România – cel mai slab rezultat în Europa la echitatea educației / Se mențin decalajele masive față de media europeană și de țintele UE, la principalii indicatori-cheie în educație – rapoarte CE

Foto: Alex Micsik / Agerpres Foto

România are rezultatele cele mai slabe la nivel european în ceea ce privește echitatea educației, conform unor noi evaluări publicate de Comisia Europeană. Și aceasta, în condițiile în care echitatea, alături de deficitul de cadre didactice, se numără printre principalele provocări pe care forurile europene le întrevăd în perioada următoare, în efortul de construire a Spațiului European al Educației. Monitorul Educației și Formării – 2022, dat publicității de Comisia Europeană împreună cu aceste evaluări, arată și cât de în urmă se menține România față de restul țărilor UE, în privința principalelor ținte europene privind educația.

Astfel, în momentul în care Comisia a aprobat, zilele trecute, un raport privind progresele înregistrate în vederea realizării Spațiului European al Educației (SEE), ea a pus accentul pe un nou indicator european privind echitatea în educație, indicator introdus deoarece “statutul socio-economic are un efect imens asupra performanței în educație“. Pentru aceasta, este luată în calcul evaluarea PISA realizată de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), în cadrul căreia România a înregistrat, alături de Bulgaria, printre cele mai slabe rezultate la nivel european, la ediția din 2018.

Astfel, România se află pe ultimul loc în Europa, cu cea mai mare diferență (circa 40% rezultate slabe combinate la PISA 2018). 

Sursa: Comisia Europeană

Din graficul prezentat în raportul citat rezultă că România și Bulgaria au o performanță mult mai slabă decât celelalte țări membre și mult sub nivelul mediu european: media la nivel de țară este de 30% în cazul României, în ceea ce privește elevii cu rezultate slabe combinate la matematică, citire și științe, comparativ cu 13% în cazul UE. Iar rezultatul slab se face vizibil în condițiile în care raportul Comisiei consideră problematică situația la nivelul întregii UE, nu doar în România, existând totuși țâri ale căror rezultate indică faptul că există soluții pentru întărirea echității fără a face compromisuri pentru calitatea educației:

Performanța slabă a României la principalii indicatori europeni privind educația

Raportul menționat a fost însoțit, în momentul publicării sale, la sfârșitul săptămânii trecute, de ediția pe 2022 a Monitorului UE privind Educația și Formarea. Fișa de țară a României arată că țara se menține mult în urma mediei UE când vine vorba despre obiectivele comunitare privind educația, conform datelor aferente anului 2021. Astfel:

Sursa. Monitorul Educației și Formării 2022 – România

Ce notează, între altele, Comisia Europeană cu privire la aceste probleme întâmpinate de România:

Părăsirea timpurie a școlii

Sursa: Monitorul Educației și Formării 2022 – România

Educația timpurie

Sursa: Monitorul Educației și Formării 2022 – România

Educația la nivel școlar

Învățământul vocațional

Raportul Comisiei trece în revistă diversele măsuri luate sau pregătite de autorități pentru a întări acest sector, în care performanța României este mult în urma mediei europene.

Învățământul superior

Raportul trece în revistă numeroasele cauze demografice și sociale care determină rata foarte scăzută a celor care finalizează programe de învățământ superior – rată de două ori mai mică decât cea europeană. Și adaugă, între altele, că deși țara produce una dintre cele mai ridicate cote de absolvenți de IT&C și în domenii STEM la nivel UE, nu reușește să acopere nevoile de pe piața muncii.

Exit mobile version