Ministerul Educației și Cercetării a publicat în dezbatere proiectul planurilor-cadru de liceu 2026 pentru învățământul special, cu frecvență zi, valabile pentru filiera teoretică și filiera tehnologică, toate profilurile și calificările. Noutatea este că ultimul an de liceu devine, explicit, an pregătitor pentru examenul național de Bacalaureat, diferențiat în funcție de tipul de liceu și de nevoile elevilor.
Modificări majore: crește durata școlarizării prin introducerea unui an pregătitor pentru Bacalaureat, iar elevii cu dizabilități severe pot ajunge până în clasa a XV-a, adică pot face 7 ani de liceu. Totodată, documentele definesc un profil al absolventului adaptat pe patru niveluri de sprijin, bazal, suplimentar, intensiv și special, prevăzute de legea învățământului preuniversitar, care însă nu au metodologie de aplicare
Planurile-cadru se adresează tuturor profilurilor și specializărilor din liceele speciale cu frecvență zi, atât pentru filiera teoretică (matematică-informatică, științe ale naturii, filologie, științe sociale), cât și pentru filiera tehnologică (toate profilurile și calificările profesionale).
Noile planuri-cadru extind durata studiilor, în vederea susținerii Bacalaureatului:
- Teoretic (toate profilurile) – parcurs pe 5 ani (clasele IX–XIII): primii patru ani aliniază curriculumul la învățământul de masă, iar clasa a XIII-a este dedicată consolidării și pregătirii pentru Bacalaureat.
- Tehnologic – dizabilități senzoriale / intelectuale ușoare-medii – parcurs pe 6 ani (IX–XIV): după nivel 3 de calificare la finalul clasei a XII-a, continuarea până la nivel 4 în clasele a XIII-a–a XIV-a; clasa a XIV-a este an pregătitor Bacalaureat.
- Tehnologic – dizabilități intelectuale/asociate accentuate și grave – parcurs pe 7 ani (IX–XV): calificări profesionale până la nivel 4 în clasele a XIII-a–a XIV-a; clasa a XV-a este an pregătitor Bac.
Prelungirea duratei de școlarizare este „condiție esențială” pentru promovarea examenului de certificare a competențelor profesionale și a Bacalaureatului, facilitând inserția socială și integrarea pe piața muncii, se precizează în document.
Traseu profesional plus examen de Bacalaureat
Planurile-cadru asociază pregătirii de specialitate minim 930 de ore pentru nivelul 3 (IX–XII) și minim 1.380 de ore pentru nivelul 4 (IX–XIV), astfel încât elevii să obțină certificări recunoscute și, în același timp, să aibă timp dedicat anului de pregătire pentru Bacalaureat.
De ce este necesar un an în plus pentru susținerea examenului de Bacalaureat
Ministerul explică faptul că această prelungire a duratei studiilor este esențială pentru elevii cu CES, pentru ca aceștia să poată:
- consolida competențele dobândite în anii anteriori;
- recupera competențele neacumulate corespunzător;
- se pregăti practic și funcțional pentru examenul național de Bacalaureat;
- obține certificările profesionale conform Cadrului Național al Calificărilor (nivel 3 sau 4).
Prelungirea școlarizării este prevăzută de Legea învățământului preuniversitar 198/2023, care permite extinderea studiilor cu până la trei ani, în funcție de nevoile individuale și gradul de severitate al dizabilității.
Curriculum adaptat și terapii specifice
În planurile-cadru de liceu se propun:
- Terapie educațională complexă și integrată la clasă (stimulare cognitivă, socializare, terapie ocupațională).
- Terapii specifice/recuperare (logopedie, orientare și mobilitate, educație perceptiv-auditivă/vizuală, consiliere psihopedagogică, kinetoterapie, terapie comportamentală).
- Pentru elevii cu dizabilități auditive: 2 ore/săptămână de Limba semnelor române (LSR), la fiecare clasă de liceu.
- Pentru elevii cu dizabilități vizuale: disciplina Scriere-citire Braille și tehnologii asistive livrate de profesorul preparator nevăzător (rol definit în lege), inclusiv lucru cu cititoare de ecran și display Braille.
Profilul absolventului în liceele speciale: ce competențe vizează noile planuri-cadru puse în dezbatere
Reperele profilului absolventului
- Competențe-cheie: comunicare funcțională (inclusiv LSR/Braille), literație adaptată, matematică aplicată, științe & tehnologie, competență digitală (tehnologii asistive), competențe sociale și de viață independentă, vocaționale (nivel 3/4 de calificare), sensibilizare și expresie culturală.
