S-a depășit etapa educației pentru mediu, care se predă deja în școli, se trece la dezvoltare durabilă – Societatea de Geografie din România salută raportul “Educația privind schimbările climatice și mediul” prin recomandări, sugestii și corecturi pe text

Raport Banca Mondială

Foto: Pixabay.com

În alte sisteme de educație din Europa s-a depășit etapa educației pentru mediu – care există deja și în școala românească – și s-a trecut la educația pentru dezvoltare durabilă, atrage atenția Societatea de Geografie din România într-un punct de vedere cu privire la raportul “Educația privind schimbările climatice și mediul în școli sustenabile”, pus în dezbatere la începutul acestui an. Organizația laudă inițiativa prezidențială, dar vine cu o serie de propuneri și corecturi pe text, precum aceea că expresia folosită în raport “schimbările climatice și degradarea mediului” e incorectă, deoarece “schimbările climatice reprezintă o formă de degradare a mediului”.

Alte corecturi asupra raportului legat de domeniul educației: termenul corect este “viața acvatică”, nu “viața subacvatică”; corect este “probleme de sănătate cauzate de poluare”, nu “datorate poluării”. În plus, documentul trebuie să clarifice anume ce capacități trebuie să dezvolte elevii, când li se cere să “dezvolte o gândire sistemică, la nivel planetar”, să “răspundă la potențiale dezastre naturale” sau capacitatea de a “înțelege complexul de actori relevanți din zona de protecție a mediului”, precum și legislația în domeniu, mai arată punctul de vedere al Societății citate.

Organizația califică drept “total fals” modul cum este apreciată activitatea cadrelor didactice, anume a profesorilor de geografie, în documentul prezidențial. Iar notele sale taxează inclusiv felul cum sunt folosite diverse exemple de activități în raport, precum cel privind o aplicație de raportare a schimbărilor observate de elevi în mediul înconjurător: într-una din paginile raportului, “exemplul cu raportarea la Garda de Mediu nu este realist, având în vedere modul în care funcționează instituția”.

Societatea de Geografie din România, ce are drept scop promovarea și susținerea educației și cercetării în domeniul geografiei, salută inițiativa Administrației Prezidențiale de a realiza un astfel de raport și comentează, în acest sens: 

După o pledoarie privind importanța geografiei în educație – în general, dar și în educația pentru mediu –  organizația își expune punctul de vedere printr-o serie de recomandări, sugestii și corecturi pe text. Acestea merg până la esența subiectului, anume înțelesul unor cuvinte sau expresii ce apar în text, care, indică organizația, sunt folosite adesea în mod inadecvat, depășit sau includ erori.

Între altele, Societatea de Geografie din România propune sau semnalează:

Despre educația de mediu vs. Educația pentru dezvoltare durabilă
Despre termeni folosiți în raport:
Despre structura raportului propus de Administrația Prezidențială:
Despre obiectivele propuse în raport:
Printre corecturile propuse de Societatea de Geografie din România, cu titlul de “sugestii de editare”:

“Pag. 3 – Schimbările climatice și degradarea mediului… – schimbările climatice reprezintă o formă de degradare a mediului. Formularea este incorectă.”

“Pagina 5 – …gradul de conștientizare asupra schimbărilor climatice și problemelor de mediu… – schimbările climatice sunt probleme de mediu – sugestie gradul de conștientizare privind problemele de mediu, inclusiv privind schimbările climatice.”

“Pagina 6 – …degradarea naturii și a mediului înconjurător… – natura este parte a mediului înconjurător. Degradarea mediului este suficientă în exprimare.“

“Pagina 7 – viața subacvatică – termenul corect este viață acvatică.”

“Pagina 9 – exemplul cu raportarea la Garda de Mediu nu este realist, având în vedere modul în care funcționează instituția.”

“Pagina 11 – se prezintă ca un punct slab faptul ca de obicei cadrele didactice “nu-și asumă responsabilități legate de activități în aer liber“, iar argumentul este că ”Astfel de angajamente nu aduc stimulente suplimentare, cum ar fi modificări în modul de încadrare/normare, salarizare, evaluare etc.” – dincolo de faptul că profesorii de geografie realizează astfel de activități, atunci când contextul le permite (excursiile, drumețiile, taberele fac parte integrantă din strategiile didactice activizante ale disciplinei), afirmația legată de stimulente este denigratoare și nu își are locul într-un document elaborat la un astfel de nivel. 

 – total fals, în ceea ce privește profesorii de geografie; nu numai că fac acest lucru, dar l-au făcut dintotdeauna. Excursiile, drumețiile, taberele fac parte integrantă din strategiile didactice activizante ale disciplinei.”

“Pagina 19 – …problemele de sănătate datorate poluării…- cauzate de”

“Pagina 20 – …fenomenul schimbărilor climatice… – sugerăm eliminarea termenului fenomen, ce nu poate fi asociat cu schimbările climatice.”

“Pagina 33-34 – Capacitățile elevilor enumerate la puncte 1-7 necesită o clarificare, pentru că nu sună logic.  Punctele 5 și 6 sunt foarte dificil de asociat unor competențe pe care le pot dezvolta elevii.” (N.red.: Printre capacitățile menționate la acele pagini: cea de a “dezvolta o gândire sistemică, la nivel planetar”, cea de a investiga mediul înconjurător sau, la punctul 5, cea de a “răspunde la potențiale dezastre naturale”; la punctul 6: cea de a “înțelege legislația de mediu, înțelege complexul de actori relevanți din zona de protecția a mediului și a rolului fiecăruia pentru ca să poată apoi demara acțiuni personale relevante”)

“Pagina 40 – Viața terestră – în paranteză nu sunt enumerate componente situate pe același nivel ierarhic. Solul este o componentă de mediu, la fel ca biosfera, litosfera, atmosfera, antroposfera. Pădurile reprezintă o componentă a biosferei și/sau un mod de acoperire și utilizare a terenurilor.“

“Pagina 42 – Abilitatea 2, Comportamentele 1, 3 și 4 – nu sună logic. Acțiunile de ecologizare se pot face pe maluri, dar nu în mediul acvatic.”

“Pagina 65 – nu este clar ce înseamnă zone sustenabile urbane.” 

Documentul, integral:

Citește și:
Raportul prezidențial „Educaţia privind schimbările climatice şi mediul în şcoli sustenabile”, lansat în dezbatere publică: Se propune actualizarea programelor școlare de biologie, geografie, economie, cu noțiuni de mediu și schimbări climatice
De ce a propus Președinția activități „verzi” în Școala Altfel, desființată din noiembrie 2021? Ligia Deca: S-a întâmplat după ce grupul de lucru a finalizat draftul de raport / Înainte de 2025 vom vedea primele școli verzi

Exit mobile version