Directorul și dirigintele trebuie să monitorizeze respectarea timpului maxim de 1 oră pentru elevii din primar și 2 ore pentru gimnaziu și liceu și anual se va colecta feedbackul elevilor și al părinților față de utilitatea și eficiența temelor pentru acasă, potrivit proiectului de ordin privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar, pus în consultare publică de Ministerul Educației și Cercetării, miercuri, 19 noiembrie.
Recent, ministrul Educației și Cercetării a precizat că „ar trebui, la nivelul școlii, toată lumea să știe că temele ar trebui să fie în jur de 2 ore”. „Eu cred că elevul și-ar face cu mai mult drag o temă mai scurtă decât să-i dai nu știu câte teme pe care nu și le face sau și le face cu supărare și cu nemulțumire, și cu frustrare”, a spus acesta.
La începutul lunii iunie, Daniel David a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că profesorii care dau prea multe teme „merită” să fie atenționați. Acesta a vorbit și despre sancțiuni: „aici, sancțiunile sunt cele administrative, pe care le poate lua consiliul de administrație pentru diverse alte abateri. Este, efectiv, o abatere, ca orice altă abatere de la regulamentul școlii”.
Principalele prevederi din proiectul de ordin:
Tema suplimentară devine facultativă
Art. 2 (1) „Tema obligatorie, (sic!) are un nivel mediu de dificultate, pentru toți elevi (sic!) clasei.”
(2) „Tema suplimentară, care este facultativă, cu caracter general sau individual-diferențiată, pentru activități de recuperare sau de pregătire pentru performanță.”
O temă facultativă înseamnă că elevul nu este obligat să o facă.
Timpul maxim pentru teme pentru elevii din primar este de maximum 1 oră, iar pentru gimnaziu și liceu este de maximum 2 ore
La clasa pregătitoare nu se dau teme pentru acasă
Temele pentru vacanță nu mai sunt obligatorii
Art. 4 (2): „Temele de vacanță sunt teme de tip suplimentar.” Adică sunt facultative, nu obligatorii.
Directorul și dirigintele, obligați să monitorizeze și să limiteze temele dacă nu se respectă regulile
Pentru primar: Art. 3 „(3) Directorul unității de învățământ preuniversitar, pe baza analizei proprii și a feedbackului elevilor și părinților monitorizează și ia măsuri pentru respectarea prevederilor alin. (1) și (2), în urma consultării cu responsabilul și membrii Comisiei pentru curriculum.
(5) Dirigintele, pe baza analizei proprii și a feedbackului elevilor și părinților monitorizează și informează directorul unității de învățământ preuniversitar care dispune măsuri în vederea respectării prevederilor alin. (4), în urma consultării cu responsabilul și membrii Comisiei pentru curriculum.”
Feedback anual obligatoriu de la elevi și părinți
Se introduce pentru prima dată feedbackul de la elevi și părinți :
Art. 10 (1): „Anual se va colecta feedbackul elevilor și al părinților față de utilitatea și eficiența temelor pentru acasă.”
Feedbackul este analizat în Consiliul de Administrație, care „va lua măsuri” pentru ajustarea practicilor.
Prevederile integrale din proiectului de ordin privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar
Art. 1. (1) Prezentul ordin reglementează rolul temei pentru acasă, precum și raționalizarea timpului necesar efectuării acesteia de către elevi.
(2) Prin temele pentru acasă propuse, se va urmări:
a) obținerea de rezultate imediate în învățare – consolidare/aprofundare/extindere; aplicarea achizițiilor școlare în contexte noi de învățare;
b) obținerea unor efecte pe termen lung în învățare – încurajarea învățării; construirea unei atitudini pozitive față de școală; motivaţia pentru a continua învăţarea pe parcursul întregii vieţi; dorinţa de a aplica achiziţiile de învăţare în viața cotidiană;
c) obținerea unor efecte în planul dezvoltării personale al elevilor – stimularea curiozității, a responsabilității, dezvoltarea abilității de a persevera în învăţare; capacitatea de a-și organiza timpul; motivația, creșterea încrederii în sine;
d) consolidarea relației familie – școală – respectarea principiului egalității de șanse, creșterea încrederii familiei în școală.