- Valori și atitudini: încredere în sine, respect, deschidere către învățare și participare civică, acceptarea diversității, responsabilitate etică.
- Principii directoare: dezvoltare holistică, depășirea autolimitării, reziliență, reflecție, sustenabilitate, cetățenie activă, curriculum centrat pe elev.
Adaptare pe patru niveluri de sprijin
Profilul este calibrat pe nivel bazal, suplimentar, intensiv și special, în funcție de tipul și severitatea dizabilității:
- Bazal: literație adaptată (Braille/LSR), autonomie de bază, tehnologie asistivă de bază.
- Suplimentar: strategii metacognitive, utilizarea avansată a tehnologiilor de acces, creșterea autonomiei decizionale.
- Intensiv: rutine structurate, resurse asistive avansate, formare profesională compatibilă cu profilul funcțional, suport socio-emoțional.
- Special: comunicare augmentativă/alternativă (Makaton, PCS/PECS etc.), sprijin permanent pentru mobilitate și activități cotidiene, rutine funcționale pentru autonomie.
Încadrarea elevilor cu cerințe educaționale speciale pe niveluri de sprijin, doar pe hârtie
Deși legea învățământului preuniversitar prevede orientarea școlară a copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES) pe baza a patru niveluri de sprijin, în practică acest mecanism nu este aplicat.
În prezent, evaluarea elevilor cu CES se bazează încă pe un ordin comun din 2016, care stabilește metodologia de încadrare a copiilor în grad de handicap și orientarea școlară și profesională. Reforma prevăzută de noua lege a educației pentru elevii cu CES nu a mai fost pusă în practică, iar din 2023 majoritatea prevederilor au fost amânate, fără ca legislația subsecventă să fie adoptată, conform unei analize Edupedu.ro.
Particularități pe tipuri de dizabilități
- Intelectuale (ușoare–severe): accent pe învățare funcțională și deprinderi de viață independentă; integrare profesională asistată/protejată.
- Tulburări de neurodezvoltare: intervenții individualizate, structurare predictibilă, suport pentru integrare socială.
- Senzoriale (auz/văz): LSR – 2 ore/săptămână la fiecare clasă pentru elevii cu deficiențe de auz; Scriere-citire Braille și tehnologii asistive coordonate de profesorul preparator nevăzător pentru elevii cu deficiențe de vedere.
Proiect: ORDIN privind aprobarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal special
Nota de prezentare a planurilor-cadru pentru învățământul liceal special cu frecvență zi
DOCUMENT Planurile-cadru și notele specifice pentru învățământul liceal special cu frecvență zi, profilurile și specializările următoare:
Planul-cadru pentru învățământul liceal special cu frecvență zi, filiera teoretică, profil real, specializarea matematică-informatică, dizabilități senzoriale și dizabilități intelectuale cu nivel de severitate ușor și mediu, clasele a IX-a – a XIII-a;
Planul-cadru pentru învățământul liceal special cu frecvență zi, filiera teoretică, profil real, specializarea științe ale naturii, dizabilități senzoriale și dizabilități intelectuale cu nivel de severitate ușor și mediu, clasele a IX-a – a XIII-a;
Planul-cadru pentru învățământul liceal special cu frecvență zi, filiera teoretică, profil umanist, specializarea filologie, dizabilități senzoriale și dizabilități intelectuale cu nivel de severitate ușor și mediu, clasele a IX-a – a XIII-a;
Planul-cadru pentru învățământul liceal special cu frecvență zi, filiera teoretică, profil umanist, specializarea științe sociale, dizabilități senzoriale și dizabilități intelectuale cu nivel de severitate ușor și mediu, clasele a IX-a – a XIII-a;
Planul-cadru pentru învățământul liceal special cu frecvență zi, filiera tehnologică, toate profilurile, toate calificările profesionale, dizabilități senzoriale și dizabilități intelectuale cu nivel de severitate ușor și mediu, clasele a IX-a – a XIV-a;
Planul-cadru pentru învățământul liceal special cu frecvență zi, filiera tehnologică, toate profilurile, toate calificările profesionale, dizabilități intelectuale/asociate cu nivel de severitate accentuat și grav, clasele a IX-a – a XV-a.