„Sistemul educațional din România se confruntă cu o criză fără precedent”, atrage atenția Comitetul sindical european pentru educație (ETUCE). Federația sindicală europeană a reacționat în urma măsurilor de austeritate luate de Guvernul Bolojon prin legea nr.141/ 2025 care majorează norma didactică la 20 de ore pe săptămână, comasează școli și crește numărul elevilor dintr-o clasă, taie bursele elevilor și ale studenților și reduce plata cu ora pentru profesori.
- Comitetul sindical european pentru educație – ETUCE este o federație sindicală europeană cu sediul la Bruxelles. Reprezintă 132 de sindicate din sectorul educației din 51 de țări, cu aproximativ 11 milioane de membri.
- Edupedu.ro a scris că un profesor debutant cu facultate, master didactic și formare pedagogică este plătit cu 22 de lei pe oră, la plata cu ora, la fel ca un zilier necalificat.
- Protestele organizate de sindicatele din învățământ la sediul Ministerului Educației au intrat în a patra săptămână: „Nu cedăm”
„Sistemul educațional din România se confruntă cu o criză fără precedent. În urma unui pachet sever de măsuri de austeritate fiscală introdus de guvern, profesorii și elevii sunt cei mai afectați de măsurile care amenință calitatea și echitatea educației. Facem apel la guvernul român să revoce aceste măsuri dăunătoare”, atrag atenția sindicatele europene din Educație.
Federația sindicală subliniază că pachetul de măsuri, adoptate fără consultare reprezintă „sacrificii care se ridică la doar 0,21% din PIB, în timp ce costul social este incomensurabil”.
Sindicatele europene din Educație sunt solidare cu profesorii din România și cer „finanțare adecvată pentru educație, condiții de muncă bune, salarii echitabile pentru cadrele didactice și încetarea reformelor haotice și unilaterale care pun în pericol calitatea educației”, potrivit comunicatului de presă.
Directorul ETUCE, Jelmer Evers spune: „În timp ce UE se angajează într-un program ambițios în cadrul Uniunii competențelor și Agendei UE pentru cadrele didactice, care a articulat urgența consolidării sistemelor de învățământ public și a profesiei didactice din Europa, România se îndreaptă exact în direcția opusă. România trebuie să investească în viitor, iar organizațiile internaționale și UE trebuie să sprijine România în acest demers, în interesul viitorului nostru colectiv.”
Redăm comunicatul de presă integral al Comitetul sindical european pentru educație – ETUCE
„Sistemul educațional din România se confruntă cu o criză fără precedent. În urma unui pachet sever de măsuri de austeritate fiscală introdus de guvern, profesorii și elevii sunt cei mai afectați de măsurile care amenință calitatea și echitatea educației.
Noua lege, adoptată fără consultare, mărește volumul de muncă al profesorilor cu două ore pe săptămână, reduce salariul pe oră cu peste 50% și impune comasarea a mii de posturi didactice. Comunitățile rurale sunt cele mai afectate, fiind prevăzută închiderea a până la 1.000 de școli și creșterea numărului de elevi din clase la 34. Bursele au fost reduse drastic, ceea ce afectează șansele elevilor defavorizați.
În ciuda acestor sacrificii, economiile se ridică la doar 0,21% din PIB, în timp ce costul social este incomensurabil. Profesorii câștigă acum mai puțin pe oră decât multe profesii necalificate, un semnal clar care arată cât de puțin este apreciată educația.
Sindicatele din învățământul românesc (FSLI, FSE Alma Mater) au lansat o serie de proteste începând cu 30 iulie, care au culminat cu un miting național pe 8 septembrie, prima zi a anului școlar. Mesajul lor este clar: educația nu este un cost care trebuie redus, ci o investiție în viitor.
ETUCE și sindicatele europene din domeniul educației își exprimă solidaritatea deplină cu cadrele didactice din România și sindicatele acestora. Suntem uniți în a cere:
- Finanțare adecvată pentru educație, condiții de muncă bune și salarii echitabile pentru cadrele didactice.
- Încetarea reformelor haotice și unilaterale care pun în pericol calitatea educației.
- Respectarea dialogului social și a drepturilor muncii.
- Revizuirea de către UE a politicilor fiscale actuale, pentru a permite României să investească în educația publică și să transforme în realitate obiectivele Spațiului European al Educației.
Și îndemnăm guvernul român să respecte standardele internaționale și bunele practici, astfel cum sunt prevăzute în:
- Recomandările Grupului de lucru la nivel înalt al Secretarului General al Organizației Națiunilor Unite privind profesia didactică
- Go Public: Fund education! (Faceți publică: Finanțați educația!)
- Education International Raising the Status and Improving the Attractiveness of the Teaching Profession (Ridicarea statutului și îmbunătățirea atractivității profesiei didactice) al ETUCE.
Educația este o piatră de temelie a democrației și justiției sociale. Facem apel la guvernul român să revoce aceste măsuri dăunătoare și să se angajeze într-un dialog sincer pentru a proteja dreptul fiecărui copil la o educație publică de calitate”.
Informații de context
Pe 25 iulie, seara, a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:
- pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
- pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
- excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
- profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
- în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
- cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister
În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.
Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.
Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
Într-o analiză Edupedu.ro a scris că un profesor debutant cu facultate, master didactic și formare pedagogică este plătit cu 22 de lei pe oră, la plata cu ora, la fel ca un zilier necalificat.
Între timp, protestele organizate de sindicatele din învățământ la sediul Ministerului Educației au intrat luni, 18 august, în a patra săptămână.