Art. 2. Tema pentru acasă este necesar să fie stabilită diferențiat, după cum urmează:
(1) Tema obligatorie, are un nivel mediu de dificultate, pentru toți elevi clasei.
(2) Tema suplimentară care este facultativă, cu caracter general sau individual-diferențiată, pentru activități de recuperare sau de pregătire pentru performanță.
Art. 3. (1) La nivelul educației timpurii și la clasa pregătitoare nu se dau teme pentru acasă.
(2) Timpul total alocat la învățământul primar pentru temele obligatorii va fi de maximum 1 oră.
(3) Directorul unității de învățământ preuniversitar, pe baza analizei proprii și a feedbackului elevilor și părinților monitorizează și ia măsuri pentru respectarea prevederilor alin. (1) și (2), în urma consultării cu responsabilul și membrii Comisiei pentru curriculum.
(4) Pentru toate celelalte niveluri de învățământ preuniversitar temele obligatorii pentru acasă nu pot depăși 2 ore.
(5) Dirigintele, pe baza analizei proprii și a feedbackului elevilor și părinților monitorizează și informează directorul unității de învățământ preuniversitar care dispune măsuri în vederea respectării prevederilor alin. (4), în urma consultării cu responsabilul și membrii Comisiei pentru curriculum.
(6) Tema pentru acasă pentru o disciplină, având drept finalitate realizarea unor lucrări mai ample/de sinteză, poate să fie maximum una pe modul.
Art. 4. (1) În perioada vacanțelor, de regulă, nu se vor da teme pentru acasă pentru elevii din învățământul primar și gimnazial
(2) Temele de vacanță sunt teme de tip suplimentar.
Art. 5. În special în perioada de evaluare, cadrele didactice vor utiliza, pe cât posibil, aplicații și activități în clasă, asemănătoare temei pentru acasă.
Art.6.(1) Temele pentru acasă trebuie evaluate. Evaluarea temei pentru acasă se poate
a) frontal;
b) prin discutarea în clasă a părților la care elevii au întâmpinat dificultăți;
c) printr-o testare a elevilor de aproximativ 10 minute numai din tema pentru acasă.
(2) Notarea temei pentru acasă nu este obligatorie.
Art.7. În cadrul orelor la clasă o atenție specială se acordă tehnicilor de învățare independentă. În acest sens, în programul școlar se vor exersa modalități de rezolvare independentă a unor sarcini de lucru, astfel încât aceste deprinderi să fie transferabile și în efectuarea temelor pentru acasă.
Art.8. În stabilirea temelor pentru acasă se va evita apariția unor efecte negative, de tipul: pierderea interesului elevului față de învățare (din cauza cantității, dificultății sau monotoniei temelor etc.), oboseală fizică și emoțională, reducerea timpului liber destinat unor activități recreative (activități sportive, artistice, gospodărești, lectură etc.), adâncirea diferențelor dintre elevii performanți și cei aflați în dificultate.
Art 9. Se interzice utilizarea temei ca instrument de pedeapsă (cantitate mare de teme, exerciții repetitive), precum și solicitarea realizării/parcurgerii unor activități de învățare/conținuturi, care necesită o abordare sistematică în clasă și nu pentru a fi realizate/parcurse individual, ca temă pentru acasă.
Art. 10. (1) Anual se va colecta feedbackul elevilor și al părinților față de utilitatea și eficiența temelor pentru acasă.
(2) Directorul, pentru învățământul primar, și dirigintele clasei, pentru celelalte niveluri ale învățământului preuniversitar, sunt responsabili pentru colectarea feedbackului, care va fi analizat în consiliile de administrație ale unităților școlare, care vor lua măsuri atât pentru eficientizarea educației prin teme, cât și pentru creșterea gradului de satisfacție al elevilor și părinților.
