Radiografia Educației din România: Problemele actuale și indicatorii care măsoară atingerea obiectivului unei educații de calitate, până în 2030 – raport guvernamental

Foto: © Viorel Dudau | Dreamstime.com

În România se înregistrează un nivel de 2 ori mai mare al tinerilor care au cunoștințe reduse la disciplinele școlare principale, citit, științe și matematică, comparativ cu media UE, rata ridicată de părăsire timpurie a sistemului educațional de către tineri, de 15,6% în anul 2020, reprezintă o situație îngrijorătoare și cheltuielile publice alocate pentru educație sunt sub media UE. Aceștia sunt doar o parte dintre indicatorii care măsoară starea educației din România.

Strategia Naţională pentru Dezvoltarea Durabilă a României 2030 cuprinde 17 obiective, unul dintre ele fiind educația de calitate. 

Astfel, România își propune, până în 2030: 

Principalele date legate de educația din România:

Tintele sistemului educațional, până în 2030:

Reducerea ratei de părăsire timpurie a sistemului educaţional

Obiectivul național pentru 2030 este de a reduce rata de părăsire timpurie la 11,3%, dar se estimează că această țintă va fi atinsă abia în 2044.

Rata înaltă de părăsire timpurie a sistemului educațional indică o eficiență scăzută a sistemului de învățământ și o calificare redusă, atât din punct de vedere cantitativ, cât și în ceea ce privește competențele profesionale.

Cheltuieli publice alocate pentru educație în România sunt mai mici decât media Uniunii Europene, ceea ce indica o subfinanțare relativă a sistemului de educație din țară.

Educație centrată pe competențe și elev
Garantarea că toți elevii dobândesc cunoștințele și competențele necesare pentru dezvoltare durabilă, inclusiv prin educația pentru dezvoltare durabilă, stiluri de viață durabile, drepturile omului, egalitatea de gen, promovarea culturii păcii și non-violenței, aprecierea diversității culturale și a contribuției culturii la dezvoltare durabilă.

Un procent semnificativ de tineri de 15 ani au nivel scăzut de cunoștințe la citire, matematică și științe, iar aceasta poate duce la dificultăți de învățare și abandon școlar

Accentuarea rolului educației civice în procesul educațional, promovarea principiilor societăți durabile, pasnice si incluzive, egalitate de gen, democratia si pluralismul, multiculturalismul, prevenirea discriminării si înțelegerea percepției “celuilalt”, precum și importanța combaterii violenței, cu accent pe violența în școli.
Organizarea învățământului profesional și tehnic în campusuri bine echipate și elaborarea de curriculum-uri adaptate cerințelor pieței muncii.

Organizarea învățământului profesional și tehnic în campusuri speciale bine echipate, pregătirea personalului didactic în mod corespunzător, și elaborarea unor curriculum-uri adaptate cerințelor pieței muncii prin intermediul parteneriatelor, inclusiv cu sectorul privat.

Cu toate acestea, între anii 2008 și 2019, numărul absolvenților din școlile postliceale a rămas relativ constant, cu peste 29.000 de persoane care au absolvit această formă de învățământ în 2019.

Creșterea numărului de absolvenți din învățământul profesional, postliceal și de maiștri în ultimii ani ai perioadei analizate se datorează măsurilor de reorganizare a învățământului profesional. Aceste măsuri au condus la dezvoltarea de competențe necesare pe piața muncii, reducerea șomajului și excluderii sociale, și implicit, la creșterea ratei de ocupare la nivel național.

Formare continuă și perfecționare: Extinderea formării continue pe tot parcursul vieții pentru adulți și implicarea companiilor

Formarea și perfecționarea continuă pe tot parcursul vieții, cu o creștere semnificativă a participării la sistemele de învățare formale și non-formale, pentru a apropia România de media performanței statelor membre ale UE.

Extinderea rețelei de centre comunitare de învățare permanentă de către autoritățile locale și continuarea implicării companiilor în susținerea înscrierii angajaților în astfel de programe de formare.

Creșterea semnificativă a numărului de tineri și adulți care dețin competențe relevante, inclusiv competențe profesionale, care să faciliteze angajarea, crearea de locuri de muncă decente și antreprenoriatul.

Indicator – Rata de ocupare a tinerilor din grupa de vârstă 20-34 de ani, la 1-3 ani după absolvire:

Indicator – Ponderea reușiților la BAC, în totalul elevilor înscriși la începutul anului școlar în clasele terminale 

Indicator – Gradul de participare la procesul educațional sau de instruire al persoanelor de 25-64 de ani:

Indicator – Rata tinerilor neocupati care nu urmează nicio formă de educație sau de instruire:

Creșterea nivelului de educație financiară a cetățenilor

Indicatori: Creditele acordate gospodăriilor populației si depozitele gospodăriilor populației 

Extinderea în educația formală universitară a dezvoltării durabile ca principiu și specializare și accentuarea rolului cercetării interdisciplinare în dezvoltarea unei societăți durabile

Indicator: Populaţia în vârstă de 30-34 ani cu nivel superior de instruire 

Situația din România: procentul persoanelor cu educație superioară este mai mic decât media Uniunii Europene. Obiectivul este de a crește acest procent, astfel încât, până în 2030, cel puțin 45% din populația cu vârste cuprinse între 25 și 34 de ani să fi absolvit programe de învățământ superior. 

Cu o creștere medie de aproximativ 1,49% pe an în perioada 2012-2021, se estimează că acest obiectiv ar putea fi atins în România abia în 2056.

Foto: © Viorel Dudau | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version