Testare standardizată digitală în 800 de licee, pentru toți elevii de clasa a IX-a, la Română și Matematică, din 16 octombrie, prin proiectul ROSE al Ministerului Educației. Testele vor arăta ce competențe au tinerii și profesorii vor face apoi planuri remediale personalizate, spun oficialii

Photo 282558426 © Iakov Filimonov | Dreamstime.com

Elevii de clasa a IX-a din 874 de licee din țară, eligibile pentru finanțare prin proiectul ROSE, vor susține testări inițiale standardizate, pe calculator, în perioada următoare, între 16 octombrie-3 noiembrie, la Limba română și Matematică, potrivit unei note transmisă de Minister către inspectoratele județene școlare. Testările vor ajuta profesorii să stabilească nivelul de cunoștințe acumulate de elevii din clasă, în gimnaziu. “Scopul testării este să vedem nivelul cu care elevii intră în liceu și această evaluare inițială le permite profesorilor să știe de unde pleacă și ce domenii ar trebui atinse cu prioritate pentru a-i ajuta pe copii să ajungă la nivelul solicitat de clasa a IX-a”, explică într-un interviu pentru Edupedu.ro, Liliana Preoteasa, directorul Unității pentru Managementul Proiectelor cu Finanțare Externă din Ministerul Educației, care realizează Proiectul privind Învățământul Secundar (Romania Secondary Education Project – ROSE). Testarea va avea loc pe platforma Brio.

Toți elevii de clasa a IX-a din 874 de licee din toată țara vor susține testări inițiale la limba română și matematică în perioada 16 octombrie – 3 noiembrie 2023. Vizate sunt toate liceele eligibile pentru granturi prin proiectul ROSE (Romania Secondary Education Project – ROSE).

Scopul testării este să vedem nivelul cu care elevii intră în liceu și această evaluare inițială le permite profesorilor să știe de unde pleacă și ce domenii ar trebui atinse cu prioritate pentru a-i ajuta pe copii să ajungă la nivelul solicitat în clasa a IX-a. Cu alte cuvinte, noi vrem să vedem ce au acumulat copiii în gimnaziu”, a explicat pentru Edupedu.ro, Liliana Preoteasa.

Teoretic ar trebui ca elevii să aibă același nivel în momentul când au absolvit clasa a VIII-a. Din păcate, nu e adevărat întotdeauna sau nu pentru toți. Da, există un nivel, un standard care e impus de curriculum și teoretic, în momentul când elevul promovează clasa a VIII-a, el atinge măcar standardul minimal. Dar după cum știți, practic, deși el a promovat, s-ar putea ca la Evaluarea Națională să fie avut note sub 5, ceea ce înseamnă că totuși competențele lui nu sunt cum trebuie, nu sunt corespunzătoare curriculumului și poate ajunge la liceu chiar cu această medie. Nu cred că nu asta e problema. Problema este că elevul trebuie ajutat și probabil trebuia ajutat anterior acestui moment, dar măcar acum s-o facem. O astfel de testare inițială, din perspectiva mea, ar trebui generalizată, ar trebui să se întâmple în fiecare an la începutul clasei a IX-a, pentru că te așează la nivelul pe care realmente îl au copiii, știi exact de unde pleci”, a mai spus Liliana Preoteasa.

Elevii vor susține, în primă fază, o testare ce cuprinde materia din clasa a VIII-a. În
funcție de pierderile educaționale identificate, unii elevi vor fi retestați succesiv din
materia claselor anterioare (VII-V), pentru a putea stabili cu exactitate care sunt competențele pe care nu le/au dobândit pe parcursul ciclului gimnazial.

“În contextul în care constatăm, de exemplu, că ei nu au competențele la un anumit nivel, la clasa a VIII-a se coboară cu o testare pentru clasele anterioare. Cu alte cuvinte, vrem să granulăm un pic aceste lipsuri. Deci, dacă un copil performează bine la testarea de clasa a VIII-a e ok, și știm care sunt domeniile în care el performează bine: acestea sunt ariile la care ar mai trebui intervenit și apare această informație pentru fiecare elev”, spune Liliana Preoteasa.

Cum se desfășoară testările și cât durează / Evaluarea se poate da și pe telefonul mobil al elevului

Testarea se va face pe platforma brio.ro. Elevii vor fi testați în școală, sub supravegherea unui cadru didactic, cu ajutorul unor dispozitive electronice (PC, laptop, tabletă sau telefon
inteligent/smartphone) care le aparțin elevilor sau care sunt puse la dispoziție de către
licee.

“Ideal ar fi să se folosească și telefoane mobile sau tablete, pentru ca toți elevii sau cât mai mulți, să dea simultan aceste testări. Totul e să fie conexiune la internet. De asemenea s-ar putea să fie nevoie să dea la orele de matematică, testarea la matematică, ca să deranjeze alte ore. Deci organizarea asta va fi stabilită la nivel de școală”, potrivit Lilianei Preoteasa.

Primul test, cel de nivelul clasei a VIII-a durează 90 de minute, apoi testările de nivel de clasa a VII-a și a VI-a care se dau împreună durează 120 de minute și încă un test de 90 de minute la clasa a V-a.

Fiecare elev va susține cel mult 3 sesiuni de testare pe disciplină pe parcursul celor 2 săptămâni de testare. Un exerciţiu va avea 4 variante de răspuns, dintre care doar una este corectă.