Art.11. Prevederile prezentului ordin vor fi aduse la cunoștința cadrelor didactice, elevilor și părinților.
Art.12. La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă ordinul ministrului educației naționale și cercetării științifice nr. 5893/28.11.2016.
Art. 13. Direcția Generală Echitate și Performanță în Învățământul Preuniversitar, Direcția Direcţia Generală Minorităţi şi Desegregare, inspectoratele școlare, directorii unităților de învățământ și cadrele didactice pun în aplicare prevederile prezentului ordin.
Art. 14. Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
DOCUMENT Proiect de ordin privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar
Despre temele pentru acasă
În luna aprilie, ministrul Educației și Cercetării a declarat, la prezentarea raportului săptămânal, referitor la temele elevilor, ca dirigintele să aibă grijă de coordonarea între profesori, „pentru a nu încărca, într-adevăr, mai mult decât este cazul copiii”. Acesta a afirmat că „temele n-ar trebui la nivelul învățământului primar să depășească o oră pe zi, 2 ore la gimnaziu și la învățământul liceal.”
în luna martie, ministrul Educației și Cercetării le-a transmis părinților îngrijorați că elevii primesc prea multe teme „să sesizeze dirigintele, directorul școlii”. Dacă nu primesc răspuns, să se îndrepte spre inspectorat și abia apoi la minister, a spus acesta.
Adriana Iancu, profesoară de Limba română și directoare a Școlii Gimnaziale nr. 206 din București, a declarat, pentru Prima TV, că „temele nu trebuie privite numai din perspectiva aceasta a formării, a învățării imediate”. Aceasta este de părere că temele sunt „un exercițiu, în primul rând, pentru gestionarea timpului, pentru gestionarea atenției”.
Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București, a spus, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că elevii trebuie să vină să spună profesorului dacă a înțeles sau nu a înțeles ceva din temă sau din lecția predată. Dacă lucrurile sunt în neregulă, abia atunci să solicite ajutorul unui alt profesor, consideră Dana Bobocea.
Un studiu experimental condus de cercetătorul Dacian Dolean, care a explorat impactul temelor asupra elevilor de clasa a III-a, la Română și la Matematică, a întors „efecte uriașe la dezvoltarea cunoștințelor (2.58), dar și la rotunjirea numerelor naturale (0.71) și la aflarea termenului necunoscut (0.20)”, în condițiile în care „efectele medii ale programelor de intervenție educațională sunt în general pe la 0.1 dintr-o abatere standard”, a explicat acesta pentru Edupedu.ro.
Cercetătorul a declarat, într-un interviu acordat Edupedu.ro, că a derulat cercetarea pornind „de la premisa că la clasa a III-a timpul de rezolvare a temei pentru acasă nu ar trebui să depășească 40 de minute”. O altă specificitate a acestui experiment a fost implicarea părinților elevilor, care au fost sprijiniți cu ghiduri create special pentru ei să își ajute copiii cu efectuarea temelor pentru acasă.
În februarie 2023, Oana Moraru, educatoare, expert educațional și director de școală privată, a explicat de ce părinții trebuie să îi ajute pe copii la teme, în special în primele clase: “Recomand părinților, cel puțin la clasele I și a II-a, să-și dedice cât mai mult timp temelor copiilor și să se oprească din a formula în jurul lor expresii de genul: hai mai repede, să le terminăm ca să te joci, hai mai repede, hai să nu le mai lăsăm pe ultima sută de metri, să scăpăm de ele”. “Felul în care privim noi învățarea se duce în sistemul copilului ca un virus”, a spus Oana Moraru în podcastul Cu capul în Nori.
„Tema nu trebuie să fie o pedeapsă sau o armă. Tema trebuie să fie efectiv o posibilitate ca el (elevul – n.red) să-și consolideze acasă, să-și însușească foarte bine ceea ce a învățat la școală, să-și întipărească lucrurile acelea în minte, atât”, a precizat Florentin Gheorghe, profesor de Limba română, la Radio România Actualități.
