Proiect Planuri-cadru liceu 2026 pentru învățământ special: Crește durata școlarizării, cu an pregătitor pentru Bacalaureat – elevii cu dizabilități severe pot face 7 ani de liceu / Profilul absolventului prevede adaptarea pe patru niveluri, care nu are încă metodologie de aplicare

PROIECT Plan-cadru pentru învățământul liceal special cu frecvență zi, filiera tehnologică, toate profilurile, toate specializările/calificările profesionale, dizabilități intelectuale/asociate cu nivel de severitate accentuat și grav / Foto: MEC

Ministerul Educației și Cercetării a publicat în dezbatere proiectul planurilor-cadru de liceu 2026 pentru învățământul special, cu frecvență zi, valabile pentru filiera teoretică și filiera tehnologică, toate profilurile și calificările. Noutatea este că ultimul an de liceu devine, explicit, an pregătitor pentru examenul național de Bacalaureat, diferențiat în funcție de tipul de liceu și de nevoile elevilor.

Modificări majore: crește durata școlarizării prin introducerea unui an pregătitor pentru Bacalaureat, iar elevii cu dizabilități severe pot ajunge până în clasa a XV-a, adică pot face 7 ani de liceu. Totodată, documentele definesc un profil al absolventului adaptat pe patru niveluri de sprijin, bazal, suplimentar, intensiv și special, prevăzute de legea învățământului preuniversitar, care însă nu au metodologie de aplicare

Planurile-cadru se adresează tuturor profilurilor și specializărilor din liceele speciale cu frecvență zi, atât pentru filiera teoretică (matematică-informatică, științe ale naturii, filologie, științe sociale), cât și pentru filiera tehnologică (toate profilurile și calificările profesionale). 

Noile planuri-cadru extind durata studiilor, în vederea susținerii Bacalaureatului:

Prelungirea duratei de școlarizare este „condiție esențială” pentru promovarea examenului de certificare a competențelor profesionale și a Bacalaureatului, facilitând inserția socială și integrarea pe piața muncii, se precizează în document.

Traseu profesional plus examen de Bacalaureat

Planurile-cadru asociază pregătirii de specialitate minim 930 de ore pentru nivelul 3 (IX–XII) și minim 1.380 de ore pentru nivelul 4 (IX–XIV), astfel încât elevii să obțină certificări recunoscute și, în același timp, să aibă timp dedicat anului de pregătire pentru Bacalaureat.

De ce este necesar un an în plus pentru susținerea examenului de Bacalaureat

Ministerul explică faptul că această prelungire a duratei studiilor este esențială pentru elevii cu CES, pentru ca aceștia să poată:

Prelungirea școlarizării este prevăzută de Legea învățământului preuniversitar 198/2023, care permite extinderea studiilor cu până la trei ani, în funcție de nevoile individuale și gradul de severitate al dizabilității.

Curriculum adaptat și terapii specifice

În planurile-cadru de liceu se propun:

Profilul absolventului în liceele speciale: ce competențe vizează noile planuri-cadru puse în dezbatere

Reperele profilului absolventului

Adaptare pe patru niveluri de sprijin

Profilul este calibrat pe nivel bazal, suplimentar, intensiv și special, în funcție de tipul și severitatea dizabilității:

Încadrarea elevilor cu cerințe educaționale speciale pe niveluri de sprijin, doar pe hârtie

Deși legea învățământului preuniversitar prevede orientarea școlară a copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES) pe baza a patru niveluri de sprijin, în practică acest mecanism nu este aplicat. 

În prezent, evaluarea elevilor cu CES se bazează încă pe un ordin comun din 2016, care stabilește metodologia de încadrare a copiilor în grad de handicap și orientarea școlară și profesională. Reforma prevăzută de noua lege a educației pentru elevii cu CES nu a mai fost pusă în practică, iar din 2023 majoritatea prevederilor au fost amânate, fără ca legislația subsecventă să fie adoptată, conform unei analize Edupedu.ro.

Particularități pe tipuri de dizabilități

Proiect: ORDIN privind aprobarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal special

Nota de prezentare a planurilor-cadru pentru învățământul liceal special cu frecvență zi
DOCUMENT Planurile-cadru și notele specifice pentru învățământul liceal special cu frecvență zi, profilurile și specializările următoare:

Planul-cadru pentru învățământul liceal special cu frecvență zi, filiera teoretică, profil real, specializarea matematică-informatică, dizabilități senzoriale și dizabilități intelectuale cu nivel de severitate ușor și mediu, clasele a IX-a – a XIII-a;

Planul-cadru pentru învățământul liceal special cu frecvență zi, filiera teoretică, profil real, specializarea științe ale naturii, dizabilități senzoriale și dizabilități intelectuale cu nivel de severitate ușor și mediu, clasele a IX-a – a XIII-a;

Planul-cadru pentru învățământul liceal special cu frecvență zi, filiera teoretică, profil umanist, specializarea filologie, dizabilități senzoriale și dizabilități intelectuale cu nivel de severitate ușor și mediu, clasele a IX-a – a XIII-a;

Planul-cadru pentru învățământul liceal special cu frecvență zi, filiera teoretică, profil umanist, specializarea științe sociale, dizabilități senzoriale și dizabilități intelectuale cu nivel de severitate ușor și mediu, clasele a IX-a – a XIII-a;

Planul-cadru pentru învățământul liceal special cu frecvență zi, filiera tehnologică, toate profilurile, toate calificările profesionale, dizabilități senzoriale și dizabilități intelectuale cu nivel de severitate ușor și mediu, clasele a IX-a – a XIV-a;

Planul-cadru pentru învățământul liceal special cu frecvență zi, filiera tehnologică, toate profilurile, toate calificările profesionale, dizabilități intelectuale/asociate cu nivel de severitate accentuat și grav, clasele a IX-a – a XV-a.



Exit mobile version