Test de educaţie financiară. Ce ştii despre bani?

bani, monede

Foto: Pexels.com

În 2016 OECD a publicat rezultatele unui test de cunoştinţe financiare aplicat în 30 de ţări de pe toate continentele. Au răspuns întrebarilor 51.650 de adulţi, cu vârsta între 18 şi 79 de ani. În medie, doar 56% au reuşit să răspundă la 5 din cele 6 întrebări. Ce au fost întrebaţi participanţii:
Întrebarea nr 1: Imaginaţi-vă că 5 fraţi primesc un cadou de 1.000 de lei în total. Dacă fraţii trebuie să împartă banii în mod egal, cât ia fiecare?
(întrebarea testeză abilitatea mentală de a face calcule aritmetice de bază – întrebarea este opţională)
Întrebarea nr 2: Acum imaginaţi-vă că cei cinci fraţi trebuie să aştepte un an ca să-şi primească partea lor din cei 1.000 de lei, iar inflaţia este de 5%. Când vor primi banii vor putea să-şi cumpere:
  1. mai multe ca acum
  2. la fel
  3. mai puţine decât ar cumpăra astăzi
(întrebarea testează înţelegerea impactului inflaţiei asupra puterii de cumpărare)
Întrebarea nr 3: Împrumuţi un prieten cu 25 de lei într-o seară şi el îţi dă înapoi 25 de lei a doua zi. Ce dobândă a plătit prietenul pentru acest împrumut?
(întrebarea testează înţelegerea conceptului de dobândă simplă)
Întrebarea nr 4: Presupunem că pui 100 de lei într-un cont de depozit, fără taxe şi fără comisioane, cu o dobândă garantată de 2% pe an. Nu mai pui alte sume în acest cont şi nici nu retragi niciun ban. Cât va fi în cont la finalul primului an, după ce va fi plătită dobânda?
(întrebarea testează abilitatea de a calcula o dobândă simplă la un depozit)
Întrebarea nr 5: Şi câţi bani vor fi in cont peste 5 ani?
  1. mai mult de 110 lei
  2. fix 110 lei
  3. mai puţin de 110 lei
  4. este imposibil de spus din informaţiile oferite
(întrebarea testează dacă respondentul este conştient de beneficiul acumulării)
Întrebarea nr 6: Adevărat sau fals? O investiţie cu profit mare este puţin probabil să fie riscantă. (sau Dacă cineva îţi oferă şansa să faci foarte mulţi bani, este posibil să existe şansa să şi pierzi foarte mulţi bani?
(întrebarea testează dacă pesroana înţelege relaţia tipică dintre risc şi câştig).
Exit mobile version