Senatorul USR Ștefan Pălărie, după prezentarea legilor educației în Guvern: “Consultările au fost de formă. Au închis ochii, au astupat urechile la toate criticile”

Ștefan Pălărie / Foto: Facebook.com

Senatorul USR Ștefan Pălărie a reacționat după ce proiectele legilor educației au fost prezentate în Guvern, joi, 9 martie 2023. El spune că în cele 9 zile în care proiectele au stat în dezbatere publică, “consultările au fost de formă”, și a dat ca exemplu faptul că nu s-a luat în considerare nicio propunere legată de admiterea separată la liceu, rămânând în forma propusă inițial de Ligia Deca.

Senatorul USR Ștefan Pălărie remarcă pe Facebook faptul că nu au fost luate în seamă propuneri de modificare a legilor Educației în perioada în care au stat în dezbatere publică. El spune că: ”Legile educației intră în Guvern în forma proastă anunțată acum 9 zile. „Consultările” au fost doar de formă”.

Amintim că la Minister au ajuns 470 de e-mailuri cu propuneri în perioada 27 februarie – 7 martie, după cum a spus joi ministra Ligia Deca, în briefingul de presă de după ședința de Guvern. Ea nu a precizat dacă sau ce propuneri trimise au fost luate în considerare.

Mesajul integral al senatorului USR:

“La cald după conferința ministrului educației de azi: după cum ne așteptam, totul rămâne la fel în legile educației. Adică rămâne strâmb. Au închis ochii, au astupat urechile la toate criticile venite din toate direcțiile. Legile educației intră în Guvern în forma proastă anunțată acum 9 zile. „Consultările” au fost doar de formă:

1. Ministrul insistă cu sistemul de admitere la liceu (60% examen, 40% evaluare națională), pentru liceele „bune”. Deși toată lumea îi spune că e discriminare și că este o confuzie generală despre cum va avea loc.

2. Ministrul merge mai departe și menține cadoul făcut rectorilor (colegii ei de partid și de coaliție) – le oferă înca 10 de ani de mandat! Deși toată lumea îi spune că e grav și că devine complice a dinastiilor universitare.

3. După ce a încercat șmecheria cu „salariul mediu” pentru profesori, trecută în lege ca mare realizare, a recunoscut azi că a pasat problema spre legea salarizării și la ministerul muncii. Ne spune că nu este treaba ei, ci că este de fapt o negociere politică! Deși toată lumea îi atrăgea atenția că legile au abandonat profesorii.

V-am zis că am făcut și un test de bun simț. Am trimis personal 3 propuneri pe adresa ministerului. Ele corectau erori juridice flagrante. Am vrut să văd dacă cineva ține cont și chiar a existat intenția unui minim dialog. Ei bine, nu.

Doar ca să dau un exemplu: La art. 112 alin. (17) din proiectul Legii învățământului preuniversitar, dna Ligia Deca a uitat că în loc de „Birouri Teritoriale – ARACIIP”, la presiunea baronilor din teritoriu a cedat și a pus sintagma „Birouri Județene – ARACIIP”. Ca să satisfacă setea de sinecuri politice pentru coleguții de coaliție. Dar, în mod înduioșător, dna Ligia Deca (sau cine a scris acolo prin lege) a lăsat la atribuțiile „Birourilor Județene” și obligația de a se ocupa de „județele arondate”. Hahaha. Așadar – Câte județe arondate va avea un Birou Județean, doamna Deca?

Dincolo de râsul-plânsul situației, revin la cea mai importantă întrebare: de ce au fost ignorate propunerile? Fie este o ambiție stupidă de a nu ține cont de nimeni, fie incapacitatea de a purta un dialog, de a gestiona sute și mii de opinii. Ori amândouă, probabil. Revenim, doamna ministru, la solicitarea de a face publice propunerile primite la minister. Altminteri, concluzia evidentă este că întreg procesul de elaborare și consultare pentru legile educației a fost unul ratat”.

Citește și:
USR îi cere ministrului Educației să publice toate propunerile primite în cele opt zile în care au fost puse în dezbatere
Au fost trimise 470 de propuneri de modificare a proiectelor legilor educației, prin e-mail, în cele 9 zile în care acestea au fost în dezbatere publică
Gafe ale ministrului Deca, care vorbește despre „discipline importante“ în școală / De ce a păstrat titularizarea ca sistem de angajare „pe viață“ a profesorilor: Știm cu toții că din alte puncte de vedere profesia didactică nu atrage neapărat cei mai buni absolvenți
Exit mobile version