PROIECT Planurile-cadru de liceu 2026 pentru clasele cu predare a unei limbi străine în regim intensiv de 4 ore pe săptămână sau bilingv – 6 ore pe săptămână, pentru fiecare specializare și profil – descarcă

Foto: captură - proiect planuri-cadru liceu 2026 - intensiv/bilingv

Proiectele de planurile-cadru de liceu pentru clasele cu predare a unei limbi străine în regim intensiv sau bilingv, pentru fiecare specializare și profil, care ar urma să se aplice elevilor care intră clasa a IX-a în septembrie 2026, au fost puse în debzatere publică de Ministerul Educației și Cercetării (MEC).

Noul set de planuri-cadru vine la trei luni de la aprobarea primelor planuri-cadru. Documentul, care este în consultare publică până pe 15 octombrie 2025, prevede, pe lângă schemele de ore alocate fiecărei discipline la specializările cu predare intensiv / bilingv a unei limbi moderne, și orele alocate în:

Potrivit proiectului de ordin, planurile-cadru aprobate la final de iunie pentru învățământul liceal de zi se modifică în cazul specializărilor care au regim intensiv sau bilingv pentru o limbă modernă. Mai exact, aceste specializări își completează schema standard de ore prin adăugarea orelor suplimentare prevăzute pentru studiul intensiv sau bilingv, conform noilor reglementări.

Ce înseamnă intensiv și bilingv la liceu

Planurile-cadru pentru clasele cu predare a unei limbi moderne, fie în regim intensiv, fie bilingv, prevăd dezvoltarea competențelor de comunicare la nivel avansat, conform Cadrului European Comun de Referință pentru Limbi (CECRL). Documentele includ un număr crescut de ore pentru studiul limbii moderne L1 sau L2 și corelează progresia competențelor lingvistice cu setul competențelor-cheie promovate la nivel european. Totodată, se introduce predarea unor discipline non-lingvistice în limba modernă, atât distinct, cât și prin metoda CLIL (Content and Language Integrated Learning).

În regim intensiv, elevii vor studia limba modernă cu 4 ore pe săptămână, pe toată durata liceului. Această formă de pregătire se adresează celor care își doresc aprofundarea unei limbi străine într-un cadru formal și pune accent pe exprimarea orală și scrisă. Elevii vor putea susține examene la nivel avansat de competență și examenele de bacalaureat la disciplina respectivă. În cazul filierei tehnologice, studiul limbii moderne L2 se organizează doar la cererea operatorilor economici parteneri, potrivit proiectului de ordin de ministru.

În ceea ce privește regimul bilingv, planurile-cadru prevăd atât studiul aprofundat al limbii moderne, cât și predarea unor discipline non-lingvistice în limba respectivă, prin metoda CLIL. Clasele cu predare bilingvă generală vor avea 6 ore de studiu al limbii moderne pe săptămână, iar includerea disciplinelor CLIL se face în cadrul aceluiași plan-cadru. Pentru învățământul tehnologic dual, organizarea claselor bilingve depinde de acordul operatorilor economici parteneri.

Atât pentru regimul intensiv, cât și pentru cel bilingv, planurile-cadru prevăd studierea unei singure limbi moderne într-un astfel de format pe parcursul liceului.

Model de plan-cadru – Filologie (Uman), intensiv limba modernă 1:
Foto: captură – proiect planuri-cadru liceu 2026 – intensiv/bilingv

DOCUMENT DESCARCĂ Proiect planuri-cadru liceu – clase cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv:

Model de plan-cadru – Mate-Info (Real), bilingv limba modernă 1:
Foto: captură – proiect planuri-cadru liceu 2026 – intensiv/bilingv

DOCUMENT DESCARCĂ Proiect planuri-cadru liceu – clase cu predare a unei limbi moderne în regim bilingv:

Context: Reforma programelor școlare pentru liceu

Pe 3 septembrie 2025, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat că lucrările comisiilor de specialitate au început, după constituirea echipelor de lucru. „(…) Sunt 1.500 de specialiști și am încercat să construim echipele cu oameni din mediul preuniversitar, învățământ superior și din cercetare. (…) Sper ca la finalul anului să avem o variantă pe care să o putem prezenta public”, a declarat oficialul la Euronews România, în emisiunea România lui Vitalie.

Publicarea listelor de către MEC vine după ce, pe 26 iunie 2025, au fost publicate în Monitorul Oficial noile planuri-cadru pentru liceu, prima schimbare structurală a curriculumului liceal din ultimii 20 de ani. Acestea stabilesc disciplinele și numărul de ore alocat fiecărei materii. Următorul pas este tocmai elaborarea programelor școlare, ce vor trebui finalizate până în noiembrie 2025, pentru ca la final de an să fie lansată licitația pentru manuale.

De ce este importantă reforma curriculară

Prima generație de elevi care va începe liceul după noile programe este cea care intră la liceu în septembrie 2026, urmând să susțină Bacalaureatul în 2030 după o nouă structură curriculară. Reforma are ca scop sincronizarea curriculumului liceal cu cel gimnazial, reformat în 2016, și reducerea decalajelor semnalate constant de profesori și organizațiile educaționale.

„Pariul meu este reducerea analfabetismului funcțional și creșterea participării la Bacalaureat. Dacă facem această schimbare curriculară și o implementăm din 2026, peste 4-5 ani ar trebui să vedem o modificare semnificativă”, declara ministrul Daniel David în iunie.

Citește și:
Planurile-cadru pentru liceu, la clasele cu predare în limba minorităților, învățământ special, intensiv/bilingv și seral au fost puse în dezbatere de Ministerul Educației și Cercetării. Propunerile pot fi trimise până pe 15 octombrie / Ar urma să se aplice din septembrie 2026
OFICIAL Planurile-cadru pentru liceu, care vor intra în vigoare în septembrie 2026 pentru clasa a IX-a, au fost publicate
Exit mobile version