Secretar de stat în Ministerul Educației: Putem îmbunătăți platforma de evaluare la Evaluarea Națională și Bacalaureat, dar varianta optimă e sa formăm profesorii / Evaluatorii vor fi învățați cum să corecteze chiar pe baremul de la examen, în amiaza examenului

Sorin Ion / Foto: captură Facebook Live

„Au existat diferențe de notare la partea de grilă, nu semnificativ numeric, dar suficiente cât să conteze. Varianta optimă este să formăm profesorii pe subiectul dat. Vom forma în ziua examenului inspectorii școlari de specialitate direct cu CNPEE, urmând ca, în cascadă, aceștia să formeze evaluatorii”, a declarat Sorin Ion, Secretar de stat în Ministerul Educației, în conferința de presă de pe 25 martie.

Sorin Ion a precizat că „imediat după ce se publică baremele și subiectele, se vor face sesiuni de instruire ale evaluatorilor pe subiectul respectiv, cum abordăm fiecare subiect, astfel încât diferențele să fie minime.” 

Intervenția secretarului de stat Sorin Ion despre diferențele de notare de la Evaluarea națională și Bacalaureat

Au existat diferențe de notare la partea de grilă, nu semnificativ numeric, dar suficient cât să conteze și atunci, repet, putem lua în considerare o îmbunătățire a platformei, dar aici sunt două probleme foarte importante. Unu, dacă ne mai încadrăm în perioada necesară evaluării, pentru că asta ar îngreuna semnificativ procesul de evaluare, astfel încât cele două lucrări să comunice la fiecare item, nu numai la nota finală, pentru că în momentul de față ele corespund informatic la nota finală, când se validează nota și se înregistrează diferența de punctaj. Dacă vrem să facem corespondență între fiecare item, procesele informatice sunt de 100 de ori mai complicate sau de 30 de ori măcar mai complicate. În al doilea rând, ce ne facem dacă, în situații ca cele descrise de mine, pe care le-am văzut cu ochii mei și nu sunt de neglijat, evaluatorii își mențin poziția? 

Pentru asta însă ne-am propus ca la vară, imediat după ce am publicat baremele și subiectele, să facem sesiuni de instruire ale evaluatorilor pe subiectul respectiv, cum abordăm fiecare subiect, astfel încât diferențele să fie minime

Trebuie să fim conștienți, în același timp, că nu corectează niște roboți și niște oameni. Cel puțin la unele dintre discipline este aproape firesc să existe mici diferențe de abordare, dar niciodată nu cred că vom ajunge la zero diferențe între doi evaluatori, iar în cadrul diferențelor semnificative, mecanismele noastre funcționează. Am văzut situații în care una din cele patru note era foarte departe de toate celelalte trei. Din fericire, mecanismul elimină această notă. 

Una din variante este să rafinam și mai mult baremul de corectare, deși în acest moment, la matematică cel puțin, intervalele de notare sunt destul de mici. La partea de grilă, de foarte mulți ani avem 0 sau 5. De asta un răspuns înregistrat greșit la grilă contează destul de mult și repet putem să luăm în considerare, dar cred că varianta optimă este să formăm profesorii pe subiectul dat. Vom forma în ziua examenului inspectorii școlar de specialitate direct cu CNPEE, urmând ca în cascadă aceștia să formeze evaluatorii. 

Repet, existau și în procedurile legate de evaluarea clasică, să le spunem focus grupuri ale evaluatorilor pentru a aborda uniform evaluarea. Deci, cred că asta este soluția cea mai pertinentă și rezonabilă la acest moment. Tehnic putem să ajungem într-un blocaj, într-un perpetum mobile al platformei, pentru că se va întoarce lucrarea de foarte multe ori de la unul la altul.” 

Informații de context

Edupedu.ro a scris că Ion Ionici, directorul Liceului Jean Louis Calderon din Timișoara, a semnalat faptul că o lucrare notată cu 4.60, la simulare BAC 2024, a fost evaluată cu 7.60 de alt profesor corector.

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, a spus că la simulările pentru examenele naționale Ministerul a recomandat să fie folosiți “cu precădere” evaluatori care au fost instruiți în cadrul cursurilor CNPEE. El a mai menționat că profesorii care au acordat punctaje diferite mari la corectarea lucrărilor de la simulările examenele naționale vor fi ajutați “pentru a-și îmbunătăți competențele de evaluator”.

Reacția secretarului de stat a venit în contextul în care profesorul Liviu Papadima a cerut un corp profesionist de profesori evaluatori pentru BAC și Evaluarea Națională, pentru evitarea situațiilor în care au fost acordate punctaje diferite mari pe unele lucrări.

Cum au fost aleși profesorii evaluatori în sesiunea pentru simulări 2024

Edupedu.ro a scris că profesorii care vor să fie în comisiile de la examenele din acest an vor fi aleși prioritar dintre cei care vor participa la simulările de la Evaluarea Națională și Bac, potrivit procedurii Ministerului Educației:

“Pentru selecția evaluatorilor pentru examenele naționale care se vor desfăşura în sesiunile iunie-iulie 2024 si august 2024, se va avea în vedere și participarea acestora la activitățile de simulare a probelor scrise din cadrul Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, respectiv pentru examenul național de bacalaureat 2024.

Pentru eficientizarea procesului de evaluare digitalizată este necesar să estimați și să asigurați un număr minim și maxim de evaluatori, în funcție de numărul de elevi/candidaț, în vederea participării acestora la simularea probelor din cadrul examenelor naționale 2024″, scrie în informarea dată de Ministerul Educației înaintea simulărilor, adresa cu nr. 24136/2023.

Exit mobile version