SURSE Excepția prin care orice persoană cu studii superioare poate să predea în școli, fără module de pregătire sau masterat didactic, a fost eliminată din proiectului Legii învățământului superior

Foto: © Arne9001 | Dreamstime.com

Excepție prin care orice persoană cu studii superioare poate să predea, chiar dacă nu a urmat programele de formare psihopedagogică sau nu are masteratul didactic, a fost eliminată din proiectul Legii învățământului superior, potrivit documentului consultat de Edupedu.ro. Această excepție s-a regăsit în proiectul Legii fostului ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu.

La articolul 61 din proiectul Legii Cîmpeanu era menționat că pot opta pentru cariera didactică și absolvenți cu studii superioare care nu au parcurs formarea inițială. Condiția era ca absolvenții învățământului superior să promoveze proba suplimentară de examinare a cunoștințelor teoretice de pedagogie pentru debutul în stagiatura didactică.

Art. 61 alin. (1) – „Studenţii şi absolvenţii de învăţământ superior care optează pentru cariera didactică au obligaţia să absolve cursurile unui masterat didactic cu durata de 2 ani ori programele de formare psihopedagogică de nivel I, respectiv II, acreditate conform legii.

(2) Prin excepție, pot opta pentru cariera didactică și absolvenți ai învățământului superior care nu au parcurs formarea inițială prevăzută la alin.(1), sub condiția susținerii și promovării unei probe suplimentare de examinare a cunoștințelor teoretice de pedagogie pentru debutul în stagiatura didactică, organizat de CNFDCD la nivelul structurilor teritoriale.”

Foto: Captură Proiectul Legii învățământului superior lansat în dezbatere publică pe 13.07.2022

Acum, excepția nu se mai găsește în proiectul Deca al Legii învățământului superior.

Amintim că, în luna august, peste 200 de profesori universitari au solicitat eliminarea acestei excepții, deoarece păstrarea ei ar genera decredibilizarea, deprofesionalizarea și vulnerabilizarea profesiei didactice în România.

„Imaginea profesiei didactice și percepția acesteia în societate vor fi afectate din cauza existenței a două categorii de profesori, fapt care, la nivel social, va genera degradarea statutului profesiei didactice, iar la nivel individual va afecta motivația pentru formare profesională și eficiență didactică”, conform profesorilor.

Programele de formare inițială pentru profesori, organizate în universități, potrivit Legii Deca

La art. 101, alin. (3) stabilește că programele de formare iniţială pentru cariera didactică în învăţământul preuniversitar‚ organizate în instituţiile de învăţământ superior‚ sunt:

a) Programul de formare psihopedagogică de 30 credite ECTS, organizat de către departamentele pentru pregătirea personalului didactic;

b) Programul de studii universitare de licenţă în specializarea pedagogia învăţământului primar și preșcolar: „certifică competenţe didactice pentru învăţământul preșcolar și primar‚ corespunzătoare funcţiilor didactice de educator educaţie timpurie‚ educatoare/ educator‚ învăţătoare/învăţător‚ instructor de educaţie extrașcolară.”

d) Programul de studii universitare de masterat didactic de 60 de credite ECTS: „se organizează de instituţiile de învăţământ superior pentru absolvenţii programelor de licenţă care au parcurs un program de formare psihopedagogică de 30 credite ECTS”.

e) Programul de studii universitare de masterat didactic integrat de 90 de credite ECTS: se organizează de instituţiile de învăţământ superior pentru absolvenţii programelor de licenţă care nu au parcurs programul de formare psihopedagogică de 30 credite ECTS;

f) Programul de studii universitare de licenţă didactică cu dublă specializare; – mai multe detalii aici

g) Programul de studii postuniversitare de conversie profesională pentru cadre didactice: „se adresează cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar‚ titulare și suplinitoare‚ absolvenţi cu diplomă de licenţă sau echivalentă a unei instituţii de învăţământ superior‚ care doresc să dobândească o nouă specializare”.

FOTO DOCUMENT Cum este Legea educației în vigoare, la secțiunea „Cariera didactică” – articol preluat fără modificare în proiectul Legii Deca obținut de Edupedu.ro

Foto: Captură Legislatie.just.ro

Art. 238 din Legea Educației Naționale 1/2011:

„(1) Studenții și absolvenții de învățământ superior care optează pentru profesiunea didactică au obligația să absolve cursurile unui master didactic cu durata de 2 ani ori programele de formare psihopedagogică de nivel I, respectiv II, acreditate conform legii.

(1^1) Programele de formare psihopedagogică de nivel I și II pot fi urmate pe parcursul studiilor universitare de licență, respectiv master sau în regim postuniversitar.

(1^2) Programele de formare psihopedagogică pentru funcțiile didactice de educator-puericultor, educatoare, învățător, antrenor și maistru-instructor se aprobă de Ministerul Educației și Cercetării și se desfășoară în liceele cu profil pedagogic. Pentru absolvenții liceelor pedagogice și colegiilor universitare de institutori se consideră îndeplinită condiția de formare psihopedagogică de nivel I.

(1^3) Absolvenților care au finalizat cu diplomă de licență/absolvire studii universitare de lungă sau scurtă durată până în anul 2005 li se consideră îndeplinită condiția de formare psihopedagogică de nivel I și II, dacă prin foaia matricolă fac dovada parcurgerii disciplinelor: psihologie școlară, pedagogie, metodica predării specialității și practică pedagogică la specialitatea înscrisă pe diploma de licență/absolvire.”

Fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat în luna august că există o criză a cadrelor didactice ce ar putea fi rezolvată prin intermediul acestei excepții: „Avem nevoie de educație pentru sănătate, avem nevoie de acest modul, cu componenta de educație sexuală. Cine să predea? Profesorii de biologie, desigur. Avem oare suficient de mulți profesori de biologie pentru o disciplină care să facă parte din trunchiul comun, care să conțină module adaptate vârstei elevilor și să revină pe parcursul ciclului gimnazial și liceal? Sigur (că – n. red.) nu. Sigur avem o criză a cadrelor didactice (…)”. – detalii aici

Foto: © Arne9001 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
SURSE Dubla specializare pentru profesori ar urma să fie introdusă și la licență, împreună cu o bursă cât salariul unui cadru didactic debutant pentru cei care aleg această formare. Prevederile apar în proiectul Deca al Legii învățământului superior
Eliminarea excepției prin care persoanele cu studii superioare pot să predea în școli și universități, fără module de pregătire, cerută de peste 200 de universitari
Exit mobile version