Radu Szekely, consilierul ministrului Cîmpeanu, justifică de ce elevii nu vor primi niciun model de test standardizat: Atunci când mergi la un supermarket și faci cumpărături și trebuie să te încadrezi într-un buget nu faci teste de antrenament, îți folosești o competență pe care ai dobândit-o și ți-ai dezvoltat-o pe parcursul învățământului

Foto: Captură Video

Radu Szekely, consilier al ministrului Educației a explicat în cadrul dezbaterii organizate de Educațieprivată.ro privind evaluarea standardizată, de ce nu publică un model de evaluare standardizată, așa cum cer mulți părinți pentru ca elevii să se familiarizeze cu formatul testării. Consilierul ministrului spune că testele trebuie să arate cum folosesc elevii competențele pentru a rezolva o problemă.

Este pentru prima oară când ministerul Educației nu prezintă nici un fel de model înaintea unei testări. Pe site-ul subiecte.ro, ministerul publică modele de teste pentru ca elevii și chiar profesorii care dau examenul de director de școli să se familiarizeze cu testarea în cauză. Chiar și la testările PISA elevii primesc modele înainte de examen pentru a înțelege cerințele.

Reamintim că vor susține evaluare standardizată, sub formă de test grilă pe calculator și elevii de clasa I care nu au dat niciodată testare sub această formă.

În cadrul dezbaterii online, întrebat de un părinte dacă vor fi publicate modele pentru aceste testări, consilierul ministrului a justificat:

“Nu vrem să avem modele pentru că atunci când mergi la un supermarket și faci cumpărături și trebuie să te încadrezi într-un buget și trebuie să vezi câte bucăți iei din fiecare ca să te încadrezi în buget, nu faci teste de antrenament, îți folosești o competență pe care ai dobândit-o și ți-ai dezvoltat-o pe parcursul învățământului, sau ar fi trebuit să ți-o dezvolți pe parcursul învățământului obligatoriu. La fel, atunci când citești instrucțiunile de pe un pachet de alimente sau produs de curățenie nici pentru asta nu faci teste antrenament, îți folosești competențele să rezolvi problema. Acesta este principiul din spatele acestei evaluări standardizate, să vedem ce competențe există și cum pot fi folosite practic. Evident că sunt selectate anumite competențe,” spune Radu Szekely.

La rândul său, Gabi Bartic, reprezentanta firmei de testare spunea în cadrul dezbaterii că: “Nu există culegeri din care să învețe înainte, dacă au parcurs materia anului pe care îl termină acum, cu siguranță sunt capabili să parcurgă testele. Așa cum nu ar trebui să ne temem de analize medicale și nu trebuie să facem nimic, doar să ne prezentăm, la fel trebuie să se întâmple și acum,” a subliniat Gabi Bartic.

Totuși, întrebată dacă părinții și profesorii vor avea acces la abonamente BRIO contracost în continuare, reprezentantul firmei care va face testarea a spus:

“Este bine ca acești copii să facă cât mai mult exercițiu la final de școală. Că vor face exercții pe BRIO, sau în culegere sau din orice alt instrument, asta îi va ajuta și nu îi va încurca sub nici o formă. Există rafturi de literatură de specialitate care spune că învățarea prin exercițiu este cel mai bun tip de învățare. Așadar nu o să spun că nu e bine că profesorii vor abonamente BRIO, dar o să spun că e foarte bine să facă exerciții din culegeri sau la fel de bine este din Gazeta matematică.”

Ea a precizat că “itemii care vor fi în testarea pilot sunt complet noi, nu sunt aceeiași cu cei care se regăsesc la abonament. Platforma BRIO este pe românește un for profit, (n red entitate privată care are profit) sper că nu va dispărea după pilotare, cu siguranță că va exista în aceiași parametri ca și până acum și va furniza una dintre multiplele posibilități de a exersa pentru copii, oferind testare copiilor din România.

Și culegerile se vând pe bani, și meditațiile sunt pe bani, din nefericire dacă statul nu oferă acest tip de instrument, trebuie să fie un transfer între părinte și o entitate privată. Tot ce tine de educație trebuie să fie gratuit”, spune Gabi Bartic.

“Ministerul Educației și-a asumat prin componenta 15 din PNRR să realizeze o platformă standardizată până în primul trimestru din 2024”, a spus Radu Szekely.  

“Mă bucur că ministerul vrea să facă acest lucru. E loc pentru toată lumea pe piața de instrumente digitale”, a replicat Gabi Bartic.

Informații despre testare și raport

Elevii vor da câte 2 teste, în timpul orelor. Cei din clasele primare vor avea la dispoziție 30 de minute pentru a rezolva subiectele, iar cei de gimnaziu și liceu, 60 de minute.

Raportul individual final va ajunge la elev, părinte și profesor și va fi o estimare cât mai are de lucrat elevul pentru a atinge pragul superior de competență, spune Gabi Bartic, directorul executiv al firmei de testare.

“Raportul este unul care un scor de la 1-100, acest scor general este spart în microscoruri de competență pe toate competențele testate, pentru că de exemplu, un copil care are scor 87 general, nu înseamnă că are 87 pe toate competențele testate, așa că scorul va fi individual pe fiecare competență. 

La un copil de clasa a V-a, la un scor de 87 el va fi spart pe algebră, elemente de calcul, geometrie etc, până când epuizăm competențele și va fi și o estimare cât mai are de lucrat pentru a atinge pragul superior de competență”, mai spune Gabi Bartic. 

Secretarul de stat în ministerul Educației, Sorin Ion a declarat recent pentru Edupedu.ro, că unul dintre efectele testării ar putea fi eliminarea conținuturilor din programă, dacă „constatăm că, să zicem, un anumit item nu a fost făcut de nimeni în țară, (…) poate că e o problemă a curriculumului”.

„Cauza pentru care copiii nu și-au însușit acele competențe poate să fie modul de predare, dar poate să fie de la origini și de la faptul că, poate, acele conținuturi care vizează competențele nu ar trebui să fie acolo. Poate nu sunt la locul lor. Poate nu sunt adaptate cum trebuie nivelului de vârstă și atunci trebuie să reorganizăm programa școlară”, a mai spus oficialul.

Testare va avea loc în 10 zile, în 329 de școli și licee, alese de ministerul Educației din 7 județe. Elevii claselor IX – XI vor susține testele în perioada 30 mai – 8 iunie la română și matematică sau istorie, în funcție de profil.

Participarea la testare nu este obligatorie și nu există sancțiuni pentru neparticiparea la testare, spune ministrul Educației.

Exit mobile version