Programa de Limba română propusă pentru clasa a IX-a să fie rescrisă de la zero, susține profesoara Georgiana Turtureanu: Abordarea nu este deloc pliată pe elev. Limbajul arhaic nu prinde acum

Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com

Georgiana Turtureanu, profesoară de Limba și literatura română la Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Buzău, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre noua programă de Limba română pentru clasa a IX-a și a afirmat că „eu aș schimba-o în întregime”. „Limbajul arhaic nu prinde acum. Generația aceasta digitală nu este atrasă de astfel de autori”, este de părere cadrul didactic.

Profesoara a transmis că ar lua cronicarii de la clasa a XI, așa cum se studiază în prezent, și i-ar muta la ora de istorie de la clasa a XII-a:

Cronicarii sunt greu de înțeles, din punctul meu de vedere, chiar și la clasa a XI-a. Putem preda nuvela cu tematică istorică și fără să cităm din letopiseț. Dacă vreți un punct de vedere ferm, eu aș lua cronicarii de la clasa a XI-a și i-aș muta în clasa a XII-a la ora de istorie”.

Dorica Boltașu, profesoară de Limba și literatura română la Colegiul Național „Iulia Hasdeu” din Capitală: Da, asta voiam să zic și eu. Sunt de acord cu dumneavoastră. Da, trebuie duși la istorie, evident. Este scrierea istoriei medievale românești. De ce să o studiem noi la română?

Moderatoare, Diana Dumitrașcu: Pe de altă parte, doamna Turtureanu, pentru că v-ați alăturat ceva mai târziu discuției noastre – noi, aici, în platou, am discutat – aș vrea să știu și opinia dumneavoastră, la modul general, în legătură cu această programă. Cum o vedeți, e potrivită, e nepotrivită, ce e greșit acolo și dacă găsiți și elemente corecte?

Georgiana Turtureanu: Este mai ușor să spun ce este greșit, pentru că, din punctul meu de vedere, abordarea nu este deloc pliată pe elev. Eu aș schimba-o în întregime. Noi nu facem doar o înlănțuire cronologică a lecțiilor. Noi încercăm să dezvoltăm niște competențe, iar programa prezentată doar ne încurcă. Limbajul arhaic nu prinde acum. Generația aceasta digitală nu este atrasă de astfel de autori.

Moderatoare, Diana Dumitrașcu: Ce prinde acum? Programa actuală e mai bună?

Georgiana Turtureanu: Este mult mai bună. Eu consider că nu trebuie să înlocuim un lucru bun cu un lucru mai puțin bun, făcut pe repede înainte, doar să avem o nouă programă la această disciplină.

Moderatoare, Diana Dumitrașcu: Sunteți pentru rescriere de la zero sau pentru a face modificările care au apărut și au reieșit din dezbaterea publică?

Georgiana Turtureanu: Rescriere de la zero.

Moderatoare, Diana Dumitrașcu: De ce?

Georgiana Turtureanu: Achiesez total la punctul de vedere al domnului profesor Liviu Papadima. Nu este o programă care să se plieze pe nevoile elevului și nici ale profesorului. Nici nouă nu ne place să predăm, așa cum a zis și colega mea, cronicari, să folosim limbaj arhaic.

Informații de context

Noua programă de Limba și literatura română ar trebui să fie aplicată în licee începând cu anul școlar 2026-2027. Documentul include două variante distincte: programa pentru Trunchiul Comun (TC), obligatorie pentru toate specializările, și programa pentru Curriculum de Specialitate (CS) destinată filierei teoretice, profil umanist, precum și profilului pedagogic din filiera vocațională.

Recomandările și modul de abordare a programei pentru clasa a IX-a au stârnit critici din partea profesorilor și scriitorilor.

Noua programă de română de clasa a IX-a are o „concepție confuză, anacronică și autosuficientă” și se bazează pe „informații eronate din punct de vedere științific” – arată peste 20 de cercetători ai Academiei Române și peste 200 de profesori și scriitori.