Liliana Preoteasa explică mecanismul:

“Sunt în principiu întrebări de tip grilă, mai multe întrebări. Acestea pot fi corelate, în sensul că ele sunt mai multe dintr-un domeniu și în momentul în care văd că elevul a răspuns în mod greșit de trei ori la chestiuni care legate de funcții, este clar că el are o deficiență acolo și că profesorul de la liceu trebuie să intervină cu prioritate pentru a acoperi golurile, pentru a remedia deficiențele. Deci în primă fază se face o testare din materia de clasa a VIII-a și în funcție de ce se identifică mă refer la pierderi educaționale, pot fi retestați din materia a VII-a, mergând până la a V-a, fiecare elev susținând cel mult trei sesiuni de testare.


Ce se întâmplă mai departe cu rezultatele

“Copilul trebuie să înțeleagă că deși a intrat în clasa a IX-a, el mai are goluri din clasele anterioare, până la a V-a. Raportul de evaluare se duce în școală, deci profesorul de română sau de matematică poate să știe ce a constatat testarea pentru fiecare elev în parte. Va fi și un raport legat de școală, dar relevanța este în primul rând legată de individ. Și atunci, indiferent că faci remediale sau faci doar orele obișnuite, știi ce abordare să ai, cum să diferențiezi, eventual, felul în care-ți desfășori activitatea în funcție de nevoile și de competențele copiilor. Această testare nu are scop de evaluare în sensul punerii unei note, sau a unei pedepse dacă lipsește elevul, lucru oricum de neconceput”, spune Liliana Preoteasa.

Pe lângă intervenția la nivel individual pe care profesorul trebuie să o facă la clasă în urma rezultatelor, dacă se constantă un nivel scăzut pe un număr mare de copii se pot lua măsuri remediale la nivel de școală.

“Se va genera apoi și un raport legat de școală, care probabil va veni mai târziu, pentru că și acesta poate fi relevant pentru echipa pedagogică din școala respectivă. Dacă constatăm că știu și eu, 80% dintre copii n-au îndeplinit standardele ca să nu-i mai testez a doua oară, deci la clasa a VIII-a au avut suficiente goluri ca să fie nevoie să fac și testarea de la VII-a, a VI-a, respectiv a V-a, asta îmi spune ceva despre nivelul copiilor care au intrat în clasa a IX-a la acea școală și ar trebui să orienteze cumva demersul didactic. Copii ar avea nevoie de sprijin. Se poate gândi o intervenție la nivel de școală, în acest caz. Dacă constatăm că avem 25 de copii cu eficiențe, inclusiv goluri în cunoștințele care-s legate de clasa a V-a atunci hai să facem cu ei o grupă și să-i ajutăm la română, la matematică, să facem intensiv o lună ca ei să ajungă cumva la nivel. Avem câțiva care au deficiențe doar la clasa a VIII-a ok. Atunci să-i ajutăm, cumva trebuie să personalizăm demers”, explică directoarea Unității de Management al Proiectelor cu Finanțare Externă din Ministerul Educației

Liliana Preoteasa spune că profesorii pot face orele remediale și în cadrul orelor de curs, atunci când constată lipsuri ale elevilor și ar fi de preferat să nu predea lucruri noi până când elevii nu dobândesc competențele și cunoștințele necesare din anii anteriori pe care nu le stăpânesc la început de clasa a IX-a.

“Activitățile remediale pot fi întotdeauna și în cadrul orelor de curs obișnuite, pentru că dacă eu știu, am constatat fie printr-o astfel de testare, fie prin testările pe cale de fiecare profesor, fie că le-a dat un test inițial, fie-l constată în timpul evaluărilor, pe parcurs, că ceva nu e în regulă cu anumite arii, domenii sau cu anumiti copiii, atunci eu mă mă duc în direcția respectivă. Ok, decât să merg mai departe și să constat că un elev nu poate să acumuleze cunoștințele și să consolideze competențele, pentru că are goluri dinainte, mai bine mă opresc o săptămână – două și lucrez pe domenii anterioare materiei de clasa a IX-a, astfel încât să fiu sigur că în momentul în care încep să predau lucruri noi, ele se așează pe niște cunoștințe solide”, spune Liliana Preoteasa.

Le-aș transmite elevilor să participe la acest test și numai elevilor, ci și cadrelor didactice să se bucure că există această ocazie, cu o evaluare care e aceeași pentru toată țara, care folosește același standard de peste tot, lucru care se întâmplă la noi doar cu ocazia evaluărilor naționale. Altfel, fiecare profesor își face testele. Pot exista diferențe de abordare, diferențe de exigență, să spunem. Dar de data asta avem în același test sau un test care este echivalent pentru fiecare elev, care permite, pe de o parte, să văd ce știe fiecare copil și pe de altă parte pot să și fac o comparație dacă vreau să fac asta, dar, scopul nu este să clasific, scopul este să ajut și ca să ajut trebuie să știu de unde plec. Să fac o intervenție calibrată pe nevoie“, a mai spus Liliana Preoteasa.

Nota trimisă inspectoratelor școlare județene

Photo 282558426 © Iakov Filimonov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Ambele companii care au pus la dispoziție servicii „gratuite” pentru evaluare școlară în mandatul lui Sorin Cîmpeanu au obținut contracte cu Ministerul Educației în mandatul Ligiei Deca 
Exit mobile version