La 8 zile după începerea cursurilor și la 16 zile de la debutul anului școlar, aproximativ 800 de unități școlare aflate în reorganizare – dintre care circa 500 și‑au pierdut personalitatea juridică, potrivit ministrului Daniel David – funcționează în afara cadrului legal complet pentru noua lor configurație. Motivul: până la acest moment nu există publicat niciun ordin al ministrului educației care să aprobe reorganizările și/sau autorizările aferente, așa cum cere expres legislația.
Dimensiunea fenomenului a fost conturată chiar de ministrul Educației, Daniel David, care ieri în Senat, la moțiunea simplă pe educație a spus: „comasările au implicat aproximativ 800 și ceva de unități… aproximativ 500 și‑au pierdut personalitatea juridică”.
Legea prevede condiții clare pentru ca o școală să funcționeze legal în rețea, după comasare/fuziune
Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 precizează la articolul 19, aliniatele 1 și 14-16, că rețeaua școlară cuprinde numai unități autorizate provizoriu sau acreditate, iar „aprobarea reorganizării unităților de învățământ se realizează prin ordin al ministrului educației”. Unitățile rezultate se includ „de drept” în rețea numai după această aprobare, iar întregul proces „se finalizează cel târziu până la începutul noului an școlar”. Cu alte cuvinte, fără ordin, noua configurație nu devine parte a rețelei în sens legal, chiar dacă fizic elevii și profesorii învață și predau în aceleași clădiri.
Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar autorizează școlile
Potrivit HG 155/2022, Consiliul ARACIP aprobă rapoartele de autorizare/acreditare și „propune ministrului educației acordarea/neacordarea/ridicarea autorizației de funcționare provizorie, a acreditării”, Secretariatul tehnic înaintând „spre aprobare, prin ordin” propunerea către Minister. Așadar, evaluarea ARACIP nu produce singură efecte juridice; actul final care conferă statutul legal este ordinul de ministru.
Până acum nici în Monitorul Oficial și nici pe pagina ARACIP nu au apărut ordinele de ministru prin care cele peste 800 de școli să fie autorizate să funcționeze legal în acest an școlar.
Standardele oficiale din HG 631/2022 formulează explicit regula: „acordarea autorizației de funcționare provizorie și a acreditării se realizează prin ordin de ministru, la propunerea ARACIP”. Metodologia din HG 649/2022 detaliază pașii. E nevoie ca școala să depună dosar electronic, să existe o vizită de evaluare, apoi validarea în ARACIP, hotărârea Consiliului și apoi înaintarea „spre aprobare, prin ordin” către Ministerul Educației. Fără publicarea ordinului, noul statut nu intră în vigoare.
Edupedu.ro a semnalat faptul că toate școlile comasate pe repede înainte, pe baza Legii Bolojan, a fost făcută de ARACIP în câteva zile, prin votarea listelor de la inspectoratele școlare, la ordinul ministerului.
La 8 august 2025 a fost publicat în Monitorul Oficial Ordinul nr. 5197/2025, care aprobă Procedura specială pentru reorganizarea rețelei școlare în 2025–2026, corelată cu Legea 141/2025. Procedura fixează calendarul din august și trasează pașii administrativi pe care inspectoratele și autoritățile locale trebuie să îi urmeze. Procedura în sine nu ține loc de ordinul (sau ordinele) de aprobare a reorganizărilor punctuale; ea doar instituie cum se face operațiunea.
Consiliul ARACIP a adoptat Hotărârea nr. 12/18.08.2025, cu anexa „Monitorizarea în vederea reorganizării rețelei școlare”, în care pentru fiecare județ sunt listate unitățile pentru care „se propune reorganizarea” în anul școlar 2025–2026. Aceste liste sunt, prin chiar formularea lor, propuneri prealabile ordinului de ministru, nu aprobări.
Așa că la 16 septembrie 2025, în a opta zi de cursuri (cursurile anului școlar 2025–2026 au început pe 8 septembrie, potrivit OM 3.463/2025) și în ziua a 16‑a a anului școlar, nu este publicat în Monitorul Oficial niciun ordin de ministru care să aprobe reorganizările enumerate de ARACIP și/sau să consacre în rețeaua școlară noile structuri rezultate. Verificarea Edupedu în Portalul Legislativ și Monitorul Oficial identifică Ordinul 5197/2025 (procedura), ordine anterioare de calendar/structură de an școlar, dar nu un act de aprobare a reorganizărilor pentru 2025–2026.
Prin urmare școlile „comasate/fuzionate” funcționează în noua configurație fără temeiul normativ final impus de art. 19 – adică în neconformitate cu legea, până la publicarea ordinelor.
Pe lângă faptul că legea condiționează includerea „de drept” în rețea de aprobarea prin ordin a reorganizărilor, întregul mecanism al calității și al raportării oficiale, plus juridice, din punct de vedere al legislației fiscale și a muncii se bazează pe această publicare: numai după ordin se operează modificările de rețea în sistemele oficiale și poate fi invocat statutul legal al unității rezultate.
Cu alte cuvinte procedurile cu angajații, elevii, deciziile școlilor, operațiunile financiare, toate sunt în zona improvizației, momentan.
Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
