sindicatele europene din Educație.

Federația sindicală subliniază că pachetul de măsuri, adoptate fără consultare reprezintă „sacrificii care se ridică la doar 0,21% din PIB, în timp ce costul social este incomensurabil”.

Sindicatele europene din Educație sunt solidare cu profesorii din România și cer „finanțare adecvată pentru educație, condiții de muncă bune, salarii echitabile pentru cadrele didactice și încetarea reformelor haotice și unilaterale care pun în pericol calitatea educației”, potrivit comunicatului de presă.

Directorul ETUCE, Jelmer Evers spune: „În timp ce UE se angajează într-un program ambițios în cadrul Uniunii competențelor și Agendei UE pentru cadrele didactice, care a articulat urgența consolidării sistemelor de învățământ public și a profesiei didactice din Europa, România se îndreaptă exact în direcția opusă. România trebuie să investească în viitor, iar organizațiile internaționale și UE trebuie să sprijine România în acest demers, în interesul viitorului nostru colectiv.”

Redăm comunicatul de presă integral al Comitetul sindical european pentru educație – ETUCE

„Sistemul educațional din România se confruntă cu o criză fără precedent. În urma unui pachet sever de măsuri de austeritate fiscală introdus de guvern, profesorii și elevii sunt cei mai afectați de măsurile care amenință calitatea și echitatea educației.

Noua lege, adoptată fără consultare, mărește volumul de muncă al profesorilor cu două ore pe săptămână, reduce salariul pe oră cu peste 50% și impune comasarea a mii de posturi didactice. Comunitățile rurale sunt cele mai afectate, fiind prevăzută închiderea a până la 1.000 de școli și creșterea numărului de elevi din clase la 34. Bursele au fost reduse drastic, ceea ce afectează șansele elevilor defavorizați.

În ciuda acestor sacrificii, economiile se ridică la doar 0,21% din PIB, în timp ce costul social este incomensurabil. Profesorii câștigă acum mai puțin pe oră decât multe profesii necalificate, un semnal clar care arată cât de puțin este apreciată educația.

Sindicatele din învățământul românesc (FSLI, FSE Alma Mater) au lansat o serie de proteste începând cu 30 iulie, care au culminat cu un miting național pe 8 septembrie, prima zi a anului școlar. Mesajul lor este clar: educația nu este un cost care trebuie redus, ci o investiție în viitor.

ETUCE și sindicatele europene din domeniul educației își exprimă solidaritatea deplină cu cadrele didactice din România și sindicatele acestora. Suntem uniți în a cere:

Și îndemnăm guvernul român să respecte standardele internaționale și bunele practici, astfel cum sunt prevăzute în:

Educația este o piatră de temelie a democrației și justiției sociale. Facem apel la guvernul român să revoce aceste măsuri dăunătoare și să se angajeze într-un dialog sincer pentru a proteja dreptul fiecărui copil la o educație publică de calitate”.

Informații de context

Pe 25 iulie, seara, a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Într-o analiză Edupedu.ro a scris că un profesor debutant cu facultate, master didactic și formare pedagogică este plătit cu 22 de lei pe oră, la plata cu ora, la fel ca un zilier necalificat.

Între timp, protestele organizate de sindicatele din învățământ la sediul Ministerului Educației au intrat luni, 18 august, în a patra săptămână.

Citește și:
VIDEO FOTO Protestele organizate de sindicatele din învățământ la sediul Ministerului Educației au intrat în a patra săptămână: „Nu cedăm”
Exit mobile version