În memoriul prin care cer Ministerului Educației și Cercetării „regândirea integrală a programei” pe care instituția a propus-o la Limba și literatura română pentru clasa a IX-a, cele peste 200 de personalități ale lumii academice și artistice analizează și listează detaliat greșelile de construcție ale programei școlare puse în dezbatere de Ministerul condus de Daniel David.

Cei peste 200 de profesori, scriitori, regizori, dramaturgi și cercetători ai Academiei Române cer oficial Ministerului Educației și Cercetării condus de Daniel David „regândirea integrală a programei” pe care a propus-o la Limba și literatura română pentru clasa a IX-a. Printre semnatari se numără scriitorul și profesorul Mircea Cărtărescu, scriitorul și profesorul Radu Vancu, regizorul Radu Jude, scriitorul Dan Lungu, regizoarea Gianina Cărbunariu, dramaturga Mihaela Michailov, scriitoarea Mihaela Miroiu, profesorul Liviu Papadima, scriitoarea Ioana Nicolaie.

Cei 200 de intelectuali acuză Ministerul Educației de realizarea de „decupaje fantasmagorice” cărora instituția le atribuie statutul de „epoci” și atrag atenția că impunerea predării lor de către profesori „va conduce la o viciere profundă a modului de conceptualizare a istoriei literaturii române, precum și a istoriei românilor în ansamblul ei”. [Detalii aici]

Liviu Papadima, profesor la Facultatea de Litere a Universității din București, a declarat că „scopul predării literaturii române în liceu nu este să formăm viitori studenți la Litere. Cred că ar trebui făcută o distincție între modul în care pregătim viitorii specialiști, profesori și cercetători și modul în care predăm literatura română în liceu ca element de cultură generală, care e cu totul și cu totul altceva”.

Profesorul a recomandat Ministerului Educației și Cercetării „refacerea componentei de literatură, din păcate integral”. „Îmi amintește foarte clar de programa pe care am învățat eu ca licean, acum 50 de ani”.

Pornind de la analiza lui Liviu Papadima, care a afirmat că noua programă de Limba și literatura română înseamnă „un salt spectaculos de 30 de ani înapoi”, Radu Dzekely, consilier al ministrului Daniel David, a declarat că ceea ce trebuia să fie o reformă reală „se împotmolește” și că „din Raportul QX se alege praful și pulberea”.

Scriitorul Radu Vancu atrage atenția asupra recomandărilor din programa de liceu de la Limba și literatura română pentru clasa a IX-a, pusă în transparență pe 25 noiembrie: „Dacă vrem să-i dezgustăm pe copiii noștri de literatură, cronicarii și literatura veche sunt rețeta perfectă”, spune scriitorul într-o postare pe pagina de Facebook.

Filologul Liviu Papadima recomandă Ministerului Educației să refacă „integral” componenta de literatură din noua programă școlară pentru liceu de Limba și literatura română, pe care instituția a pus-o în dezbatere săptămâna aceasta. „E vorba de o programă care vrea să meargă 4 ani pe cronologie, pe istorie literară, ceea ce, iertat să-mi fie paradoxul, este cred anacronic în momentul de față”, a declarat Papadima pentru TVR Info.

Profesorul Ștefan Baghiu a adus critici dure față de noua programă de Limba și literstura română pentru clasa a IX-a: Este mai învechită decât cea din anii 1990. Și la facultate e arid să faci doar asta, la clasa a IX-a e somn direct / Ministrul Educației chiar a ieșit zilele trecute să ne anunțe că cine intră după reforma lui la liceu va merge rachetă.

Profesoara Dana Papadima a explicat că miza principală a programei de Limba și literatura română este să îl ajute pe elev să deprindă aptitudini necesare pentru viața de zi cu zi. În plus, aceasta a subliniat că nu vechea programă este vinovată pentru analfabetismul funcțional în rândul elevilor.

Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Dorica Boltașu, profesoară la Colegiul Național „Iulia Hasdeu” din Capitală: Eu am ajuns să explic elevilor cuvântul „brazdă” / Noua programă de Limba română e foarte stufoasă, spune cadrul didactic: Eu am o perspectivă diferită asupra letopisețelor. Dacă eu îl înmormântez un an de zile pe elev în aceea perioadă, l-am pierdut
Exit mobile version