Oana Fotache Dubălaru, coordonatoarea grupului de profesori care a elaborat programa școlară de limba și literatura română pentru clasa a IX-a, a fost întrebată la prezentarea oficială a programei, dacă s-a ținut cont de faptul că aceste conținuturi ar trebui să fie atractive sau programa ar trebui să fie atractivă pentru elevi, pentru profesori: „Una din vechile definiții ale literaturii este îmbinarea utilului cu plăcutului. Nu putem avea numai plăcere în viață”, a răspuns profesoara în cadrul prezentării oficiale a programei din partea Ministerului Educației, joi, 27 noiembrie.
- Programa școlară pentru clasa a IX-a la limba și literatura română, pusă în transparență, a stârnit critici în spațiul public: Profesorul Liviu Papadima a recomandat „refacerea componentei de literatură, integral / Profesorul Ștefan Baghiu, spune că noua programă de Limba română pentru clasa a IX-a: Este mai învechită decât cea din anii 1990. /
- Vezi aici lista autorilor recomandați la clasa a IX-a de Ministerul Educației, prin noua programă de limba română 2026: Cronicarul Miron Costin cu Letopisețul de la Aron Vodă, „Predoslovie adecă voroava cătră cititoriul” sau Costache Negruzzi
Întrebată la prezentarea oficială a programei de limba și literatura română, dacă „s-a ținut cont de faptul că aceste conținuturi ar trebui să fie atractive sau program ar trebui să fie atractivă pentru elevi, pentru profesor?”, coordonatoarea grupului de profesori care a scris programa, Oana Fotache Dubălar, a spus că „una din vechile definiții ale literaturii este îmbinarea utilului cu plăcutului. Nu putem avea numai plăcere în viață”.
„Orice conținut poate fi atractiv sau insipid în funcție de cel care predă și cred eu, nu există intrinsec conținuturi atrăgătoare, sclipitoare, fascinante, fără o înțelegere mai întâi a conținutului respectiv. Deci aici vorbim de actul didactic în procesul de predare-învățare, de doi parteneri, de doi factori, de două instanțe: profesorii și elevii, clasa. Aș vrea să cred și, cel puțin pentru mine e o preocupare permanentă, să ne gândim în primul rând la elevi și nu numai la mecanisme care să le producă plăcere, ci să și instruiască. Asta e una din vechile definiții ale literaturii: îmbinarea utilului cu plăcutul. Nu putem avea numai plăcere în viață. Nu putem să funcționăm într-o societate hedonistă și atât. Trebuie să cultivăm și inteligența, și reflexivitatea, și mecanisme cognitive care pot fi cultivate prin literatură, nu numai prin științe.
Literatura nu este doar un instrument de delectare, e un instrument de cunoaștere, cum am mai spus, iar atractivitatea, e efectul unui proces de înțelegere, nu e un start aprioric al contactului cu literatura. După mine, cel puțin”, a spus Oana Fotache Dubălar.
În aceeași prezentare, Oana Fotache Dubălaru, decan Facultatea de Litere, Universitatea din București, a explicat că „programa nu apelează la ideea conceptul de autori canonici. Nu și-a propus de la bun început să vină cu o listă închisă, obligatorie, cu o listă fixă de autori”. În plus ea a precizat că „profesorul poate alege anumiți autori, mai vechi, mai noi, care să trezească curiozitatea pentru apariția literaturii ca fenomen, pentru apariția motivației de a scrie”.
Noua programă pusă în transparență e contestată de mulți profesori
Noua programă școlară pentru materia Limba și literatura română la clasa a IX-a, care ar trebui să fie aplicată în licee din anul școlar 2026–2027, a fost publicată marți seara, 25 noiembrie 2025, în dezbatere publică de către Ministerul Educației și Cercetării.
Documentul include două variante distincte: programa pentru Trunchiul Comun (TC), obligatorie pentru toate specializările, și programa pentru Curriculum de Specialitate (CS) destinată filierei teoretice, profil umanist precum și profilului pedagogic din filiera vocațională.
Printre autorii recomandați acum se află cronicarul Miron Costin cu Letopisețul de la Aron Vodă, „Predoslovie adecă voroava cătră cititoriul” sau Costache Negruzzi.
Recomandările și modul de abordare al programei pentru clasa a IX-a a stârnit critici din partea profesorilor și scriitorilor.
Scriitorul Radu Vancu atrage atenția asupra recomandărilor din programa de liceu de la limba și literatura română pentru clasa a IX-a, pusă în transparență pe 25 noiembrie. „Dacă vrem să-i dezgustăm pe copiii noștri de literatură, cronicarii și literatura veche sunt rețeta perfectă”, spune scriitorul într-o postare pe pagina de Facebook.
Filologul Liviu Papadima recomandă Ministerului Educației să refacă „integral” componenta de literatură din noua programă școlară pentru liceu de Limba și literatura română, pe care instituția a pus-o în dezbatere săptămâna aceasta. „E vorba de o programă care vrea să meargă 4 ani pe cronologie, pe istorie literară, ceea ce, iertat să-mi fie paradoxul, este cred anacronic în momentul de față”, a declarat Papadima pentru TVR Info.
Profesoara Oana Chelaru-Murăruș, fost decan al Facultății de Litere a Universității din București (2012-2016) și cadru didactic în Departamentul de Lingvistică, a publicat o analiză pe Facebook în care critică proiectul noii programe de Limba și literatura română pentru clasa a IX-a, aflată în consultare publică. Aceasta consideră că documentul „este dezamăgitor” și nu răspunde nevoilor educaționale ale elevilor de astăzi.
Profesorul Ștefan Baghiu adus critici dure față de noua programă de Limba română pentru clasa a IX-a: Este mai învechită decât cea din anii 1990. Și la facultate e arid să faci doar asta, la clasa a IX-a e somn direct / Ministrul educației chiar a ieșit zilele trecute să ne anunțe că cine intră după reforma lui la liceu va merge rachetă
