Părinții sunt împărțiți în două tabere egale atunci când sunt întrebați dacă apreciază că închiderea școlilor, acolo unde incidența cazurilor de Covid-19 depășește 3/1000, este sau nu o idee bună, potrivit unui sondaj realizat de Federația asociațiilor de părinți, la care au participat aproape 100.000 de respondenți în câteva zile. Sondajul arată că două treimi dintre părinți consideră că școala respectă regulile de prevenire, iar cei mai mulți – circa 50%, cu un număr mare de nehotărâți – cred că deschiderea școlilor în septembrie nu a fost o cauză a creșterii numărului de cazuri.
Potrivit Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți – Învățământ Preuniversitar (FNAP-IP), “numărul urias de respondenți, 95.224, arată interesul părinților față de deciziile care privesc educația în general și școala în special, ca instituție asupra căreia impactul provocat de pandemia de COVID-19 devine unul major”.
- Sondajul – realizat înaintea deciziei anunțate joi seară, de închidere a tuturor școlilor – a urmărit să afle opiniile părinților cu privire la închiderea școlilor acolo unde se aplica scenariul roșu, mai precis despre: aspectele epidemiollogice, capacitatea școlilor de a se adapta noilor reguli, impactul închiderii școlilor, măsurile de sănătate implementate în afara școlii.
E bună sau nu închiderea școlilor în scenariul roșu?
La întrebarea dacă decizia autorităților de a ȋnchide unităţile de ȋnvăţământ şi de a trece ȋn online (S3), atunci când incidenţa cazurilor de COVID-19 depăşeşte 3/1000 de locuitori este o decizie bună sau nu:
- 47,2% dintre respondenți consideră că această decizie nu este una bună pentru sistemul de educație;
- 45,2% consideră această decizie ca fiind una necesară;
- procentul celor care nu știu/nu răspund este de 7.7%.
Concluzie FNAP-IP: Procentele aproape egale ale răspunsurilor la această întrebare pot fi atribuite și splitării societății cu privire la pandemia de COVID-19, în general, și la consecinţele acesteia în plan educational, în special.
Încrederea că școlile respectă regulile
La întrebarea privitoare la încrederea că unitatea de ȋnvăţământ respectă regulile de prevenire a răspândirii COVID-19:
- 68,5% dintre părinți consideră școala ca fiind un mediu în care regulile de prevenire a răspândirii COVID-19 sunt respectate;
- un procent de 19.4% consideră că aceste reguli de prevenire sunt respectate doar parțial;
- 5,9% dintre părinți consideră regulile de prevenire a răspândirii COVID-19 nu sunt respectate;
- un procent de 6.2% nu ştiu dacă regulile sunt respectate.
În ceea ce privește părerea părinților despre abordarea autorităților în zonele în care incidenţa cazurilor depăşeşte 3/1000 de locuitori:
- 31,7% dintre aceștia consideră că grădinițele/școlile trebuie să funcționeze în scenariul 3 (învățământ online);
- 26,2% dintre respondenți consideră că decizia de a frecventa grădinița/școala sau de a trece în online ar trebui să le aparțină părinților, acolo unde incidența este mai mare de 3/1000 de locuitori;
- doar 24,9% consideră că toți preșcolarii/elevii ar trebui să fie prezenți fizic în unitățile de învățământ;
- 11% dintre părinți ȋși doresc ca elevii să vină la grădiniță/școală în scenariul hibrid;
- 6,3% nu știu care ar trebui să fie decizia în ceea ce privește scenariile de funcționare ale unităților de învățământ.
Ȋntrebaţi de modalitatea prin care au aflat de numărul cazurilor de COVID-19 din unitatea şcolară frecventată de proprii copii:
- părinții menționează, în procent de 38,6%, că nu au fost cazuri de COVID-19 în unitățile de învățământ frecventate de către proprii copii;
- 23,7% dintre respondenți afirmă că au aflat despre cazurile de COVID-19 din unitățile de învățământ în mod informal, de la alți părinți, elevi sau din alte surse;
- doar 21,8% afirmă că au fost înștiințați de către unitatea de învățământ în mod oficial;
- un procent de 15.9% dintre părinți afirmă că au fost informați despre cazurile de COVID-19 de către cadrele didactice, dar în mod informal.
La întrebarea privitoare la măsurile care ar trebui luate de către autorităţi pentru a elimina inechităţile apărute ȋn educaţie din cauza COVID-19:
- într-o pondere covârșitoare de 63,8% părinții sunt de părere că dotarea unităților de învățământ cu laptopuri/tablete pentru elevi și cadrele didactice ar trebui să primeze;
- asigurarea conexiunii la internet pentru elevi și cadrele didactice (45,5%) este o altă soluţie;
- crearea unor biblioteci virtuale cu lecții înregistrate cu acces gratuit (41,3%);
- doar 23% dintre părinții repondenți sunt de părere că o soluție poate fi și desfășurarea de activități remediale peste vară sau atunci când situația epidemiologică o va permite;
Printre măsurile enumerate de către părinți se numără și:
- adaptarea programelor la învățământul online;
- angajarea de personal suplimentar în unitățile de învățământ pentru a fi asigurată distanțarea;
- cursuri de formare pentru cadrele didactice în vederea adaptării metodelor și procedelor la învățarea online;
- aerisirea claselor;
- testarea COVID-19 a elevilor și a cadrelor didactice o data la două săptămâni.
Opiniile privind deschiderea școlilor ca posibilă cauză pentru creșterea numărului de cazuri Covid-19
De asemenea, 50,7% dintre părinți nu cred că există o relație de cauzalitate între deschiderea unităților de învățământ și creșterea numărului de infectări.
Un procent de 28,1% crede că deschiderea unităților de învățământ a dus la creșterea numărului de infectări.
Un procent ridicat de părinți, 21,2%, nu știu dacă există o legătură de cauzalitate.
La întrebarea referitoare la activitățile care reprezintă un risc de infectare în unitățile de învățământ care ar continua ȋnvățarea față în față, deși localitatea ar fi în Scenariul 3:
- 55,7% dintre părinți sunt de părere că neventilarea spațiilor în care elevii învață ar reprezenta principalul risc de infectare;
- 53,7% – nepurtarea măștilor de protecție în sala de clasă;
- 53,5% – dezinfectarea deficitară a obiectelor din sala de grupă/clasă;
- 30,9% – drumul spre/de la școală al elevilor;
- părinții mai menționează ca măsuri și neprimirea în colectivitate a copiilor care prezintă simptome de răceală sau gripă.
Participanții la chestionar provin din:
- București – 31%;
- Brașov – 17.4%;
- Arad – 12.9%;
- Teleorman – 8.2%;
- Mureș – 7.4%;
- Iași – 5.2%;
- Neamț – 4.8%.
FNAP apreciază, în baza răspunsurilor, că:
- “Educația trebuie să primeze, în orice formă ar fi desfășurată, dar nepierzând din vedere inegalitățile care vor apărea în ceea ce privește accesul la educație al copiilor aflați în medii defavorizate și recuperarea decalajelor educaționale inerente perioadei pe care o traversăm.”
Foto: © Inna Reznik | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.