Radu Szekely, consilierul ministrului Educației: A spune că ARACIP nu are corespondent în Finlanda este un neadevăr

Foto: Gov.ro

A spune că ARACIP nu are corespondent în Finlanda este un neadevăr, susține consilierul ministrului Educației, Radu Szekely, în replică la articolul scris de EduPedu.ro pe baza răspunsului oferit de Ambasada Finlandei în România, conform căruia Finlanda nu are o instituție asemănătoare Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar – ARACIP, care să acorde școlilor acreditări, autorizări și să facă în același timp și evaluări ale unor standarde de calitate.

„Există o agenție guvernamentală de evaluare a educației în Finlanda. Este o unitate a Agenției Naționale pentru Educație, agenție care în ansamblu face, într-adevăr, mult mai multe decât evaluarea școlilor, dar această unitate se ocupă de standarde de evaluare – acum inclusiv pentru școlile din afara țării care adoptă principiile educației finlandeze. Deci a spune că ARACIP nu are corespondent în Finlanda este un neadevăr. Nu are corespondent în forma în care exista până acum, dar reformarea ei tocmai într-acolo vrea să o ducă”, a scris Radu Szekely în mesajul trimis EduPedu.ro.

Szekely a oferit și link spre site-ul acestei instituții – https://www.oph.fi/en/about-us/organisation-finnish-national-agency-education. Site-ul în limba engleză ar fi acesta: https://karvi.fi/en/.

Reamintim că ministrul Educației a declarat, după aprobarea reorganizării instituției, prin hotărâre de guvern, că “modul de organizare propus astăzi al Agenției ține seama atât de practicile internaționale, de modele din state cu sisteme avansate de educație precum Marea Britanie, Olanda, Franța sau Finlanda și va mai ține seama, de asemenea, de obiectivele și concluziile proiectului România Educată”, a spus, miercuri, ministrul Cîmpeanu, afirmația fiind reluată și într-un comunicat de presă al Ministerului Educației.

În Finlanda, țară declarată de ministrul Cîmpeanu și de minister drept model pentru schimbările de la ARACIP, nu există o instituție echivalentă, după cum reiese dintr-o descriere a sistemului finlandez, prezentată de Ambasada Finlandei la solicitarea Edupedu.ro.

Astfel, în statul nord-european, unde există o puternică descentralizare în învățământ, municipalitățile sunt cele care joacă un rol-cheie în evaluarea calității. Proceduri de acreditare similare celor din România nu există, iar pentru autorizații rolurile-cheie aparțin guvernului și, din nou, municipalității.

O autoritate independentă de evaluare există, dar, pe lângă unele atribuții precum sprijinirea școlilor în “chestiuni de evaluare și management al calității”, are atribuții substanțial diferite de cele ale ARACIP, inclusiv evaluări privind rezultatele învățării sau auditarea învățământului superior.

Descrierea sistemului finlandez, transmisă de Ambasada acestei țări la București:

“Municipalitățile sunt responsabile cu sistemul școlar și preșcolar, deci deciziile pe teme precum înființarea școlilor (publice) sunt luate la nivel municipal. Tot municipalitățile evaluează calitatea educației și au responsabilitatea de a participa la evaluări externe precum cele derulate de Centrul Finlandez pentru Evaluarea Educației (FINEEC). În Finlanda nu există un proces de acreditare al școlilor și grădinițelor și nici inspectorate școlare, cum este cazul în România.

FIINEC este o autoritate independentă care își desfășoară activitatea ca unitate separată a Agenției Naționale Finlandeze pentru Educație. FINEEC este responsabilă cu evaluarea sistemului de educație timpurie, de educație și formare. Evaluările FINEEC acoperă întreg sistemul de educație, de la educația timpurie la învățământul superior. Evaluările FINEEC furnizează informații și recomandări de dezvoltare pentru procesul decizional și activitățile de dezvoltare la nivel local, regional și național, precum și pentru comparații internaționale. Activitățile de evaluare includ evaluări naționale privind rezultatele învățării, evaluări tematice și sistemice și evaluări ale sistemelor de calitate, inclusiv activități de audit pentru instituțiile de învățământ superior. FINEEC susține, totodată, furnizorii de educație timpurie, educație și formare, precum și instituțiile de învățământ superior în chestiuni de evaluare și management al calității.

În ceea ce privește școlile private, pentru a stabili o școală privată în Finlanda este nevoie de permisiunea guvernului și de un acord cu municipalitatea, deoarece municipalitățile sunt responsabile cu organizarea sistemului școlar în această țară. Școlile private nu sunt larg răspândite în Finlanda (mai puțin de 80 de școli private din peste 3.000 de școli) și sunt în mare măsură operate conform acelorași principii precum școlile publice (inclusiv absența tarifelor). 

În privința grădinițelor: municipalitățile sunt responsabile cu asigurarea grădinițelor. În plus, particulari pot înființa grădinițe, dar trebuie să informeze municipalitatea și municipalitatea verifică locația și condițiile de acolo. Autoritățile de supraveghere pentru educația timpurie sunt Agențiile Administrative Regionale de Stat și Autoritatea Națională de Supraveghere pentru Sănătate, în cazul grădinițelor, precum și municipalitățile, în cazul grădinițelor private.(Legea Educației Timpurii – în engleză)”.

Exit mobile version